20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
ליכוד ירוק

המשרד להגנת הסביבה הגיש חוות דעתו לתסקיר ההשפעה על הסביבה מרמת חובב

המשרד להגנת הסביבה הגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז דרום את חוות דעתו לתסקיר ההשפעה על הסביבה מרמת חובב על קריית ההדרכה בצומת הנגב המשרד להגנת הסביבה דורש ממערכת הביטחון לבצע סקרי ריח נוספים ולהטמיע את ממצאיהם בעת תכנון קריית ההדרכה. כמו כן, הוחמרו התנאים ברישיונות העסק של מפעלי התעשייה באזור בטיפול בשפכים, הפליטות לאוויר והסיכונים מתקריות חומרים מסוכנים. על המפעלים באזור התעשייה רמת חובב לעמוד עד סוף שנת 2010 בערכי הייחוס של ועדת אלמוג ברדיוס של 5 ק”מ סביב רמת חובב. במידה והמפעלים לא יעמדו בדרישה זו – יוחמרו תנאי רישיון העסק של המפעלים ואף תישקל סגירת קווי יצור בהם לפי הצורך.
המשרד להגנת הסביבה הגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז דרום שבמשרד הפנים את חוות דעתו המקצועית לתסקיר ההשפעה על הסביבה שערך משרד הביטחון בעניין הקמת קריית ההדרכה באזור צומת הנגב.
תסקיר ההשפעה בחן את החשש לחשיפת האוכלוסייה בקרית ההדרכה להשפעות מזהמי האוויר, זיהום קרקע וחומרים מסוכנים שמקורם במפעלי התעשייה ובבריכות האידוי באזור התעשייה רמת חובב וברמת בקע ולהציע דרכים למניעת והפחתת השפעות אלו.
החשש לחשיפה לזיהום אוויר ניבחן על פי שני תרחישים: המצב הקיים כיום, והמצב העתידי. ניתוח המצב העתידי התבסס על תכניות המשרד להגנת הסביבה להפחתת המזהמים ממקורות הפליטה השונים והקמת בריכות אידוי מפעליות חדשות לצורך הכנת התסקיר נלקחו בחשבון התנאים המחמירים ביותר, כגון: צריכת חומרים, פליטת מזהמים ותנאים מטאורולוגים.
עיקרי חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה התייחסה לנושאים הבאים:
1.איכות האוויר הקיימת והחזויה באזור קריית ההדרכה, כתוצאה מפליטות מזהמי אוויר וריחות, במצב הקיים ובמצב עתידי, ממקורות הזיהום השונים באזור.
2.הערכת סיכונים בריאותיים, המבוססת על איכות האוויר הקיימת והחזויה באזור קריית ההדרכה.
3.הערכת סיכונים לאירועי חומרים מסוכנים באזור קריית ההדרכה.
חוות דעת מצביעה על כך שהריכוזים המייצגים חשיפה ממושכת של האוכלוסייה למזהמים בטווח המיידי והעתידי הינם נמוכים מערכי הסף הבריאותיים השנתיים שנקבעו בוועדת אלמוג (ועדה בינמשרדית, שקבעה את הריכוזים המרביים של מזהמים באוויר, אשר חשיפה נשימתית אליהם לא תגרום לתופעות בריאותיות שליליות לאוכלוסייה לרבות לאוכלוסיות רגישות).
באשר לריכוזים המייצגים חשיפה קצרת טווח, נמצא כי במצב הקיים כיום ישנם חמישה חומרים שערכם גבוה מערך הסף שנקבע בועדת אלמוג: דימתיל סולפט, קרבון דיסולפיד, מתילן כלוריד, PCMM ואקרילוניטריל.
עבור חשיפה קצרת טווח בתרחיש העתידי, לא נמצאו ריכוזים שערכם גבוה מערך הסף כפי שנקבע בועדת אלמוג מלבד החומר קרבון דיסולפיד. (יצוין, כי חומר זה, העלול לחרוג על פי המודל מערך הייחוס ב-5% במצב העתידי, מהווה מטרד ריח).
בחינת החומר מתילן כלוריד נעשתה על פי ערך הייחוס הבריאותי המחמיר, ונמצא שבמצב העתידי, לא צפויה בצומת הנגב חריגה מערך זה.
בתסקיר נבחן גם הסיכון האפשרי מחשיפה בו זמנית למספר חומרים (סינרגיסטית), ונמצא כי אין סיכון מהותי בטווח הארוך לשוהים בקרית ההדרכה. גם בטווח הקצר לא נמצא סיכון מיידי, אך נדרשה התייחסות ופיקוח על פליטת החומרים הנדונים, לרבות המתכות ארסן וקדמיום.
הערכת הסיכונים הבריאותיים מחשיפה עורית לחומרים הנבדקים, לא מצאה כי צפוי סיכון, הן בטווח המיידי והן בתרחיש העתידי.
ממצאי התסקיר עולה, כי עלולים להיווצר מטרדי ריח בעיקר בחודשי הקיץ (יוני-ספטמבר), כאשר מקור הריח העיקרי הינו בריכות האידוי הקיימות של המועצה התעשייתית ברמת חובב, העתידות לעבור הליך סגירה החל משנת 2011 כשנה לפני אכלוס קריית ההדרכה. יש לציין כי איכות הקולחים המוזרמת לבריכות מינואר 2008 השתפרה משמעותית בהשוואה לעבר.
בחוות הדעת שהוגשה לוועדה, הנחה המשרד להגנת הסביבה את משרד הביטחון לבצע סקרי ריח נוספים בחודשי הקיץ ולהטמיע את ממצאיהם בעת תכנונה של קריית ההדרכה. דרישה זו תצמצם את הזיהום ומטרדי הריח במבני ובמתקני קריית ההדרכה המתוכננת.
המשרד להגנת הסביבה נחוש להמשיך בהאצת תוכניתו למניעת המפגעים הסביבתיים מאזור התעשייה ברמת חובב שהחלה בשנת 2005 ואשר צפויה להסתיים בסוף שנת 2011, למעלה משנה טרם מועד אכלוסה של קריית ההדרכה. במסגרת תוכנית זו נדרשו המפעלים לבצע פעילויות רבות הכוללות בין השאר, שיקום של בריכות האידוי של המועצה, ישום דרישות אינטגרטיביות בהתאם לדירקטיבה ה-IPPC במפעלי התעשייה, התקנת מתקנים לטיפול בזיהום אוויר ממקורות מוקדיים, יישום תוכנית להפחתת פליטות בהתאם ל- BAT וביצוע תוכנית לאיתור ותיקון דליפות וצמצום הסיכונים מתקריות חומרים מסוכנים. פעולות אלה יובילו להפחתה משמעותית של רמות הזיהום הנפלט מאזור התעשייה. כבר היום קיימת מגמה מובהקת של הפחתה משמעותית בהיקפי וריכוז הזיהום הנגרם מרמת חובב (אוויר, קרקע ומים), כתוצאה מטיפול מתקדם בשפכים, מהתקנת פתרונות טכנולוגים חדישים לכל המקורות המוקדיים למטרדי זיהום האוויר והריח, לאיתור ולתיקון דליפות, ולשיקום אתר הפסולת הרעילה ברמת חובב.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר ארדן ימנה את אהוד יתום ליו”ר רשות הטבע והגנים

אריק זיו ויזר

עדכון ממהלך הדיונים בקופנהגן 15/12/09 – הפגישות עם השרה הדנית להגנת הסביבה

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן: “על מערכת הביטחון להקצות משאבים ניכרים לטיפול בסוגיות הסביבתיות בצה”ל”

אריק זיו ויזר

ארדן על ממצאי דוח המבקר: אפעל לביטול הבנייה בחוף פלמחים

אריק זיו ויזר

תם עידן כלובי הדגים במפרץ אילת/ מאת:ד”ר לאה נס

אריק זיו ויזר

ועדת הכלכלה אישרה היום תקנות המחייבות פרסום נתוני צריכת הדלק וזיהום האוויר הנפלט מרכבים חדשים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן