24.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

החירות שיוביל יעלון ?

יומן חג החרות : אלי חזן על תקציב הביטחון האמורפי ועל הציפיות משר הביטחון החדש משה (בוגי) יעלון

 

 

אין תימה כי שר האוצר יאיר לפיד נכנס להלם. שכן, הוא ידע אבל בצורה אמורפית על גודל הגרעון התקציבי. רק כאשר קיבל את המושכות לידיו ולאחר שקיבל הסברים מקיפים מאנשי משרדו הבין את הקטסטרופה. ככה זה, יש הבדל בין ציפיות לבין מציאות. יש הבדל גדול בין להביט על דברים מבחוץ לבין להביט עליהם מבפנים. מתוך הקרביים. במקרה הזה, הקרביים הכלכליות של מדינת ישראל. והמציאות, יש לומר ביושר,  גרועה הרבה יותר. המציאות של אלו שנאלצים וייאלצו לשאת על גבם את כל מי שלא מהווה חלק מהמשק הכלכלי בישראל.

במייל ששלח לתומכי “יש עתיד” כתב שר האוצר כי “התמונה הנפרשת אט-אט בפני היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי”. הוא הוסיף : “עזבו אתכם ממילים כמו ‘גירעון’ או ‘משבר פיסקלי’, אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט: גיליתי שבחשבון שלנו יש אובר-דראפט מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל”.

ובכן, אם לא יחול מפנה ממש דרמטי הרי מי שחושב שנצא לבחירות תוך זמן קצר טועה ומטעה. לפיד, כמו נתניהו ב – 2003, ייאלץ לקרוע לכולנו את הכיס. הוא יזכה לביקורת סוציאליסטית מבית מדרשה של שלי יחימוביץ’, במידה וזאת האחרונה לא תודח מראשות מפלגת העבודה, אך גם מבית מדרשם של המשתמטים והעבריינים כמו אלי ישי ואריה דרעי. ושוב, כמו בדומה לנתניהו מ – 2003, הוא ייאלץ לחשוק שיניים על מנת להחזיר את המשק הכלכלי בישראל אל המסלול. זה יעלה לו במחיר פוליטי ולכן מי שחושב שנלך לבחירות בעוד שנתיים כאשר לפיד הוא שק החבטות של הביקורת הציבורית טועה. יש לקוות שהצעדים שיעשה לפיד ישולבו בצעדים נדרשים כמו המלחמה ביוקר המחייה על ידי הגדלת התחרות והורדת מחירי הדיור על ידי חיסול הבירוקרטיה במשרדים ובגופים הממשלתיים המנופחים והמיותרים. ושלא ימכרו לכם לוקשים : הדבר אפשרי ואף רצוי. זאת האידיאולוגיה של הליכוד מקדמת דנא ויש לקוות שמאמץ משולב של הקואליציה הנוכחית בראשות הליכוד תביא לשינויים הנדרשים. שיהיה בהצלחה לשר האוצר כי הצלחה שלו זאת הצלחה שלנו. מלפיד נדרשת התעלות ויש לקוות שהוא אכן יעשה זאת.

 

פוליטיקאי שני ממנו נדרשת התעלות הוא שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. במקום בו הולכים להיות קיצוצי תקציב נרחבים הרי שהמשרד שבו אפשר לקצץ יותר מכל הוא משרד הביטחון. לא בחינוך ולא ברווחה. ראשית, בביטחון. זה לא רק ההתנהלות הבזבזנית בצבא (ושלא ימכרו לנו סיפורים, אנו אנשי המילואים רואים מקרוב את הבזבוזים) אלא גם שבכירי צה”ל מתעלמים מהעובדה כי בשנים האחרונות גדל תקציב הביטחון בשיעור ניכר, הגידול הגדול ביותר בקרב משרדי הממשלה. בו בזמן חוו משרדים ממשלתיים אחרים קיצוץ כואב בתקציב. יתר על כן, פעם אחר פעם דוחה צה”ל בתואנה זאת או אחרת את תוכנית הייעול שמבקש להשית עליו משרד האוצר. אחרי הכל, אנשי קבע שאינם קרביים עדיין זוכים להטבות שמבחינה אובייקטיבית מעוררות סימני שאלה. משלחות רכש המלאות בכוח אדם מופרז, ושלא לצורך, עדיין קיימות במדינות מסוימות בחו”ל. ושתי אלה הן דוגמאות מייצגות שיכולות להמחיש את המצב.

המציאות הנוכחית מורכבת הרבה יותר. בשעה שכל משרדי הממשלה יידרשו לקצץ בתקציבם הרי שפקידי משרד הביטחון ופקידי צה”ל יבואו ויציגו מצגי שווא לגבי המציאות. הגיע הזמן של צה”ל להתייעל וליישר קו עם הקיצוצים. מדיניות זאת תתקן עוול של שנים. שכן תקציב הביטחון זוכה נכון להיום למעמד של פרה קדושה למרות שהמציאות מעידה על כך שמדובר במצג שווא של עגל זהב.

דווקא ראוי שיעלון הוא זה שינצח על השינוי. שהרי, יעלון הוא אדם יוצא דופן בפוליטיקה הישראלית ובוודאי בליכוד. יושרו לא מוטל בספק. עתה יש להניח שהוא יעמוד למבחן.

אלו ימים שבהם עם ישראל מציין את חג החרות. חג שמציין את יציאתנו לחרות בהנהגתו של משה רבנו. השאלה הנשאלת בהקשר הזה ובמטפורה המודרנית היא האם נצא מעבדות תקציב הביטחון לחרות תקציב הוגן בהנהגתו של משה יעלון ?

ימים יגידו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

גאון

אלי חזן

הדרום – אור בקצה המנהרה

אריק זיו ויזר

“נתניהו נגע בכל הנקודות החשובות”

אלי חזן

הצדק המאוחר של מרד גטו ורשה

אלי חזן

לא בית ולא יסודות – אלי חזן

אריק זיו ויזר

“אחריי” זו לא רק סיסמה בצה”ל

אלי חזן
דילוג לתוכן