11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

דין וחשבון – ניתוח עומק אודות המצב הפוליטי מדיני במזרח התיכון

לאור ההתפתחויות במו"מ עם הפלסטינים , המצב בסורייה ולבנון , אירן עירק הסיכונים הממשיים לעימות אפשרי והסיכויים להסכם שלום וסופיות הסכסכוך 

חלק א'

 

 

פרשת גלעד שליט והמשא ומתן עם הפלסטינים בוועידת ושינגטון

המשא ומתן  ישראלי פלסטיני החל ע"י לחץ מאסיבי של ארה"ב על שני הצדדים להתקדמות והתחלת המו"מ תוך ערבו מצריים וירדן כמדינות תומכות בצד הפלסטיני וגיוס העולם הערבי המתון ע"י אובמה לתמיכה במשא ומתן עם ישראל הביאה בסופו של דבר להודעה מפתייעה של רוה"מ נתניהו על רצונו להגיע לסופיות הסכסוך ועל נכותו לקיים "פשרה היסטורית" מצד ישראל . הכרזה זו לצד התקדמות ממשית במשא ומתן תוביל להערכתי לזרוז העיסקה עם תנועת חמאס ויצירת לחץ עליה מצד וועד האסירים הנמצא בבתי הכלא בישראל ומתוך מטרה להציג הסכם משלה אשר יביא לשחרור אלפי מחבלים עם דם על הידיים – יש לזכור שלהנהגת חמאס בבתי הכלא יש נציגים גם במועצת "השורא" הסודית של חמאס – מועצה דתית אשר אחראית על קבלת החלטות פוליטיות מדיניות ודתיות , אין ספק שגם סורייה מנסה למשוך בחוטי תנועת חמאס ע"י הפעלת לחץ על הלישכה המדינית של חמאס חו"ל היושבת בדמשק בראשותו של חאלד משעל כאורחת כבוד של המשטר הסורי – הנשיא הסורי באשר אל אסד שחזר  לאחרונה על שטיח אדום לאדמת לבנון תוך הסכמתה של סעודייה המודאגת מהתחזקותה של אירן בלבנון ומתוך רצון של סעודייה לגונן על בן טיפוחיה ראש ממשלת לבנון הסוני רפיק אל חרירי שנאלץ ללחוץ את ידו של אסד מי שהורה על חיסול אביו המנוח רפיק אל חרירי .

מחזיקה בקלף החשוב הזה כחלק מהאינטרס הסורי לפתיחת מו"מ עם ישראל מתוך רצונם לחזור לשולחן המו"מ ולהביא להחזרת רמת הגולן כחלק מעיסקה כוללת עם סורייה . ברצותה סורייה תגדיל את הלהבות ותחמם את הגיזרה הדרומית עם ישראל מתוך אינטרס להראות שיש לה שליטה על ארגון זה .  מצריים וירדן לוחצות על אבו מאזן להתקדם במו"מ מתוך חששם מהתגברות כוחם של האחים המוסלמים בארצותהם ובפחד הקיים שאירן עצמה תנסה לייצא את המהפכה השיעית ולקבוע יתד כפי שניסה לעשות במצריים וגם בירדן ולא מין הנמנע בשטחים עצמם בשלב עתידי ככל שהלחץ המערבי יגבר עליהם .

 

 

 

המתח בין אירן וסורייה על השליטה במוקדי כח בלבנון

רקע – לאחר פגישתם ההסיטורית של מלך סעודייה עבדאללה בן עבדול עזיז עם נשיא סורייה באשר אל אסד בארמון הנשיאות בעבדא בלבנון כאורחיו של נשיא לבנון מישל סלימן – זאת אחרי נתק של שנים  והתדרדרות היחסים בין שתי המדינות מאז 2005 בעקבות רצח ראש הממשלה הלבנוני לשעבר רפיק חרירי.

בפגישה מתוקשרת שנועדה להוריד את המתח בלבנון לראשונה מאז 2005 , בעקבות הגשת כתבי אישום כנגד אנשי חיזבאללה על ידי  בית הדין המיוחד של לבנון בסוגיית רצח ראש ממשלת לבנון – רפיק אל חרירי . החצים שהופנו כנגד סוריה בעבר בגין אישום ברצח רפיק אל חרירי – עברו בצורה מתואמת ושקטה בעקבות החלטת ביתן הדין המיוחד לחיזבאללה , ובכך נסללה דרכה לשליטה המחודשת של סורייה בלבנון בהסכמה שקטה של סעודייה ומחנה ה- 14 במרץ – זאת מתוך מטרה לנטרל את שליטת חיזבאללה ואירן בלבנון , צעד שגרם לסדקים ולמתיחות בקשר בין האייתולות באיראן לנשיא סורייה באשר אל אסד שהודיע לאיראנים  כי לבנון היתה ועודנה חלק מ"סורייה הגדולה" וכי הסכם טאייף הישן עודנו חי וקיים .

האירנים שהבינו שבשאר אל אסד דואג קודם כל לאינטרס הסורי יקיימו סבב פגישות בלבנון ב- 13 לאוקטובר בביקור נדיר והיסטורי על אדמת לבנון עצמה בחסות בן טיפוחיהם חסו נסראללה ומלציית הטרור שלו חיזבאללה . המתח העדתי והעימותים בין סונים לשיעים עלה מדרגה והגיע במדינות נוספות כדוגמאת בחריין לנסיון הפיכה שם דיכאו השלטונות את השיעים ביד קשה .

בלבנון נמשכת הסערה נוכח  מעצרו של קצין המודיעין הבכיר בדרגת אלוף משנה : פאי'ז כארם -(62) Brigadier General Fayez Karam , מעצרו התרחש בשבוע שעבר , ביום רביעי בלילה – האיש שהיה מקורב מאוד לגנרל מישל עאוון והיה ממקימי "המפלגה הלאומית פטריוטית החופשית " בלבנון ביחד עם עאוון עימו היה בגלות בצרפת לאחר שצבא סורייה הפציץ את מפקדותיו של עוון ב- 1990 , כארם חזר ללבנון לאחר נסיגת הכוחות הסוריים בשנת 2005 והיה בן ברית של חיזבאללה – הוא מואשם בריגול לטובת ישראל לה מסר מידע מודיעיני רגיש במשך שנים

כארם (נוצרי מארוני )קצין מודיעין בכיר -היה בוגר האקדמיה הצבאית בהצטינות בשנת 1972 ומילא אחר מספר תפקידי מפתח כולל פיקוד על יחדית מודיעין וגיוס סוכנים . יש לציין כי מאז אפריל 2009 נעצרו יותר מ- 70 אנשי ביטחון וקצינים מצבא לבנון בחשד לריגול ושיתוף פעולה עם ישראל .
חיזבאללה ממשיכים לדרוש בכלי התקשורת למצות עימו את הדין ועם כל החשודים הנוספים נוכח גל המעצרים המתמשך בלבנון

 

 

השתלטות אירן השיעית על עירק  והמשך הנסיון לייצא את המהפכה השיעית לארץ זו .

עם יציאת הכוחות האמריקיאים מעירק והטסתם של 120,000 חיילי צבא ארה"ב בחזרה למולדתם  נוצר וואקום מסוכן ששואב אליו את אירן וסורייה , לצד ארגוני טרור רבים שמצאו לעצמם בעירק בסיס פעולה נוח בו הם יכולים להתארגן , לגדול ולגייס פעילי טרור מהעולם הערבי – כבר כיום השיעים מהווים 40% מסך האוכלוסייה בעירק וקרבות הדמים בין השיעים לסונים הם דבר שבשיגרה . להערכתי קיים סיכון ממשי לפריצת מלחמת אזרחים עקובה מדם בעירק כפי שהיה ב- 2007 ,במצב בנוכחי סורייה עומדת לצידם של הסונים ואילו אירן ממשיכה לתמוך ולחזק את השיעים בכסף , נשק ואף הצליחה לחדור לצבא עירק שרוב חיילו הינם שיעים לצד קבוצות סוניות וכורדיות .

 

 

 

 

 הכוךתב הוא כותב מומחה



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

למי למי יש יותר כבוד

אלי חזן

הקורונה מעמידה במבחן את ברית נתניהו והחרדים

מזל מועלם - אתר אל מוניטור

חלק מרכזי או עשבים שוטים?

אריק זיו ויזר

חוק הלאום גאווה יהודית

חיים פוזן חבר ליכוד סניף צפת

חמש נקודות לשבת

אריק זיו ויזר

במלאות 65 שנה לפיצוץ המפקדה הבריטית במלון המלך דוד

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן