26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

הבית היהודי נוגסת בימין הליכודי

בנט נוקט בפופוליזם והליכוד עומד מנגד. עד מתי ? 

 

 

 

המשא ומתן המתקיים בימים אלו, מעורר בקרב אנשי ימין-לאומי-שמרני, כמוני, לחץ וחרדה רבה. בכל יום מתפרסמת אמירה כזו או אחרת מפי "גורמים בכירים" או "מקורבים לראש הממשלה" המדברת על וויתורים והסכמות שהתגבשו סביב שולחן המשא ומתן, אשר מביאה  להתססה והתלהמות מצד כל נציגי הימין השמרני בליכוד המגיבים באופן מידי, אך את כל ההדגש התקשורתי מקבלים בד"כ השר נפתלי בנט ונציגי "הבית היהודי" בכנסת. הסיבה לכך – קמפיין בחירות 2013 של הליכוד/ישראל ביתנו.

כאשר נבחרה רשימת הליכוד לכנסת בסוף נובמבר 2012, התגובה הרפלקסיבית של העיתונות והמדיה השמאלית הייתה – "הליכוד מושך ימינה", "זהו אינו הליכוד של בגין" וכד'. אז מדוע אם נבחרה רשימה "ימנית קיצונית" בפריימריז של הליכוד, כאשר מדברים בתקשורת על ימין פונים ישר אל הבית היהודי? בתחילת אותו החודש שבסופו נבחרה רשימת הליכוד לכנסת, נבחר בבחירות לראשות הבית היהודי, נפתלי בנט. אדם שלא היה מוכר למי שלא מעורב בתוך חוגי הימין החוץ-פרלמנטרים. בסקרים של אותם הימים רשימת הליכוד/ישראל ביתנו הגיעה לסביבות ה-40 מנדטים בעוד הבית היהודי מקבלת בין 7-9 מנדטים לאחר האיחוד של המפד"ל והאיחוד הלאומי ( שאלו בדיוק מס' המושבים שהיו לשתי התנועות בנפרד בכנסת ה-18). אנשי הליכוד והעומד בראשם, בנימין נתניהו, לא חשבו באותה העת על עצם האפשרות שתוך מספר חודשים תנהל ממשלת הליכוד, בראשות נתניהו משא ומתן עם הפלסטינים. הליכוד שלפני בחירות 2013, הייתה מפלגה שחזרה אל שורשיה הימניים, אשר נבחריה הובילו חקיקה לאומית מסיבית בכנסת, הנהיגה ממשלת ימין, לא חששה להסתיר את עמדותיה, והייתה בטוחה כי מימין אינה עורבת לה שום צרה.

ואז הגיע הנקודה ששינתה את פני הקמפיין, כולנו זוכרים את הראיון המפורסם של בנט בתוכניתו של ניסים משעל, שם אמר כי יסרב לפקודה אם יידרש לפנות ישוב יהודי. תוך דקות הגיעה תגובת מטה הבחירות של הליכוד, בדמות סרטון הפחדה המאשים את נפתלי בנט בסרבנות. דעתי היא, כי הליכוד כלל לא היה צריך להגיב לראיון, ואם כן אז בקול ענות חלושה. בגלל שכנראה "הכל אישי", החליטו שקמפיין "הנגטיב" של הליכוד יכוון כולו אל בנט ומפלגתו. החלטה די מוזרה נוכח ההסכמות והשותפות האידיאולוגית הרבה בין הליכוד למפד"ל. ככל שקמפיין הליכוד נגד בנט החריף, כך עלו מס' המושבים של מפלגתו בסקרים. באותם הימים, הסתובבתי רבות בין התיכונים השונים כדי לתמוך בנציגנו בעימותים הפוליטיים שהתקיימו בהם. ולי, כאיש ליכוד וימין, התגלה מייצג מוזר, נתניהו ומטה הבחירות מובילים קמפיין נגד בנט בזמן שבעימותים הפוליטיים, כמעט ולא התגלו הבדלים בין עמדותיהם המדיניות של נציגי הליכוד ועמדותיהם של נציגי הבית היהודי. הטעות הגדולה שאולי לא הובנה עד היום היא, כי הפרסומים נגד בנט, גרמו לבידול בין שתי המפלגות של גוש הימין והציגו את הבית היהודי כאלטרנטיבה ימנית לנתניהו והליכוד. הקמפיין שכולו התרכז בנתניהו ומנהיגותו, הסתירה מפני בוחרי הימין, הצעירים ברובם, את נבחרי הליכוד הימניים, המביעים עמדות דומות לאלו של יו"ר הבית היהודי. השיא היה, שכאשר נתניהו מנסה להשמיץ ולהקטין את נפתלי בנט, בנט עצמו מפרסם סטיקר ובו תמונת ראש הממשלה לצדו, כאשר הכותרת היא "חזקים ביחד", או משהו בסגנון.

 

 

התוצאות של אותו קמפיין "נגטיב" כושל התבררו בסוף ינואר 2013, עת הליכוד/ישראל ביתנו הגיעו ל-31 מנדטים והבית היהודי טיפסו ל-12. המתח בין המחנות נמשך, גם במהלך שיחות המשא ומתן הקואליציוני שבהם נתניהו ומקורביו לא הסתירו את סלידתם מבנט, שכפי שכידוע מגיע מהמחנה הלאומי. באותם הימים צפיתי במתרחש, ולא הבנתי מדוע הבית היהודי, היא לא המפלגה הראשונה שנכנסת לממשלת נתניהו השלישית? וכשהמתח נמשך, נוצרה "ברית האחים" שכביכול חייבה את נתניהו להכניס את בנט לממשלה, שלפי דעתי זה היה ברור מאליו. הייתי מבין אם הברית הייתה מחייבת את נתניהו להכניס את לפיד, אך את בנט?!

אם כינון הממשלה ובהמשך, תחילת השיחות בין הישראלים לפלסטינים, בנט השאיל את הבידול שהוביל נתניהו ממנו במהלך הבחירות, ובכל פעם מצייר עצמו כאביר הימין ומביא לכך שנתניהו נראה "שמאלי" ממנו. הצעות החוק הלאומיות שהיו נחלת הליכוד בכנסת ה-18, הועברו אל חברי הכנסת של הבית היהודי בכנסת ה-19. ההתנגדות לשתי מדינות שויכה לבנט, והליכוד, אשר בראשו עומד נתניהו נשאר בצילו במידה רבה, כי כיום לצערנו, אינם מסתכלים עוד על כלל המפלגה אלא, ברוב הפעמים, רק על העומד בראשה.

לסיכום, המאמר הנוכחי אינו אידיאולוגי אלא פוליטי/אסטרטגי, כאשר אני קורא לנתניהו ולראשי הליכוד להתחיל לתת "פייט" כנגד הפופוליזם של בנט ולשמור על האלקטורט הימני. למרות שהיום ע"פ הסקרים הליכוד עולה, ברוב הפעמים תוצאות הבחירות נקבעות ע"י הקמפיינים. ומי שיקלע יותר, מי שייחצן עצמו יותר, בשבועות הספורים לפני הבחירות, יזכה. כך, שכיום על כולנו, מוטלת האחראיות לא לתת לקולות של ליכודניקים להתיישב אצל בנט ולהחזירם לליכוד. כי הליכוד, היא מפלגת הימין של ישראל, ואם ברצוננו לשמור על הבכורה עלינו להיאבק כבר מעכשיו על קולות הימין/הצעירים הנעים היום בייננו לבין בנט.

 

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סילופי הליבה

אריק זיו ויזר

ציונים לפוליטיקאים – מהטוב ביותר לגרוע ביותר. 31 במאי 2015

אריק זיו ויזר

ראש השנה – חשבון נפש לאומי וחשבון נפש פרטי

אלי כהן

מדוע נאומו של נתניהו בקונגרס הוא חובה מהמעלה הראשונה?

אריק זיו ויזר

רקוויאם לשמאל הישראלי

אלי כהן

לכל דבר יש מחיר וגם חושבים על העתיד

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן