26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי בליכוד

היסטוריה פוליטית באושוויץ'

פחות משנה להיווסדו של ארגון 'הישראלים הצעירים השמרנים' הוציא הארגון, בשבוע שעבר, משלחת צעירים לסמינר בבודפשט, בנושא יחסי ישראל-הונגריה, שבמהלכו ביקרו המשתתפים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

'ליכודניק' מביא את הרשמים מהסמינר.

לפני כעשרה חודשים, זמן לא רב לאחר שייסד את ארגון 'הישראלים הצעירים השמרנים', הועלתה בפניו של תמיר ורצברגר הצעה, על ידי מספר חברים בהונגריה, בין השאר מארגון הצעירים של המפלגה הנוצרית דמוקרטית במדינה, לבנות סמינר לצעירים ישראלים והונגרים בבודפשט, על מנת לחזק את הקשר בין המדינות. עבור ורצברגר לא יכל להיות עיתוי טוב יותר, והסמינר היווה עבורו הזדמנות לקחת חלק במשהו גדול עם הארגון החדש שייסד.

בחודשים שחלפו מאז רקם הסמינר עור וגידים כאשר ארגון 'הישראלים הצעירים השמרנים' הינו השותף הישראלי היחיד בתכנית, שלחלקו של הארגון בבניית הסמינר היה משקל רב מאוד. בחודש אפריל הצליחה התכנית לזכות גם בתמיכתה של ממשלת הונגריה עם תקציב של אלפיי יורו לטובת קיום הסמינר.

הליך בחירת המשתתפים למשלחת הישראלית החל בסביבות מאי-יוני, בהובלתו של ניצן בר, צעיר נמרץ ומוכשר וממייסדי 'הישראלים הצעירים השמרנים', כשבסופו מנתה הקבוצה 5 משתתפים, כשבנוסף לתמיר ורצברגר וניצן בר הצטרפו עדי גולן, אמיר הרשקוביץ וגיא לבן.

ב 19 לאוגוסט הגיעה המשלחת הישראלית לבודפשט, בירת הונגריה. הרעיון המרכזי של הסמינר היה להעביר את המשתתפים מסע להיסטוריה של הונגריה ושל החיים היהודים השזורים בה בצורה כרונולוגית, ולכן לא היה זה צירוף מקרים שיומו הראשון של הסמינר, 20 לאוגוסט, הינו יום העצמאות של הונגריה על היווסדות המדינה ההונגרית בשנת 1000 לספירה. הקבוצה הישראלית החלה את יומה הראשון בסיור בעיר, בהדרכתו של תמיר ורצברגר, שכלל ביקור בכיכר הגיבורים, המספר את סיפורה של הונגריה באמצעות מוניומנטים גדולי מימדים ומרשמים, בניין הפרלמנט, אנדרטת הנעליים על גדות הדנובה ובית הכנסת הגדול של בודפשט. בהמשך היום נפגשו חברי המשלחת עם סגן מזכיר המדינה ההונגרי, מר טריסטן אזביי, ששירת בעבר בשגרירות הונגריה בישראל והיום אמון על נושא ההגנה על המיעוט הנוצרי במזרח התיכון. לאחר מכן המשיכו המשתתפים לסיור מרתק במוזיאון הלאומי של הונגריה, ולמדו על ההיסטוריה ההונגרית. בערב התקיימה ארוחת ערב חגיגית לכל הקבוצות המשתתפות בסמינר ובערב יצאו חברי המשלחת הישראלית, ביחד עם חבריהם ההונגרים, לצפות במופע זיקוקים על גדות הדנובה לרגל יום העצמאות.

בבוקר שלמחרת יצאו כל משתתפי הסמינר עם אוטובוס לכיוון קרקוב. בדרך עצרו המשתתפים לביקור קצר בכפר בצפון הונגריה בשם מאד, שם לאחרונה נפתח מרכז מורשת לזכר הקהילה היהודית שחיה באיזור, ושופצו בית הרב, ששימש כישיבה, ובית הכנסת של הכפר. המשתתפים שמעו הסבר על הקהילה היהודית שחיה באיזור טרם מלחמת העולם השניה וערכו סיור בבית הרב ובבית הכנסת. משם המשיך האוטובוס ישירות לקרקוב, דרך סלובקיה. הנופים המרהיבים של סלובקיה פיצו על הדרך הארוכה, ועל אף העייפות והשעה המאוחרת לא ויתרו חברי המשלחת על בילוי לילי בעיר העתיקה בקרקוב.

ב 22 לאוגוסט, ב 10:00 בבוקר הגיעו המשתתפים למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. לקבוצה חיכו שני מדריכים, אחת לדוברי ההונגרית ואחד לדוברי אנגלית. הסיור החל במחנה אושוויץ 1 ובמוזיאון והתמקד בשואת יהודי הונגריה. לאחר מכן המשיכה הקבוצה למחנה בירקנאו, שם, על פסי הרכבת, קיימו חברי המשלחת הישראלית טקס זיכרון קצר, במהלכו הקריאו חברי המשלחת קטע קריאה אישי, שנתבקשו לכתוב מבעוד מועד. מדובר היה ללא ספק ברגע השיא של הסמינר, וניכר היה כי המילים שנאמרו על ידי חברי המשלחת הישראלית נגעו בכל אחד ואחת מהמאזינים וההתרגשות בהחלט הורגשה על כולם. את הטקס הקצר סיכם תמיר ורצברגר במילים "דווקא במקום הזה, במעמד הזה ובמסגרת הזאת אני מעדיף להתמקד בתקווה ובבניית עתיד משותף טוב יותר".

לאחר מכן התקיים גם טקס קצר לזכר הקהילה הצוענית, ש 25 אלף מבניה ובנותיה נספו גם הם באושוויץ, ואף הם היו מיוצגים בסמינר. בשעה 16:00 הסתיים הסיור והמשתתפים החלו את דרכם חזרה לבודפשט.

לאור שעת ההגעה המאוחרת לבודפשט, והמטען הרגשי הכבד איתו חזרו המשתתפים, הוחלט לאפשר להם לנוח בבוקר שלמחרת. בשעות הצהריים הגיעו המשתתפים למרכז סטארט-אפ בבודפשט, ערכו בו סיור קצר וקיבלו הסבר על המקום ועל התפתחות התחום בהונגריה. לאחר מכן לקחו המשתתפים חלק בטקס זיכרון ממלכתי לזכר קרבנות הנאציזם והקומוניזם, אל מול בניין הפרלמנט, שבסיומו הניחו פרח והדליקו נר זיכרון באנדרטת הנעליים על גדות הדנובה, לזכר קרבנות השואה היהודים, שנרצחו במקום על ידי אנשי 'צלב החץ' ההונגרים. הסמינר הסתיים בארוחת ערב חגיגית, ובעיקר בתחושת סיפוק גדולה ובציפייה להמשך שיתוף הפעולה בין הצדדים בעתיד.

אין ספק שמדובר באחת היזמות היותר מבורכות ויותר מורכבות שנעשו בישראל בשנים האחרונות, על ידי ארגון צעירים פוליטי. המחשבה שבלי תקציב וכמעט בלי כוח אדם הצליח ארגון צעירים חדש לקחת חלק משמעותי בבניית פרוייקט בסדר גודל כזה מצביע על הפוטנציאל הגדול שיש לארגון. ארגון'הישראלים הצעירים השמרנים' מסתמן כתופעה המערננת והחיובית ביותר בימין הישראלי, ובהיעדר מנהיגות צעירה בימין וארגון צעירים שעוסק בעשייה נטו, נראה שלצעירים בימין יש בהחלט כתובת חדשה למנף עשייה ערכית וציונית.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הדיקשטיין של ההתיישבות

איציק דדוש

אימו של אפי להב מירושלים נפטרה

אלי חזן

השנה המתוקה בלב של גדי בשארי

אריק זיו ויזר

יוזמה ליכודית : קריאת רחוב על שם הרפר

אריק זיו ויזר

שבעים ושמונה שנים לפטירת ראש בית"ר

אפרים אבן

ליכודניק אמיתי מצביע מחל בנשר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן