20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

הליכוד כסינטבון

הליכוד הופך להיות מותג דהוי

טל שניידר היא בלוגרית פוליטית המתמקדת בעיקר בזירה המפלגתית. הדיווחים שלה מכוונים לקהל נישה של קוראים הפעילים ומתעניינים בעולם המפלגתי. לקראת הבחירות פרסמה רשימת אירועים מהם מתחמק הליכוד. לשניידר היו לא מעט טעויות בפוסט, עליהן הגיב, בין השאר אלי חזן באינפורמציה מדוייקת. אך למרות המידע הלא מדוייק, רוח הדברים היתה נכונה. מכיוון שאף ליכודניק לא שש לירות בתוך הנגמ”ש רגע לפני ההליכה לקלפי, ביטלו חברי התנועה (כולל אותי) את טענותיה של שניידר. אך עם הפיאסקו האלקטורלי, החלו להישמע קולות המכירים בבעיות העומק בליכוד ובין השאר בניוון השטח.

לאחרונה נפגשו חזן ושניידר שוב, אמנם לא בדיוק באותו נושא ולא באותו אתר. “הליכודניקים יכולים להיות מודאגים” כתבה שניידר על מגמה שיש לתת עליה את הדעת: התנועה הופכת ללא-רלוונטית, כאשר בנט נוגס בה מימין ולפיד מהמרכז, עם רוח רעננה של עשיית שטח, צעירים, אומץ פוליטי ורעיונות מחוץ לקופסה. יומיים לאחר מכן, פירסם חזן באתר זה את מאמרו “בחזרה ל– 73“, שדן בנושאים דומים.

אני עצמי ביקרתי את הליכוד על כך שקפא על שמרי כסאות הקואליציה, הן כשקראתי לו לאמץ מדיניות ליברלית כלכלית שתהיה תשובה למצוקות השעה והן כשקראתי לנבחרינו להוביל את עדכון הסטטוס קוו, בלי לחכות ללפיד חילוני שיסמן להם את הדרך שהוא בוחר בעצמו.

הליכוד, עם 20 מנדטים בלבד בכנסת הנוכחית, מוביל עדיין את הקואליציה אך לא לעולם חוסן. לפני מספר שבועות חבר תנועה צעיר ניסח זאת בצורה מושלמת כשאמר: המותג מח”ל הוא מותג מת.

אין פלא שבוחרים ופעילים מהאגף הימני המתון יותר בתנועה מגלים עניין גובר ביש עתיד ואילו הימין האידיאולוגי ה”קשה” פוזל לבית חדש, הבית היהודי. הישראלים מביטים על תנופת העשייה המהירה בתחומים הכלכליים בחודש הראשון להקמת הממשלה (שמים פתוחים לדוגמה), תנופה שלא היתה כמותה בקדנציה הקודמת. בנוסף, מתקנאים רבים מחברי המפלגה, שמשקיעים ימים כלילות מתוך מסירות ואהבה לרעיונותיה, בנבחרי הציבור של שתי המפלגות האחרות, אשר זמינים לשטח, מקדמים צעירים ומקיימים שיח מתמיד עם בוחריהם.

המותג ליכוד בדרך להפוך ל”סינטבון” או “הטלויזיה החינוכית”- סימבול דהוי למוסד שהיה רלוונטי פעם, בתקופה אחרת ואיננו רצוי יותר על המדפים. נתניהו מראה סימני חיוניות מחודשים לאחרונה, עם אמירות נחרצות כנגד ההסתדרות ועם ביקור משעשע ב”ארץ נהדרת”, אך אלה נתפסים לעתים כתגובות שלו לשטח שחומק מידיו, יותר מאשר יוזמה אותנטית.

אם כך, איך יחזור הליכוד להיות רלוונטי עבור המוני בית ישראל?

אחד המומחים למיתוג איתם התייעצתי לאחרונה (וביקש להישאר בעילום שם), טען שמאחורי מיתוג טוב חייב להיות גרעין קשה של אמת. “אי אפשר לארוז מוצר בגרפיקה יפה ולצפות שהוא ימכור, אם התוכן לא תואם את הציפיות”, אמר. “כשאגד, לפני שנים, צבעה את האוטובוסים בירוק וניסתה להיתפס כחדשנית וסביבתית, הציבור דחה אותה בבוז כיוון שהוא עדיין הרגיש את המנועים המפויחים והשירות המיושן שלה. לעומת זאת, כשהעיר חולון מיתגה עצמה כ’עיר הילדים’, היא עשתה זאת לאחר שנים של השקעה בשיפור החינוך, בניית מוזיאונים ופארקים משפחתיים ומיסוד העדלאידע כאירוע חשוב- הציבור קיבל את המיתוג כי הוא היה אמין”.

הליכוד, אם כך, צריך למצוא את נקודות החוזק שלו ולהתאים את המסר לקהל אותו הוא מזהה כקהל הבית שלו. לטעמי, שתי החלטות חשובות צריכות להתקבל בתנועה:

  1. מיצוב התנועה כ”מבוגר האחראי” שמצליח לספק פתרונות עומק לבעיות אמיתיות של החברה. בהקשר זה, ראוי שהליכוד יהיה גשר בין חרדים, דתיים, חילוניים, לא-יהודים ואתאיסטים ויציע חלופות של פשרה לסטטוס קוו הדתי הקיים וליחסי יהודים-ערבים. כמו-כן, יכול ה”מבוגר האחראי” להציע מודלים עמוקים של הבראת החברה הישראלית בכל אחד מהמשרדים הרלוונטיים אשר בידיו. ההתעסקות התפלה במלחמות מול בגצ, חנין זועבי ומחירי הפופקורן צריכה להיפסק והאנרגיות צריכות להיות מתועלות לבניית הליכוד כמרכז הפוליטי החשוב, אבן הראשה של החברה הישראלית שבלעדיה קשת התרבויות בארצנו תיסדק.

  2. חזרה לשטח. בגין נבחר בזכות העובדה שהמוני בית ישראל יכלו להרגיש אותו, לשמוע אותו ולדבר אליו. זה החוזק של הליכוד. סער, ארדן, לבנת וגם נתניהו צריכים לכתת רגליהם יום ולילה בין מתנ”סים, בתי ספר, תנועות נוער, קבוצות אידיאולוגיות, מרכזי טיפול לנכים, שכונות מרוחקות, כפרים ערביים ובתי אבות. להגיע לשמוע ולא רק לדקלם דפי מסרים שהכינו יועצי תקשורת. להגיע לשתף את הציבור בכנות ובאהבה בעבודתם הפוליטית, בגובה העיניים ובנכונות להציע אוזן קשבת וחיבוק מנחם.

אם הליכוד לא יישם את שתי הצעותיי, מיצוב התנועה כגשר פוליטי בין כל חלקי העם וחזרה אמיתית אל השטח, נטולת יחצנות- חוששני שיש סיכוי שהבוחר יגזור עלינו עונש דומה לעונשה של מפלגת העבודה: שנות אופוזיציה צחיחות ולא מוכבדות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הנר המרכזי. יושב ראש הכנסת בהדלקת נר ראשון של חנוכה

אריק זיו ויזר

בחירות בבאר שבע : “מנצחים בחירות רק ביחד”

ליכודניק

ארדן תוקף את הצעת ביטן

אריק זיו ויזר

חשיפה:האם הועידה תידחה

אריק זיו ויזר

הליכודניקים נהרו אל הסוכץ

אריק זיו ויזר

המטה החרדי בליכוד נפגש עם סגן שר הביטחון

אלי חזן
דילוג לתוכן