28.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

החוק הנורבגי פתרון ראשוני – יומן פוליטי – אריק זיו

על החוק הנורבגי, על התנהלות נתניהו, על המצודה, על קדימה, על האיחוד הלאומי, על ליברמן, על דליה איציק והשמאל המרוסק

“זהבה הייתה לוחמת למעמד האישה עם קבלות אצל לבני מעמד האישה מתבטא במעמד ציפי”.

החוק הנורבגי
לאחר מערכת בחירות מוזרה ומעניינת כאחד הושבעה השבוע הכנסת החדשה המורכבת משתי מפלגות גדולות בעלות כוח קטן אשר יהיו חייבות – גם אם בנפרד – להוביל שינויים בשיטת הממשל.
אכן, במערכת הבחירות הנוכחית הוקדשה תשומת לב לשינוי שיטת הממשל – בעיקר על ידי ישראל ביתנו. ואולם, ישנה סוגיה אחת שבה חייבים להתמקד בתחילה והיא סוגיית “החוק הנורבגי”. נכון, מתנגדי החוק ישתמשו בטיעון הכספי כטיעון ראשי להתנגדות אבל נדמה לי כי יישומו של החוק לא יעלה לקופה הציבורית אלא דווקא יחסוך כף לקופה הציבורית.

החוק הקיים במדינת ישראל קובע מינויים של שרי הממשלה מקרב חברי הכנסת המכהנים וכך נוצר עירוב רשויות בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת. ראש הממשלה יכול למנות לממשלתו גם שרים שאינם ח”כים, ורק ראש הממשלה חייב להיות גם חבר הכנסת. כן החוק מוסיף וקובע שכל סגן שר מחויב להיות ח”כ.

הרעיון העומד בבסיסו של החוק הנורבגי אומר כי חבר כנסת שמתמנה לתפקיד בממשלה מתפטר אוטומטית מהכנסת ומי שמחליפו בחברות בכנסת הוא הבא בתור ברשימה. בחוק יש סעיף כי שר שהתפטר מחברותו בממשלה יחזור בחזרה לכנסת והח”כ שנכנס במקומו מתפטר. אין ספק, החוק מורכב, אולי אפילו בעייתי, אולם החובה לנהל הפעם את הכנסת באופן מסודר נדרשת לנוכח האתגרים של ממשלת נתניהו העתידית. שהרי, ישנו סיכוי שהפעם ימונו 23 שרים ומספר לא ידוע של סגני שרים מקרב סיעות הקואליציה, הוסיפו על כך את מינוי ראשי הוועדות מקרב אותן וקיבלתם וועדות כנסת ללא חברי קואליציה כך שישנו סיכוי שהקואליציה תיפול בהצבעות בוועדות וכך הממשלה לא תתפקד. לפיכך, החוק הנורבגי ייתן לממשלה למשול ולפרלמנט לעבוד. הסימפטום של ממשלה הפועלת ללא רשת ביטחון בכנסת היא ערובה שלילית לקוצר הזמן של הממשלה.
ניסיונו של נתניהו מממשלתו הראשונה הראה כי במידה וירצה לשלוט הוא יהיה חייב שהכנסת תתפקד. החוק הנורבגי הוא אם כן דבר נדרש בזה הרגע. אם לליכוד היו 40 מנדטים ייתכן שהחוק הנורבגי לא היה עולה כלל לדיון.

התנהלות נתניהו
נתניהו צריך להפנים שבמידה וירצה לשלוט הוא חייב להנהיג מדיניות פוליטית גם כלפי השרים, הח”כים ופעילי התנועה.
נתניהו צריך ללמוד שהצוות שלו צריך להיות מחובר לסביבה ללא שחצנות,ללא התנשאות ובפתיחות.
במהלך השנה האחרונה, ובייחוד במהלך מערכת הבחירות, היו בעיות רבות, בעיקר באינטראקציה עם השטח הפוליטי. שכן, לא רק שנתניהו באופיו מתנהג כדג קר ללא רגשות אלא גם שאנשיו ויועציו נהגו בצורה גרועה ממנו.
זה מתכון בטוח לצרות.
נתן אשל, המיועד לתפקד כראש המטה של ראש הממשלה מראה סימנים של עידן חדש בהתנהלות. מתגובות של חברים שהיו איתו בקשר הסימנים מעודדים. חברי תנועה שפנו אליו אמרו לי שיש עם מי לדבר.
בחודשים האחרונים היועץ הפוליטי של נתניהו שלום שלמה התנהג בקרירות ולעג לחברי הליכוד, שלום נהג בעריצות מול המועמדים לכנסת שנבחרו, וכן דאג לסכסך אותם עם מנהלי המטה הבחירות.

התוצאה היא : כעס רב ומיותר כנגד נתניהו ומנהלת הליכוד.

המצודה
בשנים האחרונות הצליחו גדי אריאלי ונתניהו לשקם כלכלית את הליכוד. אל לנו לשכוח כי הליכוד עבר בשנתיים האחרונות שש מערכות בחירות : בחירות מקדימות להסתדרות, בחירות להסתדרות, בחירות לראשות התנועה, בחירות מוניציפאליות, בחירות מקדימות לכנסת והבחירות לכנסת.

על המערכת הארגונית ניצח גדי אריאלי ובסך הכל התוצאה הייתה טובה כי לעיתים נדמה שהוא עובדים במערכת בלתי אפשרית. לא שכחנו שבבחירות המקדימות היו בעיות עם התורים והמערכת הסתבכה מעט אבל גדי ואלון רוטשילד לקחו את האחריות והראו שיש גם שיטות ניהול אחרות. יחד עם זאת מבקריהם התעלמו מצדדים חיוביים של המערכת שכן המערכת הייתה נקייה מזיופים ובסך הכל היא פעלה בשקט תעשייתי יחסי לעומת מפלגות אחרות. בקדימה לכאורה לא היו בעיות אך עד היום לא נבדקו הזיופים של לבני מול מופז וכן הזיופים בבחירות המקדימות לכנסת.
אישית אני מעדיף בעיות בתורים על מערכת פרוצה לזיופים.
יש עוד ליקויים אך הם בידי היו”ר והצוות שלו. לשכת נתניהו הייתה לשכה בזבזנית שכן כל בעל תפקיד החזיק עוזר ונהג. לדעתי צריך עכשיו גדי לחתוך את הבזבוזים המיותרים ולהעביר תקציבים עבור מנהל אגף צעירים ומנהלת אגף נשים.

קדימה
המפץ החוזר יתחיל עם כינון הממשלה החדשה. אפשר לומר כי הוא התחיל ביום ההשבעה של חברי הכנסת. מופז כבר הצהיר כי האופוזיציה אינה אופציה. יש מספר חברי כנסת בעשיריה השלישית שאינם רוצים להפוך לאפיזודה חולפת משום שהם מבינים שאולי האופוזיציה תבנה את לבני, נחמן שי, רמון וחסון אך הם ייאלמו וייעלמו בימים שלאחר הקמת הממשלה.

האיחוד הלאומי
נכון יש שם ח”כ כהניסט, אז מה? יש שם את כ’צלה, איש עשייה בולדוזר אמיתי ואין ספק כי כצלה ידע לנווט את המערכת כדי שממשלת ימין תחזיק מעמד.
כ’צלה ידוע כאיש עשייה והוא יהיה שר מצוין בממשלה.

ליברמן
התקשורת מפחידה אותנו אך אנו זוכרים כי ליברמן היה שר מצוין בכל תפקיד שמילא. אני לא זוכר שליברמן הפחיד כאשר הצטרף לממשלת אולמרט.
בסה”כ במידה וליברמן יצליח להעביר את שינוי שיטת הממשל בקדנציה הזאת מדינת ישראל רק תרוויח מהשינוי כי המצב של עירוב רשויות במדינה הוא בעוכרי הדמוקרטיה.
ליברמן יצליח בכל תפקיד אשר יכהן בו.

דליה איציק
רבות דובר על שלטונה בכנסת אך השבוע נוכחנו כי דליה הקימה לה לשכה גדולה וכך פורסם בתקשורת.
נזכרתי כי לפני שלוש שנים היה יו”ר כנסת שנהג אחרת. קראו לו רובי ריבלין. ריבלין קיבל לשכה כמו כל הח”כים האחרים, רובי גם נהג כשליח ציבור אמיתי כאשר פעל כח”כ פעלתן וללא רגשי נחיתות, רובי היה פעיל בועדת הכספים כח”כ חדש וצעיר.
נראה כיצד דליה תתפקד באופוזיציה.

השמאל המרוסק
ג’ומס וגילאון הם התקווה של שיקום השמאל. אלה שליחי ציבור עם דרך. כאשר אני מסתכל כיצד בוחרי השמאל העדיפו את חסרי החוליות לבני, בר און, יואל חסון, אפללו, על כאלה שלא מונעים רק לקידום האישי אני נתקף רחמים על אלו שטענו שהם אנשים חושבים אבל המחשבה שלהם בשנאת נתניהו הובילה אותם לבחור במפלגה שחלק ניכר מחבריה לא מעניין אותו השלום אלא עצמם וכך השמאל החושב מחק את עצמו.
כל המוזכרים היו חסידי שתי גדות לירדן והיום הם חסידי שתי גדות לשררה.
אני תקווה שבוחרי השמאל ידעו עוד 4 שנים לתקן את המעוות ויבחרו כאלה שיש להם דרך.
האם אפשר להשוות את זהבה גלאון לציפי לבני ? זהבה הייתה לוחמת למעמד האישה עם קבלות אצל לבני מעמד האישה מתבטא במעמד ציפי.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ירדן היא המדינה הפלסטינית – יומן פוליטי – אריק זיו

אריק זיו ויזר

משטרה בהפרעה !

אריק זיו ויזר

מירי מלכת המרכז

אריק זיו ויזר

זקני הליכוד והקופון של אדלר/מאת:אריק זיו

אריק זיו ויזר

נתניהו צדק כאשר נאם בקונגרס

אריק זיו ויזר

לפיד הלגיטימציה הלא מוכוונת לשחיתות”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן