26.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

המו”מ הקואליציוני, הגישה הליברלית ומה שבינהן

צח נחמני ותהיותיו לאחר הפריירמיז, הבחירות האחרונות והמו”מ הקואליציוני 

 

בכל תקופת המו”מ נזרקו סיסמאות חדשות לאוויר, וביניהן “אנחנו לא מדברים על תיקים אלא על מהות”.  דברים אלו חזרו מספר פעמים בכל מיני מצבים ומכל מיני מפלגות. כפי הנראה כרגע, הממשלה שתקום תהיה מורכבת ממפלגת הליכוד ביתנו, יש עתיד, הבית היהודי והתנועה. אין ספק שבבחירות האחרונות הציבור אמר לנתניהו: “אנחנו רוצים אותך ראש ממשלה, אבל אנחנו רוצים את א,ב,ג ו-ד לידך”. כאזרח במדינת ישראל כולי תקווה שבאמת יבוא השינוי והמהות עליה נלחמו המפלגות תמומש: שוויון בנטל, הורדת יוקר המחיה, הורדת מחירי הדיור. אך לפני כן אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו, האם אנחנו רוצים שיווין בנטל או שמא אנו רואים בשוויון נטל? האם הורדת יוקר המחייה תהפוך אותנו למאושרים יותר? למעושרים יותר? לבריאים יותר? או שמא תיצור אצלנו סיפוק מיידי ללא הסתכלות על עצמנו? הקמת הממשלה הוכיחה שכל מי שרצה פוליטיקה חדשה לא עשה כך אלא, המשיך את המשחק הפוליטי הנפוץ ורק יצר מכבסת מילים שיישמעו טוב לציבור. לדוגמא-

התעקשות על מספר תיקים נמוך. אז נכון שיהיו 22 שרים בממשלה, אך מה זה אומר שר עם סמכויות מורחבות? לדוגמא בנט – שר כלכלה, מסחר, ירושלים והתפוצות.. אלו הסמכויות המורחבות? זה אומר ג’ובים בכל סמכות, זה אומר לדאוג לאנשי המנגנון שהעלו אותו לחמישה עשר מנדטים, אני לא חושב שזה פסול, זהו המשחק הפוליטי, אבל אל תחשוב שאנחנו מטומטמים. כנ”ל לגבי כל שר שיש בו סמכויות מורחבות, הדבר הזה יקרה כנראה עד שהציבור יבין שהמאבק צריך להיות בין-גושי ולא על פי גחמות. גוש ימין, גוש שמאל, חרדים, מיעוטים. בכל מקום בעולם קיים גוש ימין וגוש שמאל והויכוחים הם כלכליים, בישראל שידרגו את השיטה ועברו למאבק על מהות, עקרונות.

דוגמא נוספת – שוויון בנטל – מישהו שאל את צה”ל האם הוא רוצה שכולם יתגייסו? האם הוא צריך את המתגייסים החדשים? מישהו בדק אולי שווה לעבור למודל של צבא מקצועי כמו כמעט בכל מקום בעולם? לא. זה נשמע טוב “נגייס את כולם!” (את כולם מתכוונים לחרדים בלבד, אף אחד לא דיבר על גיוס ערבים).                                                                                                                                                   דוגמא אחרונה – ביקשו לעשות שינוי אזרחי לטובת הציבור והורדת מחירי הדיור, אך איך השינוי יתבצע? משרד הפנים, ששולט בוועדות התכנון והבנייה, נמצא אצל הליכוד ביתנו. משרד השיכון, ששולט על מנהל מקרקעי ישראל, יושב אצל הבית היהודי ומשרד האוצר יושב אצל יש עתיד, כאשר כל אחד יפעיל שרירים על מנת להראות מה הוא עשה ויכין את הקרקע לבחירות הבאות ולא יהיה מוכן לוותר למשרדים השונים ייווצר מצב שהעתיד בליכוד ביתנו ואחדותינו רחוקה מלהיות הבית היהודי המוסרי והערכי שגדלנו עליו.

הגישה הליברלית נשענת על השקפת העולם המעמידה את הפרט וחירותו במרכז. מדגישה את ערך החירות בכל תחומי החיים, כולל חירות כלכלית. מניחה שחירותו של אדם צריכה להתממש בכל תחומי החיים, וחירות זו משמעה שהאדם אחראי לעצמו בכל דבר ועניין, כולל התחום הכלכלי. על פי גישה זו על המדינה לדאוג לשוויון פוליטי ושוויון בפני החוק (שוויון משפטי), האוסר אפליה מכל סוג שהוא (כולל בתחום הכלכלי-חברתי), אך עליה להימנע ככל האפשר מלהתערב בענייניו הכלכליים והחברתיים של הפרט, ולכן אין היא צריכה ליזום פעולות להבטחת שוויון ההזדמנויות החברתי- כלכלי. גישה זו מסתפקת לרוב בשוויון הפורמאלי- הבטחת יחס שוויוני לכל הפרטים. התערבות המדינה בתחום החברתי- כלכלי צריכה להיות מינימאלית ביותר, והיא נדרשת רק במקום בו ישנה פגיעה בכבוד האנושי ובקיום הבסיסי, האלמנטארי, של הפרט, ובמקרים בהם היא חיונית לקיומה של המסגרת המדינית. הגישה הליברלית מעודדת כלכלת שוק, יוזמה פרטית ותחרות, כלכלית וחברתית, בין הפרטים בחברה. גישה זו מאמינה שאם תינתן לכל פרט ופרט החירות הכלכלית לממש את הפוטנציאל הטמון בו כך יהיה לו, ולחברה שסביבו, טוב יותר. כמיהתו של ז’בוטינסקי להגשמתו של הליבראליזם ליוותה אותו כל השנים, והתקווה קיננה בו, שעל כל הסערות האדירות, על אף כל מחלות האנושות שניתכו על המין האנושי בין מלחמות העולם הראשונה והשנייה עוד יבוא, בעידן של רגיעה ופיקחון, יומו של הליבראליזם האמיתי. הליכוד הוקם על בסיס תורתו של ז’בוטינסקי, מנחם בגין כינה את הליכוד כתנועה לאומית ליברלית. על זה שהליכוד הוא לאומי לא ניתן להתווכח, על הליברליות שלו ניתן. כאשר תוריד את אחת מ”הלמדים” תישאר או רק לאומי או רק ליברלי דבר אשר לאורך זמן יפגע בחלום הציוני שלשמו הגענו לארץ ישראל. לפני ארץ ישראל לא היינו עם ולא היינו קיימים. על אדמת ארץ ישראל נוצר, משברי עמים שונים, העם העברי. על אדמת ארץ ישראל גדלנו, עליה היינו לאזרחים. ביצרנו את אמונת האל האחד, נשמנו אל קרבנו את רוחות הארץ, ובהיאבקנו לעצמאות שמרנו על כבוד האחר, המיעוט, הגר והפרט. כל אשר עברי בקרבנו ניתן לנו על ידי ארץ ישראל. כל השאר איננו עברי.

נחזור לרגע למו”מ הקואליציוני והבטחותיו השונות, אינני חושב שמישהו והנבחרים יוכל לעשות מהפיכה של ממש, אך לפחות טוב תעשה הממשלה עם תבטיח בשנה הקרובה את “חמש המ”מין” של ז’בוטינסקי – “מזון, מעון, מלבוש, מורה, מרפא”. אלו הדברים העיקריים שהציבור רוצה ודורש ועליהם הוא ייתן את תמיכתו בבחירות הבאות!

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

למה אצביע מח”ל עם נתניהו?

ליכודניק

יש לנו ארץ נהדרת

אריק זיו ויזר

בין אקדמיה לתעשייה: דרוש איזון

אלי חזן

התביעות של שנת 2015

אלי חזן

השטרות החדשים – הבעיה האמיתית

אריק זיו ויזר

הכיבוש הזוחל בתל- אביב

אלי חזן
דילוג לתוכן