24.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

היהפוך כושי עורו? היהפוך ביבי לטרומן?

הארות בעקבות היומן הפוליטי של הפרשן הפוליטי של ליכודניק – אריק זיו

 

בטור השבועי “יומן פוליטי” של אריק זיו הוא מתיחס להכרזת נתניהו שועדת חקירה לא תחקור את החיילים בדרג המבצעי אלא רק את הדרג המדיני. פרשננו אריק זיו תוהה האם חל שינוי מנהיגותי מהותי אצל ביבי. במאמרי זה אני מבקש להרחיב ולהעמיק את הרעיון המבריק של אריק זיו.

על שולחנו של הנשיא הארי טרומן בבית הלבן עמד שלט באורך כ30 ס”מ ובגובה כ10 ס”מ שבו היה כתוב The buck stops here שפירושו “האחריות מגיעה עד כאן ועוצרת פה”.

 

באמצעות השלט הזה רצה טרומן רצה להגיד לאורחים בלשכתו שרק הוא אחראי לצורה שבה מנוהלת המדינה. הוא אינו מגלגל את האחריות לפאשלות שלו לאיש מעוזריו ומעובדי הממשל.

השלט הזה הפך להיות פתגם שמזוהה עם טרומן. אבל לא טרומן הוא שהמציא את הפתגם ואת הרעיון. את השלט הזה הוא קיבל במתנה מחברו המרשל פרד קאנפי. המרשל ראה כרזה כזו על קיר בבסיס צבאי באוקלהומה בשנת 1945. הרעיון מצא חן בעיניו, והוא הזמין מיצרן מדליות שלט כזה, ונתנו לידידו הנשיא. השלט הזה התאים מאוד לדימוי הציבורי של טרומן כמנהיג סמכותי ואמיץ, שיודע לקבל גם החלטות כואבות ולהיות אחראי למעשיו הטובים וגם לכשלונותיו. מה שאנחנו קוראים “גבר גבר”.  דימוי הפוך מזה שמקובל בתקשורת על ביבי שלנו בשנים האחרונות.

טרומן הוכיח את גישתו גם בהקשר אלינו. בכ”ט בנובמבר 1947 הוא הורה לשגרירו באו”ם להצביע בעד הקמת מדינת ישראל, למרות שעוזריו ויועציו אמרו להצביע נגד. הוא החליט, ולקח אחריות.

באותן שנים נהג כך גם מנחם בגין. לאחר פעולת דיר יאסין ב1948 הוא לקח אחריות אישית, למרות שלא היה שותף לתיכנון המבצע, ולא ידע עליו מראש. הוא אמר לחבריו “אני הייתי מפקד האצ”ל ואני אחראי לכל מה שהאצ”ל עשו”.

איפה ישנם עוד אנשים ומנהיגים כמו האיש ההוא וההוא? כיום אנחנו מורגלים במנהיגות מסוג של “אהוד ברח”. כך גם אצלנו בליכוד, עד להכרזה האחרונה של ביבי, שאריק זיו היטיב לעמוד על מהותה החדשני.

איך נולד הפתגם המנהיגותי המיוחס לטרומן?

זה משפט היפוך לסיסמה מקובלת במשחקי הפוקר שאומרת “Pass the buck”. לפעמים הדילר במשחק הפוקר רוצה להעביר את תפקיד חלוקת הקלפים לשחקן אחר. אם השחקן האחר לא רוצה, הוא מכריז “Pass the buck”, שפירושו “העבר הלאה את החפיסה”. מעולם הקלפים עברה הסיסמה הזו לתחום הניהול, ושם אומר זאת מנהל שמבקש לגלגל את האחריות למעשיו על מישהו אחר תחתיו או מעליו. זה כמו שאומרים אצלנו “אכלו לי שתו לי”. הסיסמה The buck stops here מקובלת בתרבות האמריקאית כדי לומר את ההיפך מ”אני לא אשם”. מתאים מאוד לסגנון המנהיגות של טרומן.

כל מי שבא לדבר עם טרומן בלשכתו ראה את השלט הזה. אבל מה שרוב האנשים בעולם אינם יודעים זה מה ראה טרומן בצד האחורי של השלט. שם היה כתוב “I’m from Missouri”  .  זה קיצור של פתגם מקומי ידוע, וגם שורה מתוך שיר ידוע שאומר “I’m from Missouri. Show me”.  שפירושו בעברית זה משהו כמו “אני לא מאמין עד שתוכיח לי”. תושבי מיזורי ידועים כאנשים סקפטיים. גם טרומן היה איש סקפטי ויסודי, ודרש מעצמו ומעוזריו “קבלות והוכחות” לכל דבר שמציגים בפניו. במלים אחרות, טרומן הזכיר לעצמו כל הזמן “לא לחפף!”.

 

לאור זאת בהחלט מתבקשת השוואה בין סגנון הניהול של ה”גבר גבר” טרומן, לבין הסגנון של ביבי ועובדי לשכתו. לכן השאלה שמעלה אריק זיו אם חל שינוי יסודי בסגנון הניהול והמנהיגות של ביבי היא שאלה נכונה מאוד.

אשרי המאמין. ימים יגידו.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לערבים מגיע יותר

עוצמת תושבי הדרום היא הניצחון האמיתי

אריק זיו ויזר

איגרת לאמא יהודיה

אריק זיו ויזר

השטרות החדשים – הבעיה האמיתית

אריק זיו ויזר

פייגלין פוביה או פייגלין מניה ?

אלי חזן

למה בידול ?

עומר אריכא
דילוג לתוכן