18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
זלמן שובל

הכישלון הדיפלומטי של מלחמת לבנון השנייה/מאת זלמן שובל

היוזמות המדיניות והדיפלומטיות סביב המלחמה, שממשלת ישראל עד לאחרונה התפארה בהן והתאמצה לשכנע את הציבור בהישג האדיר, היו כישלון לא פחות חרוץ מהכישלון הצבאי. כמו החלטת 1701 של מועצת הביטחון של האו”ם תשומת ליבו של הציבור בעניין כשלון הממשלה במלחמת לבנון השנייה התמקדה בעיקר בכשלים ובמחדלים בתחום הצבאי. כך גם ועידת וינוגרד. זה טבעי ומוצדק, הן בגלל המספר הרב של הקורבנות והן בשל העובדה שהמטרות העיקריות לא הושגו. וכפי שעסקת השבויים עם החיזבאללה הזכירה לנו מחדש – הרי הכישלון היה לא רק במישור המבצעי אלא גם בעצם המהלכים שסופם היה שחרור הרוצח קונטאר תמורת חיילים שאינם בחיים.

אולם, כפי שכותב שורות אלה התריע כבר בזמנו, גם היוזמות המדיניות והדיפלומטיות סביב המלחמה, יוזמות שממשלת ישראל עד לאחרונה התפארה בהן והתאמצה לשכנע את הציבור בהישג האדיר, כביכול, שהושג בזכותן, כלומר החלטת 1701 של מועצת הביטחון של האו”ם – היו לאמיתו של דבר כישלון לא פחות חרוץ מהכישלון הצבאי.

עיקרה של אותה החלטה התמצה בשני סעיפים: הצבת כוחות או”ם באיזור הליטני וירידת יחידות הצבא הלבנוני דרומה. בנוסף לכך, היה מדובר שהחיזבאללה יפורק מנשקו. שני החלקים הראשונים התבצעו לכאורה, אך ערכם המעשי אפסי. חיילי האו”ם שגויסו ממדינות שונות אומנם “מפקחים”, אך הנכונות שלהם להתעמת עם הטרוריסטים החמושים של החיזבאללה שואפת לאפס. אשר לצבא לבנון, המצב, כצפוי, שלילי עוד יותר, שכן רוב חייליו הינם שיעים, ממש כמו החיזבאללה עצמו, וכפי שהתברר גם בעימות האחרון עם כוחות הממשלה הלבנונית בביירות, הם בוודאי אינם ששים להילחם באחיהם.

על-פי הדיווח שנמסר לקבינט לביטחון לאומי, החיזבאללה מתחמש הן בכמות אמצעי הלחימה והן באיכותם. אדרבא, כמות הנשק שבידיו בדרום לבנון היא פי שלושה מזו שהייתה לו לפני המלחמה. יש לארגון טילי נ”מ שלא היו לו קודם. על-פי אותה החלטה 1701, החיזבאללה צריך היה להימצא רק צפונית לליטני – והנה הוא מתמקם כבר בכפרים שעל גבול ישראל. אגב, הנשק מגיע אליו דרך סוריה, זו שאנחנו מנהלים איתה מו”מ הזוי לשלום.

למרבה האירוניה, הדבר האפקטיבי היחיד שעלול לצאת מאותה החלטה 1701 היא דרישה בינלאומית תקיפה מישראל למסור ללבנון, כלומר בפועל לחיזבאללה, את חוות שעבא. להזכירכם, מדובר במקום שאם הוא נמצא בידי ישראל הוא מהווה מחסום בפני פעילות המחבלים, אך אם הוא ננטש על-ידינו, הוא הופך למקפיצת טרור נגדנו.

אין זה מפליא איפוא שמערכת הביטחון הודיעה לממשלה שהחלטה 1701 היא כישלון. הדיון הבהול שנערך בשבוע שעבר בקבינט המדיני-בטחוני, כמו גם סידרת הטלפונים הבהולים של שר הביטחון ברק אל שרי החוץ האירופיים (מדוע, אגב, שר הביטחון ולא שרת-החוץ?), מהווים למעשה הודאה בכישלון הזה.

ההחלטות העומדות בחודשים הקרובים בפני מדינת-ישראל קריטיות וחמורות עוד יותר מההחלטות הקשורות במלחמת לבנון השנייה – איראן, הפלשתינים, החמאס – ואולי אפילו הצורך בנקיטת אמצעים טרם שיהיה מאוחר מדי נגד החיזבאללה. אחרי כל מה שהיה, האם מותר להשאיר בידי החבורה הזאת החלטות כה גורליות
פורסם במקור ראשון



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתניהו וזלמן שובל נפגשו עם עוזר של קונדוליסה רייס

אריק זיו ויזר

זלמן שובל שטיקים וטריקים/ישראל היום

אריק זיו ויזר

תגובת זלמן שובל:על התקפת הטילים

אריק זיו ויזר

מפלתו של משרד החוץ

אריק זיו ויזר

זלמן שובל: אני מתייצב!

אריק זיו ויזר

הנשיא, הכלכלה וקצת על ישראל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן