19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הטייקונים האמיתיים של הקרקע בישראל

אילן מרסיאנו
בתחומי שיפוטן של המועצות האזוריות כלולים 85% משטחי המדינה. אבל אוכלוסייתן מהווה 8% בלבד מאוכלוסיית המדינה, כחצי מיליון נפש בלבד. תורידו שטחי אש, טבע וחקלאות – ועדיין נשארו הרבה דונמים שיכולים בהחלטה אחת להפוך שטחי בנייה לזוגות צעירים.

לו הייתי רוטשילד הייתי גר ברוטשילד אבל אני לא. לכן רציתי לגור בנגב ועם כל הכבוד למחאה החברתית אף אחד לא באמת מצפה שהשכירות ברוטשילד תרד. מי שרוצה לגור בשדרה שישלם. אבל מה עם הנגב והגליל. מדוע לא להגדיל את היצע הקרקעות בפריפריה?
הגיוני היה לחשוב שבתקופה שבה נשמעת זעקה אמיתית ומדהימה לערבות הדדית המועצות האזוריות יהוו חלק מהפתרון להגדלת היצע הקרקעות לזוגות צעירים. טבעי היה לצפות שבימים שכאלה ראשי המועצות האזוריות בעיקר בנגב ובגליל יהיו עסוקים בהצגת תכנית חירום לגדילה דמוגרפית של הישובים שבשטחם.
ירידת בסיסי צהל לנגב, שיפור בתחבורה המקרבת מרכז עם דרום וצפון, יוקר המחייה במרכז – כל אלה יצרו ביקושים לקרקע בדרום ובצפון אבל ההיצע הגדול שמחזיקות המועצות האזוריות לא נגיש לציבור. משהו – או יותר נכון מישהו – חוסם הכל.
לדוגמה מועצת בני שמעון, שלא רבים שמעו עליה. ובכן, אם תקפלו את מפת ישראל תגלו שהיא ממוקמת בדיוק במרכזה של ארץ. ובכן, מועצת בני שמעון חולשת על 450 אלף דונם ובקושי 1008 משקי בית. מעולם לא נהנו מעטים כל כך מהרבה כל כך שטח. למה? כי המדינה לא רואה את קרקעות בני שמעון כחלק מהפתרון, ובעיקר – כי משקולים פוליטיים ראשי המועצות מעדיפים להשאיר אותן קטנות. אחרת, הם חוששים, תישבר לה ההגמוניה השלטונית שלהם.
מרבית המועצות האזוריות בישראל מורכבות מאגודה שיתופית גדולה (קיבוץ חצרים בבני שמעון, קיבוץ עין גדי במועצת תמר) שממנה את חברי המועצה לצד נציגים נוספים משאר הישובים הקטנים יותר שבשטחי המועצה. במחשבה פוליטית צינית עושים במועצות האזוריות את החישוב הקר שהכנסת אוכלוסייה חדשה משמעותה שינוי הסדר הישן.
אחרי רפורמה מקיפה במנהל מקרקעי ישראל הגיע הזמן גם לשינויים ועדכונים בפקודת האגודות השיתופיות. אותה פקודה מנדטורית שהובאה ע”י פקיד אנגלי שהגיע מהודו ועדיין לא עודכנה לזמננו. אותה פקודה המעניקה לפקיד אחד, רשם האגודות השיתופיות , שליטה מוחלטת על האגודות בישראל מבלי התייחסות בפקודה ולו ברמז לצורך בפיקוח על גדילה דמוגרפית .
הגל המרענן של המחאה החברתית והקריאה לערבות הדדית אסור להם שיפסחו על המועצות האזוריות. יש להם חלק חשוב בפתרון משבר הדיור. ואם הם לא לוקחים אותו על עצמם טוב תעשה המדינה אם תכניס ידה ותדאג לצדק חברתי גם בשטחם.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גבר עם ביצים

אריק זיו

מה לשמאל ולדמוקרטיה

אריק זיו ויזר

השקת קמפיין

עומר אריכא

דרוש שר חברתי

אריק זיו ויזר

מסרבים להכיר במציאות ?

אריק זיו ויזר

כוכב פוליטי בסימן שאלה

אלי חזן
דילוג לתוכן