24.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

היכן הכרת התודה של ישראל לעם הכורדי?

כפי ששמרנו על הידידות עם טורקיה בעודה תומכת במתנגדינו, כך ילמדו הטורקים לחיות עם ידידות ישראלית מצד אחד ותמיכתנו בזכויות הכורדים מצד שני

במשך תקופה ארוכה אני מתריע כי עלינו לחדול מהתנהלות של “שחור ולבן” הישראלית-טיפוסית, אשר מסבה לנו נזקים ומונעת מאתנו לקדם אינטרסים חיוניים בזירה הבינלאומית וביחסינו עם הפלסטינים והעולם הערבי בכלל. סיפור יחסינו עם העם הכורדי והתנהלותינו מול טורקיה בעניינם אינו שונה.
 
במדינת ישראל חיים כ-130 אלף בני העדה הכורדית, שמסיפוריהם עולה שהם חיו חיי שלום והערכה בקרב שכניהם המוסלמים. עצם העובדה ששמרו על יהדותם במרכזים המרוחקים ממרכזים יהודיים אחרים, מוכיחה שיהדות כורדיסטן זכתה ליחס של כבוד והערכה. ניתן לראות כי מרכזים יהודיים שחיו בבידוד דומה נעלמו עם השנים ולא כך היה בכורדיסטן.

רוב הציבור בישראל כלל אינו יודע כי בני העם היהודי שהגיעו לכורדיסטן, הזדמנו לשם בעקבות גלות מלכות אשור, שהתבצעה בשלב הראשון על ידי שלמנאסר החמישי בשנת 733 לפנה”ס והושלמה על ידי יורשו סרגון השני בשנת 722 לפנה”ס. שני המלכים הגלו את היהודים שחיו בממלכת ישראל הצפונית ובעבר הירדן. עליית יהדות כורדיסטן לישראל החלה לפני קום המדינה ורוב רובה של הקהילה עלה לאחר הקמת המדינה, בשנים 1950-1954, בהוראת רבני ומנהיגי הקהילה. עלייתם לישראל לא אירעה בגלל פרעות של האוכלוסייה המוסלמית שבקרבה הם חיו, אלא בזכות האהבה העמוקה לארץ ישראל, אשר הניעה אותם ללכת אחרי מנהיגי הקהילה ולעזוב את מחוזותיהם.

אנחנו חייבים חוב מוסרי והיסטורי לבני העם הכורדי בכל חבלי הארצות שבהם הם חיו, ובמיוחד לעדה הכורדית שבעיראק. לאחר הפרעות והתנאים הקשים שנחשפו אליהם יהודי עיראק, מאז קום המדינה ועוד לפני כן, היו אלה בני העם הכורדי שסייעו רבות למשפחות היהודיות לברוח מתחומי עיראק ולהגיע לטורקיה ומשם לארץ ישראל. מקרה אחד שאני מכיר באופן אישי הוא המקרה של הרוג המלכות פואד גבאי ז”ל, אשר נתלה בכיכר המרכזית של בגדאד ב-27 בינואר 1969 יחד עם עוד שמונה הרוגי המלכות. אלמנתו וארבעת ילדיו שנעצרו והושמו במחנה מעצר, הוברחו לישראל על ידי משפחת ברזאני, אחת משתי המשפחות המרכזיות של הכורדים בעיראק.

במה שונים הכורדים מהמזרח-אירופים?

שנים רבות שהכורדים סבלו מנחת זרועו של המשטר העיראקי וכל חטאם היה רצונם בעצמאות – והעולם הסוני שתק. בני העם הכורדי תמיד היו בנים חורגים בקרב האסלאם הסוני ובמזרח התיכון בכלל. השינוי השלטוני בעיראק לאחר נפילת סדאם חוסיין הביא למלחמת אזרחים סונית-שיעית והמטיף הקיצוני ביותר של העולם הסוני, השייח’ יוסף קרדאווי, אשר שמר על דממה כשבני העדה הכורדית נשחטו בעיראק בתקופת סדאם חוסיין, קרא ב-2007 בשידור חי בערוץ הלוויני של קטאר למנהיגות הכורדית לא לשכוח שהם סונים, ולעזור לאחיהם הסונים נגד השיעים. המנהיגות הכורדית בעיראק לא קנתה את זה ולא סייעה. הם סבלו יותר מדי שנים כדי שקריאה כזאת תביא אותם לפעול.

לאורך שנים, בני העדה הכורדית בישראל כאבו את כאב העם הכורדי שסבל בעיראק ובטורקיה. מסיפורי ראשי הקהילה למדתי כי גם בנסיעותיהם לטורקיה, הם דאגו להגיע לאזורים הכורדים תחת השלטון הטורקי כדי להתחבר למורשת ולדבר עם האנשים, וחזרו משם נפעמים.

לאורך שנים של יחסים הדוקים עם טורקיה, לא פעם הופנה הזעם של המחתרת הכורדית נגד ישראל. הדוגמה הטובה ביותר הייתה לאחר הקראת גזר דינו של המנהיג הכורדי אוצ’לאן, כשהמון כורדי זועם השתלט לכמה שעות על הקונסוליה שלנו בברלין, ב-17 בפברואר 1999.

העם היהודי, שיודע להכיר תודה לכל אזרח מפולין, רוסיה או גרמניה, שהצילו יהודים, צריך לדעת להכיר תודה גם לעם שלם שחיינו בקרבו בשלום, בהערכה ובהבנה אלפי שנים.

לגבי הזעם הטורקי ממהלך שכזה יש לומר, שכפי שטורקיה ידעה תמיד לקיים יחסים טובים עם ישראל ולתמוך בו-זמנית בגורמים המתנגדים לישראל, כשהשיא הוא אותו משט בשבוע שעבר (ואין מדובר רק בנשיאים ממפלגות אסלאמיות כגון ארדוואן, ארבקאן או עבדאללה גול, אלא גם בתקופת ראשי ממשלה חילונים כגון דמירל, אצ’ביט וילמז), כך טורקיה תצטרך להבין שיחסינו הטובים עמה לא יגרמו לנו להתעלם מחוב מוסרי שיש לנו כלפי בני העם הכורדי, שהקהילה הבינלאומית על צדקנותה שכחה והשאירה אותם מחוץ לסדר היום העולמי. לעם הכורדי מגיע את מה שמגיע לכל עם אחר.

עלינו להפסיק לחשוב בשחור ולבן. צריך לאמץ תפיסת עולם ומדיניות רב תחומית, שבה יגורו בשלום זה לצד צד יחסים טובים עם טורקיה והכרת תודה לעם הכורדי. אין מדובר כאן במדיניות מהפכנית. הסתכלו סביבנו, כל מדינות המזרח התיכון ומדינות רבות בעולם פועלות מתוך מדיניות שכזאת, שלטעמי היא הרבה יותר אפקטיבית ומוסרית.

 

למאמר המקורי לחצו כאן



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מהפך במערך היחסים הבינלאומיים

זאב בן יוסף

דחיקת המציאות האסלמית

עינר אביב

החיים במבט של טטיאנה פופוב – חדרה

אריק זיו ויזר

בעיות בשירות החוץ בבולגריה?

אלי חזן

באיראן ממשיכים לעצור את מתנגדי המשטר

אריק זיו ויזר

חשוב לדעת, להבין ולהפנים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן