22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

האם ישראל היא מדינת אפרטהייד?!

מתוך הרצאתו של ד"ר עמנואל נבון אמש באוניברסיטה העברית באירוע שארגנו חברי תא לביא 


"שבוע האפרטהייד הישראלי" הסתיים לא מזמן בקמפוסים ברחבי העולם, אך היוזמה לקיום השבוע הזה החלה כבר ב-2005. עם הזמן, צירוף המלים "ישראל" ו "אפרטהייד" הופך ליותר ויותר מקובל לא רק במערב אלא גם בישראל עצמה. למשל, גדעון לוי טען בעיתון "הארץ" באוקטובר 2012 שרוב הישראלים תומכים במשטר אפרטהייד בישראל; אורי אבנרי ואקדמאים כפרופ' דניאל בלטמן וד"ר אלון ליאל טענו שהחקיקה "הימנית" של הכנסת ה-18 מיועדת להפוך את ישראל למדינת אפרטהייד.

ובכן, האם ישראל היא מדינת אפרטהייד?

"אפרטהייד" היא מילה באפריקנס, השפה של האפריקאנרים (הידועים גם כ"בורים"), דרום-אפריקנים לבנים וקלוויניסטים ממוצא הולנדי, גרמני, וצרפתי. המשמעות של המילה אפרטהייד היא "הפרדה" או "קיום בנפרד".

מיישבים את דרום-אפריקה

ההולנדים היו המתנחלים הלבנים הראשונים בדרום-אפריקה, כאשר כף התקווה הטובה החלה לשמש באמצע המאה ה-17 כתחנת-ביניים עבור ההולנדים בדרך למושבותיהם באינדונזיה. עם השנים הפכה תחנת-הביניים למושבה של ממש, ויותר ויותר הולנדים נשארו והתיישבו שם. בסוף המאה ה-17, הצטרפו אליהם צרפתים פרוטסטנטים שברחו מן הרדיפה הקתולית נגדם.

בריטניה החלה להתעניין במושבה ההולנדית בדרום-אפריקה בסוף המאה ה-18, בשל הזהב והיהלומים שהתגלו שם. הבריטים כפו את שלטונם בכוח על האפריקאנרים בתחילת המאה ה- 19, והזרימו לשם מתנחלים בריטים. לאחר מלחמות עקובות מדם וממושכות בין הבריטים לאפריקאנרים, קיבלה דרום-אפריקה עצמאות מבריטניה ב-1931, ונוסדה כמדינה מלאכותית ושסועה בין בריטים, אפריקאנרים, והילידים האפריקנים. המפלגה הלאומית של האפריקאנרים זכתה בבחירות 1948, והקימה באופן רשמי את שלטון האפרטהייד.


אפליה ממוסדת בדרום-אפריקה

אפליה נגד השחורים רווחה גם לפני 1948, אך משטר האפרטהייד ייצג מדיניות רשמית של אפליה גזעית. החוק הדרום-אפריקני חילק את האוכלוסייה לארבע קטגוריות: 1. יליד (Native); 2. לבן (White); 3. צבעוני (Colored); 4. אסיאתי (Asian).

ללא-לבנים היה אסור על-פי חוק להתגורר בשכונות של לבנים. ב-1970 בוטלה הזכות של הלא-לבנים להיבחר לפרלמנט, ובוטלה גם האזרחות הדרום-אפריקנית של השחורים, שהוחלפה באזרחות בעשר הרשויות הנפרדות שהוקמו עבורם: הבנטוסטנים (Bantustans). ממשלת האפרטהייד העבירה בכוח אוכלוסיות שלמות של שחורים מן הערים הגדולות אל הבנטוסטנים, גירשה אוכלוסיות והרסה שכונות. בשנות ה-50, למשל, הממשלה גירשה כ- 60,000 שחורים מיוהנסבורג  (Johannesburg) לסווטו (Soweto).

שלטון האפרטהייד הפריד באופן מוחלט בין הלבנים לבין הלא-לבנים בבתי-ספר, בתחבורה ציבורית, בבתי-חולים, בבתי-קולנוע, בחופי הים, ובשאר המקומות הציבוריים. לשחורים היה אסור לרכוש אדמה או בתים בשכונות הלבנות, והחוק אסר על נישואים בין קבוצות אתניות.  אפילו קיום יחסי-מין עם אדם מקבוצה אתנית אחרת הוגדר כעבירה פלילית.

ישראל והאפרטהייד

מה לכל אלו ולישראל? אין במדינת ישראל חוק של הפרדה בין גזעים. אין איסור על קיום יחסי-מין בין ערבים ליהודים. ערבים לומדים באוניברסיטה, הולכים לקולנוע לצד יהודים, משתזפים בחוף הים, ונוסעים באוטובוסים לשירות כולם. אין מגבלות על זכויות הקניין של הערבים, ומאז בג"ץ "קעדאן נגד מדינת ישראל" ממרץ 2000, אסור למדינה למנוע מאזרח ערבי לרכוש אדמה אפילו במקומות שנרכשו על-ידי הסוכנות היהודית עבור התיישבות יהודית. לערבים בישראל אזרחות ישראלית, והם נבחרים לכנסת על-פי שיטת בחירות יחסית שמאפשרת ייצוג שווה והוגן לכולם.

במדינת ישראל, שופט ערבי שלח לכלא נשיא לשעבר של מדינת היהודים בשל עבירות מין.  בבית-המשפט העליון מכהן שופט ערבי, והיו בעבר סגני יושב ראש כנסת ערביים.



אפרטהייד ביהודה ושומרון

גם ביהודה ושומרון, שם התושבים הערבים אינם בעלי אזרחות ישראלית, אי-אפשר להאשים את ישראל באפרטהייד. מאז 1995, האוכלוסייה הערבית ביו"ש חיה תחת ריבונותה של ממשלה פלסטינית עצמאית. הרשות הפלסטינית היא למעשה מדינה עם ריבונות חלקית. יש לפלסטיני ממשלה, מערכת משפט, נציגויות בכל העולם, ואפילו אזרחות פלסטינית, שהוענקה, בין השאר, לדניאל בירנבאום. ישראל אמנם שולטת במעברים הבינלאומיים בין הרשות הפלסטינית לבין ירדן, והיא מטילה לפעמים מגבלות על התנועה בין ערי הגדה מטעמים ביטחוניים, אך המרחק בין פיקוח על מעברים בשל צורך ביטחוני לבין אפרטהייד גדול מאוד.

למען האמת יש אפרטהייד ביהודה ושומרון:  אפרטהייד של הרשות הפלסטינית כלפי יהודים ונוצרים. ליהודי אסור לרכוש אדמה מערבי, ודינו של ערבי שימכור אדמה ליהודי הוא מוות. בית-לחם מתרוקנת מאוכלוסייתה הנוצרית, הסובלת מאפליה חריפה. ברמאללה החוק אומנם לא אוסר על יהודי להיכנס לבית-קולנוע, אבל מעשית הוא מסתכן בחייו אם כך יעשה.

ומה לגבי העתיד? מחמוד עבאס כבר הודיע כי במדינה הפלסטינית לא יהיה מקום ליהודי אחד. המדינה הפלסטינית תגרש את היהודים לפני הקמתה, ותמשיך לנקוט במדיניות של אפרטהייד כלפי המיעוט הנוצרי.

מיעוטים תחת אפרטהייד בעולם הערבי

הרשות הפלסטינית אינה יוצאת-דופן בעולם הערבי. כל מדינות ערב, ממרוקו ועד עיראק, הן מדינות אפרטהייד, דהיינו, מדינות שנוקטות באופן רשמי במדיניות של אפליה כלפי המיעוטים הלא-מוסלמים.

בסודן, למשל, יש אפרטהייד נגד השחורים והנוצרים. רצח העם בחבל דרפור היה דוגמה קיצונית ואכזרית של טיהור אתני ושל אפרטהייד. מאז 1983, יותר משני מיליון סודנים שחורים גורשו ונרצחו על-ידי הממשלה הערבית של סודן.

סוריה, עיראק ואיראן נוקטות במדיניות אפרטהייד נגד העם הכורדי. ב-1962 ביטלה ממשלת סוריה את אזרחותם של מאות אלפי כורדים, וב-2008 גירשה את הכורדים ממה שהיא מכנה "הרצועה הערבית" של סוריה. באותה שנה שללה הממשלה מהכורדים גם את הזכות לרכוש אדמות.

הכורדים סובלים מאפליה דומה באיראן, שלא לדבר על עיראק. ב-1988, סדאם חוסיין השמיד כ-5,000 כורדים עם נשק כימי.

הפלסטינים עצמם סובלים מאפרטהייד במדינות-ערב. מותר להם לגור רק במחנות, ונאסר עליהם לעסוק במקצועות רבים. בלבנון אוסר החוק על פלסטינים לעסוק ברפואה, עריכת-דין, בנקאות והוראה. אסור להם להחזיק ברכוש פרטי ולרשום את ילדיהם לבתי-ספר.

מדיניות האפרטהייד של מדינות ערב גרמה להגירה של כשני מיליון נוצרים מן המזרח-התיכון בעשרים השנים האחרונות. במצרים, הקופטים סובלים מאפליה ורדיפה. יהודים ונוצרים לא יכולים לקבל אזרחות בסעודיה. בירדן אסור ליהודים לרכוש אדמה. בסעודיה ישנו אפרטהייד גם כלפי נשים; אסור להן לנהוג ולהצביע בבחירות מוניציפאליות.


אבסורד האפרטהייד

מדינות האפרטהייד של המזרח-התיכון מאשימות את המדינה היחידה באזור שאיננה מדינת אפרטהייד בכך שהיא מדינת אפרטהייד. לתופעה זו יש שם בפסיכולוגיה: השלכה (או projection באנגלית): מנגנון הגנה שבו מייחס אדם את פגמיו לאדם אחר.

אך ההאשמה של ישראל באפרטהייד לא נובעת רק מבעיה פסיכולוגית, אלא היא גם חלק מאסטרטגיה ברורה. חלומו של העולם הערבי ברור: לבטל את האופי הציוני והיהודי של מדינת ישראל, כפי שהלחץ הבינלאומי על דרום-אפריקה תרם לקריסת שלטון האפרטהייד.  האמצעים: לחץ בינלאומי ומימוש "זכות השיבה".

במקום להתגונן ולהסביר שהיא לא מדינת אפרטהייד, מוטב לישראל לעבור ממגננה למתקפה, ולחשוף את האפרטהייד שבעולם הערבי. הגיע הזמן לארגן שבוע האפרטהייד הערבי בקמפוסים ולהציף את הנושא באופן אובססיבי, עד שהערבים עצמם יבקשו להחליף נושא.

ד"ר עמנואל נבון הוא ראש החוג למדע המדינה ותקשורת במכללה החרדית בירושלים, עמית בכיר בפורום קהלת למדיניות, ומרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל-אביב.


 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דברים לזכרה של שושנה רזיאל

אריק זיו ויזר

תיקון נשים

אריק זיו

למי תודה למי ברכה לשמרנות ולהפרטה

אריק זיו ויזר

חזן מאיר לשטרסלר

אריק זיו ויזר

מה עם זכויות אדם?

אריק זיו ויזר

צו הלב של איציק דדוש

אלי חזן
דילוג לתוכן