25.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
סניפי הליכוד

המרדף אחר אחדות /מאת:אריאל מורלי

עם פרסום תוצאות הבחירות, סברנו שתרבות הספינים הקלוקלת מבית מדרשם של ארד-את-אדלר תסתיים או לפחות תמעט, אך במהרה תקוותנו נגוזו. נאומי ניצחון, מסיבות הילולא וחידושים מתמטים לגבי כוחם של 28 מנדטים למנות ראש ממשלה בישראל הבהירו לכולנו שקדימולוג כמנהגו נוהג. אבל ניחא. אם לא יקרה שום דבר מפתיע, המילה קדימה תשוב להיות מילה המתארת כיוון או ישוב בשרון.
לאור כל אלו, ניסיונותיו החוזרים ונשנים של נתניהו מעוררים התפעלות. על אף המחלוקת והאיבה האישית כלפיו, הוא פונה שוב ושוב לראשי קדימה ומציע להם עד חצי המלכות אבל משום מה טוענים האחרונים כי אידיאולוגית, אינם יכולים. מעבר לתמיהתו של כל בר-דעת על שהמושג הזה יוצא מפיו של קדימולוג, אינני מבין לפשר סירובם. הם הרי עד עכשיו יושבים עם ש”ס בממשלה ועד לא מכבר ישבו גם עם ליברמן כך שסירובם ל”סחטנות” של ש”ס- נדחה. גם סירובם להצטרף לממשלת ימין “קיצונית” נשמעת הזויה. מעבר ל”שלום” שהביאה לנו קדימה בדמות שתי מלחמות וירי טילים מאסיבי על ערי ישראל, נוכחנו לגלות שתמורת מנעמי השלטון הם מוכנים לאמץ את האג’נדה של ליברמן. עוד טרם הטיל פרס את הרכבת הממשלה על נתניהו, הסכימה קדימה כמעט לכל דרישותיה של ישראל ביתנו. מבולבלים?
ייתכן שמפלגת הכיסאולוגיה קדימה תחל להתפרק באופוזיציה. יהיו ריבים וסכסוכים שלא מן הנמנע שיובילו לפרידה של מספר חכי”ם, אולי בראשות מופז, חזרה אל המחנה הלאומי. לדעתי, כמובן שההסדר המושלם יהיה צירוף מפלגת העבודה , עם ברק בביטחון ועוד שניים-שלושה תיקים אך לצערי נדמה שלאור תבוסתם בבחירות- הם יעדיפו להשתקם באופוזיציה.
לאור כל אלו יש להבהיר. הימין בראשות הליכוד ניצח באופן ברור בבחירות האחרונות ואין זה מן הנמנע שנקים ממשלת ימין צרה. אין ספק כי המצב הביטחוני והכלכלי דורש אחדות אך סירובם המתמשך של קדימה והעבודה להצטרף לממשלה מותיר אותנו ללא ברירה. הליכוד לא יאמץ נוסחה של מדינה ערבית נוספת ממערב לירדן. העבר מראה שאין סיבה לחשוש מממשלה כזו. ממשלה רחבה של ברק [75 חכי”ם] נפלה לאחר פחות משנתיים, ממשלת האחדות של שרון [82 חכי”ם] נפלה בטרם עת ונכון הדבר גם לממשלה הנוכחית [78 חכי”ם]. לעומתן, ממשלת שמיר ב-88 [66 חכי”ם] וממשלת רבין ב-92 [59 חכי”ם] סיימו את כהונתן בזמן על אף היותן צרות ובמקרה של רבין- ממשלת מיעוט. בנוסף, אסור לשכוח כי ממשל נתניהו הקודם עמד על 68 חכי”ם משבע מפלגות שונות ואילולא משחקי כבוד של חכי”ם כאלו ואחרים- הממשלה הייתה מסיימת את תפקידה בזמן. אין צורף בהתחנפות יתר לשמאל. רוצים אחדות- בבקשה. אבל אם לא- שבו בשקט באופוזיציה ואל תבואו בטענות שזו ממשלה קיצונית. את המלחמות האחרונות לא אנחנו הבאנו ובנוסף, אין ספק שאילו היה הפוך המצב- איש בשמאל כלל לא היה מעלה אפשרות של צירוף הליכוד.

הכותב הוא יו”ר תא לביא באוניברסיטה העברית בירושלים



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סוער ברעננה

אלי חזן

עפו גאנם: מבט דרוזי על הבחירות

אריק זיו ויזר

דברי ראש הממשלה בטקס בגבעת-התחמושת ערב יום הזיכרון לחללי צה”ל

אריק זיו ויזר

סניף הליכוד בטבריה מאוחד

אלי חזן

קריאה לסילוק עומר ברגותי מאוניברסיטת תל אביב

אריק זיו ויזר

שנה עברה עוזי כהן לא איתנו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן