40.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

החוק לפנסיונרים מיוחסים

 

באוצר המילים שלי שמורה למילה “פנסיונרים” מקום של כבוד והדר. כבוד לאנשים מבוגרים, הדר לכאלו שעמלו שנים רבות ומגיע להם היום לנוח. חברה שמכבדת את המבוגר היא חברה מוסרית ובריאה, כזו שמכירה בערכו הרוחני של האדם ולא רק בכוחו הפיזי ובמשאבים שניתן להפיק מעבודתו. לכן המנגנון הפנסיוני הוא דגל של מוסריות וצדק חברתי.

וכאן מגיע האַבָל הגדול. בישראל כמו בישראל, כולם שווים חוץ מאלה ששווים יותר. מאחורי הערכים הנעלים, נמצאות קבוצות חזקות, שקרובות לצלחת, שדלתות השלטון פתוחות בפניהן והם דואגים לקבל יותר על חשבון כל היתר.   במקרה הזה לצערי מדובר בכוחות הביטחון. והנה אני כבר שומע את מנגינת ה”עושים ימים כלילות”, זה נכון. כוחות הביטחון שלנו מסורים ונהדרים ואני אוהב אותם אהבה גדולה, זה עדיין לא אומר שמותר להם הכל.

אז איפה הבעיה? כולנו יודעים שבמערכת הביטחון מקובלת פרישה מוקדמת, אבל רובינו לא יודעים שבצה”ל, במשטרה ובתעשיות הביטחוניות, בניגוד לכל יתר העובדים במגזר הציבורי, הפורש הצעיר נהנה מכפל מבצעים. הוא יכול לקבל פנסיה מלאה מהמדינה ולצידה שכר נאה כעובד מדינה מן השורה. אתמול קצין משטרה, מחר יועץ בכיר למשטרה והמשכורת? כפולה. גם גמלאי וגם עובד ומה הבעיה בזה? בשביל זה צריך להכיר את הסיפור מההתחלה.

הכול התחיל מהרעיון של פנסיה מוקדמת. רעיון לא פשוט מבחינת ההיגיון הפנסיוני. הפנסיה נועדה לתת לאלו שכבר לא יכולים לעבוד להתקיים בכבוד, סוג של  אתיקה בין-דורית: הצעיר שנכנס לשוק העבודה מאפשר לשלם היום למבוגר שיצא ממנו – גם הוא בבוא היום יישען על כתפי הצעירים הבאים. לא קל להצדיק פנסיה לאדם צעיר שעוד כוחו במותניו.  אבל מה קורה כשאותו עובד מדינה שיצא לפנסיה מוקדמת חוזר להיות מועסק בתפקיד אחר או דומה בשרות הציבורי? יש מידה לא מועטה של אבסורד, לתת לעובד צעיר לצאת לפנסיה מנימוקים חריגים ואז לשוב ולהעסיקו. הרי אם בכוחו לעבוד והמערכת זקוקה לו מדוע יצא לפנסיה?

למרות הסיטואציה האבסורדית, המדינה לא מפסיקה את הגמלה לפנסיונר העובד. היא מפחיתה את הגמלה בשתי פעימות. 2/3 עד לגיל 55 ו 1/3 עד לגיל 60. משם והלאה יכול עובד הציבור ליהנות משני העולמות.

עד כאן טוב ויפה, אך בפועל מתברר שההפחתות ההגיוניות הללו, לא חלות בשווה על כל עובדי המגזר הציבורי. מסתבר שבחוק הישראלי יש גילדות עם נורמות משלהן. אנשי צבא, משטרה ותעשיות ביטחוניות, בד”כ בכירים לשעבר בעלי פנסיות מכובדות, סידרו לעצמם תיקון חקיקה ‘קטן’ שהֶחְרִיג אותם מניסיון המחוקק, לצמצם את הבעייתיות שנוצרה מפרישתם המוקדמת. להם ינוכה 1/3 בלבד עד גיל 55, ומגיל 55 לא ינוכה דבר. לעומתם, עובדים אחרים במגזר הציבורי: עובדי העיריות והמורים, מערכות הבריאות והרווחה, שבדרך כלל מרוויחים הרבה פחות, אם ישובו למגזר הציבורי יקנסו במלוא הסכום הקבוע בחוק.

קחו למשל את המורה שושנה, שלימדה בכיתה 30 שנה, ובגיל 55 נפגעו לה מיתרי הקול ואושרה לה פנסיה מוקדמת, היא תאלץ להיפרד בכל חודש מכ-2000 שקלים אם תעביר חוגים למבוגרים כעובדת עירייה. לעומתה, מהנדס ברפאל שפרש בגיל דומה עם פנסיה של 20,000 ₪ בחודש, יקבל שכר מלא כמהנדס בתעשייה האווירית בנוסף לפנסיה ושקל לא ייגרע מקצבתו.

כעת מבקשים להצטרף לפטור גם עובדי המוסד והשב”כ. צודקים. למה שגמלאי הצבא והמשטרה יחגגו לבד? מה הם? המורה שושנה מכיתה ג’ 3??

אינני נכנס לשאלת הפנסיה המוקדמת של כוחות  הביטחון, לעתים יש לכך הצדקה, גם לא לשאלה מהו גובה ההפחתה הראוי. אבל מכאן ועד חלוקת הקופה הפנסיונית של כולנו, כמו ירושה פרטית, הדרך רחוקה. אם הפחתה מסוימת לגמלאי צעיר שחזר לעבוד מוצדקת, יש להחיל אותה בשווה על כל עובדי המדינה, אם היא איננה מוצדקת יואיל המחוקק לפטור ממנה את כולם. הַצָעַתי לתיקון העוול הזה, תעלה בימים הקרובים לוועדת השרים לענייני חקיקה. כיו”ר ועדת הפנים, לא אשלים עם אפליה בוטה כזו בין עובדי ציבור ואני משוכנע שחובתנו כמחוקקים, לדאוג לשוויון בפני החוק של כלל העובדים ולא לאפשר נורמה משטרית אותה כבר הגדיר אחד מנביאנו החשובים “הרצחת וגם ירשת”.

שבת שלום ומבורך
ח”כ דודי אמסלם



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כנס צעירים עם השר כץ

אריק זיו ויזר

האם המחוזות מבטלים את הבטחת הייצוג לנשים החדשות בארצי?

משה איפרגן

מאזן הבחירות ליו”ר המרכז

אריק זיו ויזר

אנו מודיעים בצער רב על פטירתו של ישראל שיראל

אריק זיו ויזר

כרוניקה של מאחר

אריק זיו ויזר

פרויקט “פרלמנט ירוק” יוצא לדרך

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן