21.1 C
תל אביב
17 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

הנחמדיזם הלא סובייטי בעליל

ועדת הכלכלה בראשותו של ח”כ אופיר אקוניס שהתכנסה ביוזמת ח”כ כרמל שאמה החליטה שהיא תומכת בהעלאת תמלוגים באופן מאוזן ומידתי

 

דיון פגרה מיוחד שהפך לדיון ארוך וסוער התקיים אתמול בועדת הכלכלה של הכנסת ושעסק בנושא תמלוגי הגז והנפט. הויכוח נסב סביב השאלה מה יהיה יחס התמלוגים שתקבל המדינה מרווחים שיגיעו מהפקת משאבי הטבע שנתגלו בשנים האחרונות בארץ. לכאורה, היינו מצפים כי מי שחיפש הוא זה שיקבל אולם מסתבר כי המחפשים קיבלו הטבות מפליגות מהמדינה וכי העובדות מוצגות על ידי שני הצדדים בצורה מעוררת מחלוקת.

לא כל יום מגיע לכנסת יצחק תשובה, אחד מבעלי ההון הגדולים בישראל, שהשקיע במציאת גז. לא כל יום הוא מגיעה עם אשתו. תשובה מצא בדיון ח”כים מכל סיעות הבית שהגיעו לומר את דעתם בנושא תוך שהם יודעים כי עומדת בפניהם האפשרות כי כל מילה שלהם תצוטט בכל כלי תקשורת אפשרי.

יו”ר הוועדה ח”כ אופיר אקוניס פתח את הדיון בצורה נחרצת ואמר כי “הוא מתכוון להגיד דברים שלא ינעמו לאוזניים של כל המאזינים ולא אכפת לו לקבל טוקבקים שליליים. מה שעומד לנגד עיניי הוא טובתה של מדינת ישראל ואזרחיה, ולא ספינים פופוליסטים. מדובר בוויכוח על דמותה של הכלכלה הישראלית – האם אנו מידרדרים שוב לכלכלה סובייטית שחונקת את המשק או שאנו ממשיכים עם הכלכלה הישראלית – שהיא פורחת ומשגשגת” הוא הוסיף ואמר : “אני לא רוצה את השיח הצבוע והלא ישיר הזה. אני חושב שאסור לנו לתת לארגוני שמאל פונדמנטליסטים לנהל את כלכלת המדינה. איאבק עד טיפת דמי האחרונה כדי שלא יחזירו את הכלכלה שלנו לאחור – והנפגע העיקרי יהיה האזרח. אחרי ששנים היינו אי בודד בתוך הגז הערבי, המדינה ממדינה מתפתחת למפותחת ומגלה חוסן כלכלי נדיר. בעיניי מדובר בפריצת דרך שיכולה להזניק את הכלכלה הישראלית. אם זה היה תלוי בך, ח”כ חנין, ישראל הייתה נראית כמו צפון קוריאה. הקרן החדשה שתומכת בהעלאת התמלוגים מזיקה לישראל גם ביטחונית וגם כלכלית”.

מייד לאחריו נשא דברים יוזם הדיון ח”כ כרמל שאמה (ליכוד) שאמר כי “ככל שערך הממצא עולה כך צריך לעלות גם חלקה של המדינה . אבל אנחנו רואים שהחלק של המדינה יורד כיוון שהוא מורכב לא רק מתמלוגים אלא גם ממס חברות – ומס חברות הולך ויורד. הכי גרוע זה הנחמדיזם, כולם רוצים להיות נחמדים. אי אפשר לאכול את העוגה ושהיא תישאר שלמה יש מי שממציא ומגדיר אותנו כרפובליקת בננות ועולם שלישי אם נשנה את התמלוגים. אבל יש פה כבר התנהלות של מדינת עולם שלישי, של מכירת סוף עונה – מגיעות חברות זרות ואנחנו מוכרים להן את הנכסים של המדינה בחצי מחיר במחירי סוף העונה. הן באות שואבות הכל וממשיכות הלאה”. הוא המשיך ואמר כי זכות הקניין שמדברים בשמה המחפשים היא דו צדדית. גם לאזרחי ישראל יש קניין והזכות שלהם צריכה להיות מוגנת ומתומחרת נכון. טענת הרטרואקטיביות היא אם מדינת ישראל היתה באה עכשיו למישהו שמצא גז או נפט וכבר שילם תמלוגים ומבקשת עוד. טענת הרטרואקטיביות היא טענה שאפשר להעלות אותה והנייר סובל אותה אבל יש לה גם צדדים אחרים. ב-2001 מדינת ישראל נמנעה מלדון בסוגית התמלוגים. לולא היתה עושה זאת, לא היינו צריכים לקיים את הדיון היום – גובה התמלוגים נקבע בפעם האחרונה לפני 60 שנה. לא להיבהל מלחץ אמריקאי או מאיום איראני וצריך לקבל החלטה מזווית ראייה כלכלית. אם כבר יש קידוחים קל לדרוש שהעובדים יהיו כחול לבן, העובדים והספקים. רוב העובדים הם זרים.

חובתנו היא למקסם את התועלת הציבורית. צריך לקחת כל דבר בפרופורציה ולא להיבהל מדברים כמו לחץ אמריקאי או התערבות איראנית. אדוני היו”ר, צריך לקבל החלטה מזווית ראייה כלכלית. זה תפקידנו. אנחנו עושים כאן דיונים שלמים כדי לחסוך שלושה שקלים בחשבון החשמל למשק בית. אתה מבין על מדובר כאן? מה מונח כאן על הכף? כל החשבונות ביחד”.

השר יוסי פלד שהשתתף בדיון למטרת סקירה ביטחונית ביקש להביא זווית מעט אחרת על הסוגיה : “אין לנו זמן לויכוחים האלה. לפי דיווחים, נמצא במחקרים כי אם יבצעו קידוחי גז קילומטרים ספורים מהמים הטריטוריאליים של ישראל, במים של לבנון – יימצא שם גז. וזה וודאי. אני אומר לכם את זה כי היום ישנן כבר חברות אנרגיה גדולות ומובילות באירופה שמנהלות משא ומתן עם ממשלת לבנון כי הן אומרות שאם התהליך הישראלי יקח זמן עם בירוקרטיה ובתי משפט אז הם לא רוצים להמתין. היום 90% אחוז מהגז לאירופה מגיע מרוסיה והם לא אוהבים להיות תלויים בגורם אחד ולכן הן מחפשות אלטרנטיבות ומנהלות כבר מו”מ עם ממשלת לבנון על חתימת חוזים ל-15 שנה במידה שיימצא גז מול חופי לבנון”.

 

ואילו מהצד השני אמרה ח”כ שלי יחימוביץ’, ממובילות המאבק למען העלאת תמלוגי הגז למדינה, כי “הסוגיה הדומיננטית ביותר היא סוגיית הרטרואקטיביות. רוב השטח כבר מחולק. הממשלה מבצעת כל הזמן מהלכים שיש להם משמעות רטרואקטיבית. היא מעלה ומורידה מסים. היא מקצצת בקצבאות הילדים אחרי שאנשים הביאו ילדים. היא פוגעת בהסכמים פנסיוניים. היא יכולה לעלות גם מס חברות ואז יבוא אדם שהקים מפעל ויטען נגד. איני מערערת על סמכותה של המדינה לשנות את מדיניות המסוי. על כן ההחלטות שמתקבלות על ידי הממשלה הן אידיאולוגיות ויש לה זכות לקבל החלטות כאלה. אסור לערער את הסמכות שלנו כמחוקקים וכמדינה לחוקק חוקים”.

יחימוביץ הוסיפה כי “צריך לחפש את דבריהם של נציגי “דלק” ואנרג’י ושאר החברות ב-2001-2002 אחרי שהתקבלה החלטת ממשלה לאפשר לשר האוצר להעלות את התמלוגים עד 60% על דלק ונפט. ישבנו אז הממונה על התקציבים אוהד מראני ונציגי משרד המשפטים ואמרו שחייבים לשנות את החוק כי הוא לא רלבנטי. אותו גדעון תדמור ישב בשם יצחק תשובה ואמר אתם רוצים לשחוט את התרנגולת לפני שהטילה ביצת זהב אחת. גם אז פעלו נגד ההעלאה לוביסטים עורכי דין ויועצים”.

בפנותה אל נציגי חברות הגז אמרה יחימוביץ כי “אם לא היתם מטרפדים לפני 10 שנים היינו עם חוק מוסדר ואי אפשר היה לדבר על רטרואקטיביות. באופן עקבי מי שמרוויח הם בעלי החברות. כל פעם כשמועלה רעיון להעלות את התמלוגים באים בעלי העניין ומטרפדים אותו. אל תגידו לי ‘מדוע אתם פעלים במהירות’. למה זה כל כך דחוף? עד כמה ניתן לעושת מניפולציה עם המציאות”.

המלחמה היא להשאיר את המצב שהיה ב-1951 ועל זה נלחמו ב-2001. החוק העבש ביותר והלא רלוונטי ביותר שאפשר להעלות על הדעת. הוא בדיחה לעומת החקיקה המתקדמת בכל המדינות המתקדמות. אנחנו מדברים על תמלוגים בשיעור של 12% ובמחצבים 3-5%. זו חרפה. מישהו מפקפק בכך שאוצרות הטבע של מדינת ישראל שייכים לאזרחי מדינת ישראל? אני רוצה שבעלי הרשיונות ירוויחו כסף ויתעשרו וימשיכו לפעול לעוד תגליות וקידוחים. הדיונים האלה לא עוצרים שום קידוח כי הם יודעים שגם עם התמלוגים יועלו משמעותית הם עדיין ירוויחו המון כסף. לכן, אל דאגה, הגיאולוגים ממשיכים לעבוד על תגליות נוספות.

ואילו תשובה אשר הקריא את עמדתו מדף מודפס אמר ש”צריך לזכור שסכומי ההשקעה הגדולים שנדרשים יזדקקו למימון זר, בנקים זרים הודיעו שלא יוכלו להשקיע בפרויקטים מסוג זה, הם שלחו מכתב לוועדת ששינסקי וניתן לבדוק את זה. צריך לפרויקטים האלה סכומי עתק. לאחרונה התברר שלספקי הגז מדינת ישראל העניקה פטור ל-20 שנה. האם יעלה על הדעת שבמקום לעודד תוצרת ישראלית עושים אפליה? לא ניתן להתחרות באופן שוויוני והוגן עם אפליה שכזאת. לאור האמור אני מבקש מהוועדה שתשקול את העניין ותיתן תנאים שוויוניים. אנו לא רוצים פריבילגיה, רוצים שוויון.

היום בארה”ב התמלוגים עומדים על 12.5% במים בעומק הזה. אני בשביל לספק את הגז צריך למתוח צינור ממדינת ישראל לאירופה. צינור כזה יעלה 6 מיליארד דולר. להגיע לחוף זה 3 מיליארד דולר. גורל מדינת ישראל חשוב לכולנו. זה לא אני, זה לא הגז, זה גורל מדינת ישראל. אם חס וחלילה לא נזדרז ולא נחשוב מהר, ספק אחד יתפוס את השוק האירופי. כל פגיעה בענף עלולה לגרום לכך שמדינות כמו לבנון סוריה ואיראן יתפסו את מקומה של ישראל ביצוא לאירופה וישראל תאבד את המנוף הכלכלי הזה. חשוב שהמדינה תכבד הסכמים כדי שמשקיעים יבואו לישראל, פגיעה בהסכמים קיימים תבריח משקיעים. מצפה מהוועדה לתת גיבוי ליצרני הגז הישראלים. במעמד זה אני מבטיח שאשקיע במדינת ישראל הקטנה”.

 

הועדה סיימה את הדיון בסיכום שהתקבל על דעת כל המשתתפים להוציא את ח”כ דב חנין ובו נאמר כי :

ועדת הכלכלה תומכת בהעלאת תמלוגים באופן מאוזן ומידתי

ועדת הכלכלה של הכנסת מברכת על כך שנמצאו מאגרי גז משמעותיים בישראל ואני מקווה כי ימצאו רבים נוספים. מהגז הזה כולם יהנו, בראש ובראשונה אזרחי מדינת ישראל.

חברי ועדת הכלכלה סבורים שיש לשתף את אזרחי ישראל במשאבי הטבע שלה. אך על מנת ששדות הגז יפותחו לטובת אזרחי ישראל שייהנו מאנרגיה נקייה וזולה יותר ומדינת ישראל, שתהנה מהכנסות נוספות יש לייצר וודאות בנוגע למדיניות התמלוגים והמיסוי.

נבקש לאור הפרסומים האחרונים מנציגי הממשלה להעביר לוועדת הכלכלה נייר עמדה הבוחן את נושא העלאת התמלוגים מול המס המיוחד שפורסם שהוצע תוך התמקדות במה יהיה נתח הממשלה (government take) בכל אחד מהחלופות.

אין חולק כי שדות הגז שנתגלו גרמו למציאות גיאופוליטית חדשה באזור ונתנו עוצמה חדשה ונוספת למדינת ישראל ובכך מדינות עוינות לישראל מתכוונות להלחם ולרתום למען הנושא את כל האמצעים.

ועדת הכלכלה מדגישה כי כל החלטה של הועדת המייעצת (שישינסקי) תבוא לאחר שתינתן זכות טיעון לבעלי הרישיונות ועניינם יבוא בפני הוועדה. כמו כן, על הוועדה להתחשב בהמלצותיה בהשפעתן על מעמדה של ישראל מול משקיעים זרים.

 

וועדת הכלכלה דורשת שכל עלייה בתמלוגים תהיה מידתית, כלומר לא תחול על רישיונות קיימים שבוצעו בהם השקעות מהותיות, כלומר שלא יהיה מיסוי רטרואקטיבי. להחלטה על העלאת המיסוי תהיינה שלה השפעות גיאופוליטיות מרחיקת לכת  כזו אסור שתושפע משיקולים פופוליסטיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“תעודת עניות למדינת ישראל”

אלי חזן

החל ממחר, ה 1 בינואר מחויבים בתי עסק לציין מהי כמות הפריטים המוצעת במחיר מבצע

אריק זיו ויזר

העקרונות שבוגי הציג היום בממשלה

אלי חזן

רגב תודיע : “ללא הוזלת דיור לנזקקים – אשקול הצבעתי לתקציב”

אריק זיו ויזר

ספרו החדש של ח”כ דני דנון

אלי חזן

כחלון לריבלין : נשיא אני אהיה רק בלוב

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן