11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות כללי

המהפך הפוליטי ששינה את ישראל

40 שנה למהפך הפוליטי הראשון של ישראל. אלי חזן מסביר בדיוק איך שינה בגין ואיך שינה הליכוד את המצב בישראל לטובה

שמונה קדנציות רצופות שירת מנחם בגין את מדינת ישראל ואת תושביה מהאופוזיציה. כשניצח בפעם הראשונה לאחר 29 שנים הוביל הדבר להאצתו של תהליך דה הומניזציה שעבר לא רק מהעיתונות הבינלאומית אלא גם מיריביו הפוליטיים שתיארו אותו כפשיסט. בראייה של ארבעה עשורים אחורה אין ספק כי מנחם בגין ותנועת הליכוד שינו את פני ישראל בצורה מהותית. ישראל שלפני 1977 שונה לחלוטין מישראל שלאחריה.

אחד הדברים החשובים שהוא עשה קשור לאופי המשטר : בגין הפך את ישראל לדמוקרטיה אמיתית אך הוא גם חתם על הסכם השלום עם מצרים – האויבת הגדולה ביותר של ישראל – תוך שהוא מתפשר אידאולוגית ומוותר על חלק מאמונותיו עבור השלום והוא אף זכה בפרס נובל על כך ב – 1978. במקביל, הוא העמיק את ההתיישבות הישראלית בכל הארץ.

מדינת ישראל קמה כמדינה יהודית ודמוקרטית אלא שממשלותיה השונות של מפלגת העבודה הנהיגו כאן דמוקרטיה המאוד דומה לדמוקטטורה ובמשך שנים הדירו אנשיה מהזרם המרכזי את אנשי השוק החופשי, לעיתים בצורה אלימה, והם אף ציירו אותם בצורה דמונית תוך שהם מפעילים פרוטקציוניזם ומעוותים את היעוד של עתיד הכלכלה הישראלית. אירוני אך זה היה כל כך נכון – באחד מנאומיו המאוחרים כראש האופוזיציה אמר על השמאל הישראלי דבר הרלוונטי לכל מפלגת שמאל באשר היא : "הם שונאים את הקפיטליסטים אבל אוהבים את הקפיטל".

זאת ועוד, יש להסיר את הכובע בפני מפלגת העבודה על קליטה המונית של מהגרים יהודים מכל העולם. ממשלת השמאל מרכז עשתה את הבלתי ייאמן ומדינת ישראל הייתה המדינה היחידה בעולם שקלטה בעשור הראשון לקיומה מספר עולים הגדול פי שלושה מהאוכלוסייה שהייתה קיימת בה בעת שנוסדה. אך הנס המופלא של מיליוני מהגרים יהודים שהגיעו מכל קצוות הגלובוס הותיר טעם מר בשל העובדה שאותם מהגרים חולקו למעשה לשניים : אלו שהגיעו ממדינות אירופה ושולבו אל תוך החברה – לא בלי קושי – ואלו שהגיעו ממדינות ערב אך  הופלו לרעה ולמעשה היוו אזרחים מדרגה ב'.

מי שנתן להם את האפשרות להפוך ולהיות חלק מהזרם המרכזי היו בגין והליכוד. לא חלף לו זמן רב במונחים היסטוריים ואלו שהודרו כלכלית לצד אלו שהודרו חברתית הפכו להיות כוח פוליטי משמעותי שהעלה, לא לבד יש להדגיש, את אלו שפתחו להם את השער – לשלטון. ארבעה עשורים עברו וזה זמן אידאלי לבחון בפרספקטיבה כיצד השתנתה ישראל ?

המהפך המשמעותי הראשון שנבע מהמהפך הפוליטי הוא המהפך הכלכלי : פגישתו של ראש הממשלה מנחם בגין עם הכלכלן זוכה פרס הנובל ואיש השוק החופשי פרופסור מילטון פרידמן שימשה בעצם סימבול לשינוי אליו היא הלכה.

ממשלת בגין הראשונה הנהיגה את "תוכנית הליברליזציה" שעיקריה היו עידוד יוזמה חופשית, פתיחת ישראל אל העולם, ביטול סובסידיות על מוצרים ורפורמה במטבע חוץ. במקביל, היא השקיעה באותם ציבורים שהופלו בעבר בפרויקט לו קראו "שיקום שכונות". אמנם מחד, הוביל התהליך הזה בסופו של דבר לסחרור אינפלציוני ולמשבר כלכלי אך מצד שני הוא הפך את ישראל ממדינה ענייה למדינה שהשפע שורר בה. בפרפרזה הפוכה לדברים שהוטחו כנגד מרגרט תאצ'ר בפרלמנט הבריטי אפשר יהיה לומר כך : ממדינה שהיו בה עניים ועניים יותר הפכה ישראל למדינה שיש בה עשירים ועשירים הרבה יותר. ראוי יחד עם זאת לומר כי את המדיניות המשיכו כמה ממשלות שבאו לאחר מכן כאשר בנימין נתניהו בתפקידו כשר אוצר ב – 2003 העצים את התהליך שהחל בגין.

אל לנו לשכוח שבדור האחרון השקיעו ממשלות ישראל, בייחוד תחת ראש הממשלה נתניהו, הון אדיר במחקר ופיתוח על מנת להפוך אותה למה שהיא היום : מעצמת היי טק טכנולוגית. במקביל ולמרבה הצער כוחם של המונופולים, האיגודים המקצועיים ההרסניים והקרטלים בישראל הוא עדיין גדול ויש לנו עוד המון עבודה לעשות על מנת לפתוח יותר את השוק לתחרות. לצערנו, המבנה הפוליטי הנוכחי בישראל מקשה מאוד על הרצון הזה ואנו חותרים לשינוי בהתמדה.

 

המהפך המשמעותי השני היה מהפך שהרחש במקביל ובעיקרו היה מהפך חברתי : המהגרים מארצות ערב שהופלו על ידי ממשלות השמאל חוו תהליך של רנסנס תחת ממשלות הליכוד. אי אפשר להתעלם מהתופעה שנוצרה : רבים מהם הפכו בעצם לאליטה החדשה של ישראל מבחינה כלכלית, פוליטית, בצבא ההגנה לישראל – שם חל שירות חובה – והם מובילים את המוזיקה וחלק מהתרבות העכשווית. לא זו אף זו, בגין מעולם לא ראה הבדל בין ישראלים שנולדו בישראל לבין מהגרים מארצות ערב או מדינות המערב. עבורו כולם היו שווים. עם התגברות "נישואי התערובת", ובמיוחד בין הדורות השניים והשלישיים בתוך כלל החברה, נראית ישראל היום שונה מאשר נראתה לפני 40 שנה : היא יותר מגוונת, יותר פלורליסטית, יותר שוויונית ויותר משתפת.

כשמונה מנחם בגין לראש ממשלה היה העולם מחולק בין מזרח למערב. זמן קצר לאחר מינויו ביקש מראש המוסד : "הב לי את יהדות אתיופיה". מדובר באותם יהודים שלא יכלו לעלות לארץ מיבשת אפריקה אך מבצעים סודיים של המוסד הישראלי הביאו בדרך לא דרך מדבריות סודן לעלייתם של 9 רבבות בתקופות שונות. בנוסף להן, עשה בגין מאמצים, ועשו מאמצים גם אלו שבאו אחריו, על מנת לאפשר לכמעט מיליון יהודים מברית המועצות להגר למדינת ישראל. במשך 60 שנה היו השערים סגורים בפניהם אך עם נפילת מסך הברזל הם עשו זאת. אותם מהגרים ובני הדור השני והשלישי הגיעו עם חינוך והשכלה מהבית והדמוקרטיה הישראלית אפשרה להם להביא את הכישרון ולהיות מהמנועים החשובים שמהיעים את הכלכלה הישראלית.

האתגר הבא שלנו הוא לשלב את המהגרים מאתיופיה. מה שכן, אותם האינדיבידואלים המרכיבים את החברה הישראלית ושמקורותיהם המשפחתיים מגיעים מכל קצוות העולם הם הכוח המניע של הכלכלה הישראלית – אותה כלכלה מפותחת שתחת ממשלת נתניהו רשמה את האבטלה הנמוכה בהיסטוריה של ישראל ואחת הנמוכות בעולם המערבי.

מאז שנוסדה, גם ב – 1977 ועד היום : לישראל יש בעיות ואתגרים אין סופיים אך אין להתכחש לעובדה שהמצב שלה השתנה לטובה עד מאוד. למהפך הפוליטי שהתרחש השבוע לפני 40 שנה יש חלק חשוב בכך. עלינו להשלים את מה שבגין החל.

הכותב הוא מנהל אגף קשרי חוץ של תנועת הליכוד



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בחזרה ל – 73'

אלי חזן

חומר למחשבה: אל תצחקו על פרץ, פן הוא יצחק אחרון

אלי חזן

הדגל השחור מעל משפט נשיא מדינת ישראל

אריק זיו ויזר

יוון וישראל – חזון העבר וכושר ההישרדות

אריק זיו ויזר

זוכרים – 19 שנה לרצח רחבעם ("גנדי") זאבי ז"ל

דניאל נחמיה ותומר רוזנטל

רדו מהעץ משוגעים

משה סבח
דילוג לתוכן