26.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הכנה מנטאלית לחורבן

בין תשעה באב להינתקות ולמלחמות שבאו בעקבות ההינתקות 

 

 

שלשום, ערב תשעה באב, ועימו הסמיכות המצמררת בין החורבן בידי זרים לחורבן מידי עצמנו שמלפני 8 שנים.  טראומת “ההתנתקות” היא נושא סרטו של אברהם בנימין “זוהר הרקיע”, השם הצה”לי למבצע הגירוש. הסרט, הקשה לצפייה, מציג את המחיר שחניך מצטיין בקורס טיס נאלץ לשלם כדי להישאר שלם עם מצפונו. קשה גם להתעלם מן האקטואליות שלו: אחרי מה שחולל נאום-הרצליה של שרון, מי יודע מה צופן נאום-בר-אילן של נתניהו.

 

חשוב מכל הוא המסר האוניברסאלי, לאילו מחוזות אפלים ניתן להוליך צבא (ועם) בעזרת מניפולציות  פסיכולוגיות. ספרו של דר. גדי אשל “פצלו”מ צה”ל בהתנתקות ושברו” משקף את המאמץ הממלכתי האדיר שנעשה  ל”הכנה המנטאלית” (כך קראו לזה) של הצבא לגירוש, ובעגה הרשמית “פצל”ם” – “פעולות צבאיות לא מלחמתיות”. אלוף פיקוד הדרום, דן הראל, כינס מיד אחרי נאום-הרצליה (18.12.03) צוות פסיכולוגים שעמלו במשך 7 חודשים על הכנת “מנגנון של ניתוק רגשי והתמקדות בצדדים הטכניים והתפעוליים של המשימה”. “ניתוק רגשי”, ביטוי מכובס למחיקת המצפון שבאדם.  ‘טכניקה’ ו-‘תפעול’ –  החלפת הנפש ברובוט. כך נראו באמת הטורים האין-סופיים של שוטרים במדים שחורים וחיילים עם מצחיות ומשקפי שמש לכיסוי העיניים עם שפע פורימי של סמלי לאום, לכסות על ערוות המעשה האנטי-לאומי. שנה שלמה עסקו בצבא ב”הטמעת המסרים”: ערכות, סרטים, תרגולות, סימולציות. כ-60,000 חיילים עברו “הכנה מנטאלית”, 42,000 השתתפו בפועל, ביחידות שהוקמו במיוחד. והמשימה הצליחה : תוך 5 ימים נמחקה התיישבות שלמה, אלפי מפרנסים נזרקו לרחוב  (ל-600 עדיין אין בית), משפחות נהרסו, לא מעטים לקו בליבם, בנפשם, ירדו מן הארץ. בני נוער רבים ניתקה “ההתנתקות” מן המדינה ומצה”ל. התסמונת הקשה של “תג מחיר”, לידתה במראות הגירוש והמגרשים.

 

מדאיג , באיזו קלות ניתן היה להפוך צעירים נורמאלים, רגישים ובעלי מוסר, לאוטומטים: פמפום ללא הרף של “המסרים” האידיאולוגים-פוליטיים, דיכוי החשיבה העצמית, בחירת מי שיש לו מה להפסיד  (אנשי צבא-קבע, חניכי קורסי קצונה, טיס וחובלים), הקשחת הלב במשחקי סימולציה – לבער כל שריד של אמפטיה וחמלה, וגם: דמוניזציה וביזוי של קורבנות ה-‘פינוי’.

 

“אדם”, פרח הטיס המצטיין בסרט, שוכנע  באמצעים האלה ‘לזרום’, עד…שהועמד מול חיילות מחופשות ל’מתנחלות’, חלקן עם תינוקות-בובות  בזרועותיהן, עם ההוראה לחטוף “תינוק” ולרוץ איתו לאוטובוס הגירוש (אמו כבר תבוא אחריו). כשהבובה, שראשה ניתק, נפלה לארץ והחיילת-השחקנית החלה לבכות, נשבר החייל. משם הובילה הדרך להורדתו לדרגת טוראי, לכלא ולהדחה ממסדר הכנפיים.

 

במציאות, מקרים כאלה היו מעטים. בגדול, התרגיל הפסיכולוגי ‘הצליח’, ונותרה השאלה המוסרית הרובצת מעתה כצל אפל על חברתנו כולה: כאן התוו הפסיכולוגים לחיילים רף עליון של עקירת אנשים מבתיהם. ולו העלו את הרף לאלימות קטלנית, מה? היכן הגבול? היש בכלל גבול?…

 

ערכה אחת  ב”הכנה המנטאלית” מבטיחה לשטוף-המוח “מצב סיום נדרש” כדלהלן  :

–  “קיומה של הנהגה פלסטינית לגיטימית, אחראית ואפקטיבית, הפועלת לשינוי האווירה..”,

–  “לארגוני הטרור אין יכולת להשפיע על ההתנתקות ועל מיצויה”,

–  “צמצום ההשפעה המסלימה של…איראן, סוריה, חיזבאללה והנהגת ארגוני הטרור…”,

–  “הזירה הצפונית מרוסנת”…

 

במבחן התוצאה, כמה זה נלעג!  3 מלחמות חוללה “ההתנתקות” –  ‘הגליל 2’, ‘עופרת יצוקה’ ו’עמוד ענן’. כל דרום הארץ הפך לשטח מוכה טילים, סיני – לזירת טרור. הגירוש לא הפיג במאומה את שנאת שכנינו,  להיפך, הוא חיזק בהם את האמונה ששאיפתם הקבועה לגרש את היהודים מכל הארץ, מעשית וממשית . לריק היו כל הייסורים והסבל, “זעקי, ארץ אהובה!”



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מגמה מסוכנת בסקרים?

עינר אביב

תראו מי שמדבר על שכתוב

אלי חזן

זקן השבט או חוסך שבטו?

אלי חזן

שבדיה : לא מה שחשבנו

ניצן בר

הדלפות המשטרה : מה ולמה

רונית טלבי

הר הצופים או הר האולימפוס?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן