11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
הפסקול של מלחמת השחרור

הישראבלוף של ממשלות ישראל והרשות הפלסטינית

מוחמד דחלאן:
"אנו דורשים מתנועת חמאס שלא תכיר בישראל מפני שתנועת פת"ח לא מכירה בישראל"
[טלוויזיה פלסטינית (פת"ח), 16/3/09] 
פורסם באתר http://www.pmw.org.il
כאשר מדינות המערב התכנסו לפני חודש בכדי לאסוף מיליארדי דולרים עבור הרשות הפלסטינית בהנהגת תנועת הפת"ח, הן הדגישו כי בניגוד פת"ח – חמאס לא תקבל סיוע כספי במידה והיא לא תכיר בישראל. על-אף שנקודת המוצא של מדינות המערב היא שפת"ח מכירה בישראל, נראה כי הדברים במציאות שונים. לפני מספר ימים הודה בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, בטלוויזיית הרשות הפלסטינית כי הפת"ח – בדיוק כמו חמאס – עדיין אינה מכירה בישראל:
"אני רוצה לומר בפעם האלף: אנו דורשים מתנועת חמאס שלא תכיר בישראל מפני שתנועת פת"ח לא מכירה בישראל עד כה".

דברים אלו נאמרו בראיון שעסק בפערים המונעים את הקמתה של ממשלת האחדות בין פת"ח לחמאס. רק הממשלה של הרשות הפלסטינית, הסביר דחלאן, חייבת להכיר בישראל וגם הכרה זו איננה צריכה להיות הכרה כנה ואמיתית, אלא הכרה שייעודה לסייע לרשות הפלסטינית לקבל סיוע כלכלי מהקהילה הבינלאומית. סיוע כזה, אומר דחלאן, לא יגיע לרשות הפלסטינית באם ממשלתה לא 'תכיר' בישראל.

עמדה זו אינה ייחודית לדחלאן, אלא מייצגת את אידיאולוגיית הרשות הפלסטינית. לפני כשבועיים פרסם יומון הרשות הפלסטינית כי בכנס שנערך בלשכת הנשיאות הפלסטינית אמר סאיב עריקאת, ראש מחלקת המשא ומתן באש"פ:
"אף אחד לא ביקש מתנועת חמאס או מאחד הפלגים האחרים להכיר בישראל… מה שנדרש מהממשלות הוא לא מה שנדרש מהפלגים – הממשלות צריכות למלא את המחויבויות של עמיהן".

יתר על-כן, בשנת 2006 אמר יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי השרים ברשות הפלסטינית צריכים להכיר 'הכרה טכנית' בשרים הישראלים מעל שולחן המשא ומתן, לצורך ניהול החיים היומיומיים, אך אין משמעות הדבר הכרה מדינית מהותית של הפת"ח בישראל:
"חמאס לא נדרשת להכיר בישראל. לא נדרש מחמאס, או מפת"ח או מהחזית העממית להכיר בישראל".

להלן הצהרותיהם של דחלאן, עריקאת ועבאס:
1. ראיון עם מוחמד דחלאן, בכיר בפת"ח; שודר בטלוויזיית הרשות הפלסטינית, ב-16 למרץ 2009:
"הם [חמאס] אומרים תמיד שתנועת פת"ח רוצה שתנועת חמאס תכיר בישראל. זוהי הטעיה גדולה. אני רוצה לומר בפעם האלף: אנו דורשים מתנועת חמאס שלא תכיר בישראל מפני שתנועת פת"ח לא מכירה בישראל עד כה. אני דבק בעמדת תנועת חמאס ותנועת פת"ח שלא להכיר בישראל, אולם הממשלה [הרשות הפלסטינית] נדרשת להגיש טיפול רפואי ולהקל על החינוך. נדרש מהממשלה [להכיר בישראל] ולא מתנועת פת"ח. כדי שהממשלה הזאת תוכל להגיש את הסיוע הדרוש, לבצע את השיקום הדרוש… ניתן לטפל בכך [רק] באמצעות ממשלה בעלת יחסים עם הקהילה הבינלאומית וכזאת שמקובלת עם הקהילה הבינלאומית, וזאת כדי שנעבוד ביחד ונפיק תועלת מהקהילה הבינלאומית".

2. דברי ד"ר סאיב עריקאת, ראש לשכת המשא ומתן באש"פ, ביום עיון שנערך בלשכת הנשיאות הפלסטינית; פורסם בעיתון הרשות הפלסטינית ב-11 למרץ 2009:
"עריקאת אמר כי אף אחד לא ביקש מתנועת חמאס או מאחד הפלגים האחרים להכיר בישראל, והדגיש את מה שהוא כינה 'ההבדלים בין התחייבויות של תנועה פוליטית והתחייבויות של ממשלה', […] והוסיף: 'מה שנדרש מהממשלות הוא לא מה שנדרש מהפלגים – הממשלות צריכות למלא את המחויבויות של עמיהן'".

3. ראיון עם מחמוד עבאס, יו"ר הרשות הפלסטינית; שודר בערוץ אלערבייה (דובאי) ובטלוויזיה הרשות הפלסטינית, ב-3 לאוקטובר 2006:
מנחה: "אולי חמאס צודקת בנושא, לפיו היא אינה רוצה להכיר בישראל?"
אבו מאזן: "חמאס לא נדרשת להכיר בישראל. לא נדרש מחמאס, או מפת"ח או מהחזית העממית להכיר בישראל. טוב? לכל אדם מותר להגיד 'אני לא מכיר, טוב? זכותך. זכותו של כל ארגון. אבל הממשלה שתורכב ואשר מדי יום תפעל מול הישראלים, איך הממשלה הזו, או השרים האלו, לא יכירו במקביליהם ואח"כ ירצו לפתור את הבעיות של האנשים? שר האוצר [הפלסטיני] צריך להגיע להבנות עם שר האוצר הישראלי לגבי החזרת הכספים. כיצד הוא יוכל להסכים איתו אם הוא לא מכיר בו? אני לא דורש, לא מחמאס ולא מאחרים, שיכירו [בישראל]. אבל מהממשלה, שעובדת מול הישראלים בחיי היומיום, כן".



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כך החל המאבק בשלטון הבריטי – דברי הימים של מלחמת השחרור (פרק 1)

אריק זיו ויזר

ערך ביום : עליית אף על פי

אלי חזן

בשביל ישראל

אריק זיו ויזר

האדם הנכון במקום הנכון – גדעון סער

אריק זיו ויזר

פארס – קורבן של השיטה – תמיר מורג

אריק זיו ויזר

עשרת הדיברות למצביע בחירות המקדימות.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן