26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

דברי שר החינוך בכנס ון ליר לחינוך גדעון סער

בתקציב שאושר קיבלנו כלים מינימאליים לפעולה שעדיין אינם מבטאים את ההשקעה הנדרשת לחינוך. על המערכת השלטונית להוביל את השינוי הנחוץ למערכת החינוך. ניתן לראות, כי ההשקעה של מדינות
ה-O.E.C.D בחינוך גדלה בהיקפים אדירים בעשור האחרון בעוד שבישראל לא כך קרה. הקושי נובע מתקציב ביטחון גדול, ולמרות זאת, חייבים לעשות זאת.
כמובן שאין די בהשקעת משאבים בלא שתהא תכנית שמטרתה לחולל המפנה הדרוש. כולם מסכימים שמערכת החינוך נתונה במשבר, שאינו חדש אלא מתמשך. אינני טוען שאין הישגים, יש הישגים. אך, עם האיכויות שיש לילדינו אנו יכולים להיות הטובים ביותר.

הסיבה המרכזית למשבר נובעת מדחיקתו של נושא החינוך אל שולי סדר היום הציבורי. מבלי שנציב את הנושא בראש סדר היום הלאומי שלנו, יהיה קשה מאוד לגייס את הציבור.
יש לבנות קואליציה לאומית למען החינוך. כבר ביומי הראשון בתפקיד הגדרתי זאת כאמצעי מרכזי להשגת המטרות שיש להשיג. פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית, מורים ומורות, אנשי עסקים, אנשי תעשייה, שלטון מקומי עיתונאים, אנשי הוראה.
דרכי הפעולה העיקריות ברורות לכולם, קראנו אודותיהם בדו"ח מקנזי. דו"ח מקנזי מצביע על כך שיש להביא את האנשים הטובים ביותר להוראה, לפתח אותם להיות למורים אפקטיביים, לוודא שהמערכת מסוגלת לספק את החינוך הטוב ביותר לכל תלמיד, דרך הצבת ציפיות ברורות לגבי הישגי התלמידים, דרך מדידה ודרך פיקוח ובניית תהליכים טובים.

בכל יום חמישי אני מלמד ולומד. אני הולך אל בתי הספר ופוגש מורים מצוינים: מורים בעלי השכלה, בעלי תחושת שליחות ומסירות. מורים אשר מגיעים אל הכיתה מתוך אהבה ומשקיעים את כל לבם ומרצם בעשייה החינוכית. הם מחזיקים בשיניים, שנים רבות, את המערכת בתנאים שכולם מסכימים שהם בלתי אפשריים – תנאי העבודה, השכר, היחס החברתי.

מותר לומר למורים מילה טובה. חייבים לומר להם תודה. חייבים להבין שלא ניתן יהיה להביא את השינוי שאנו רוצים בו, אם נמשיך בדרך של להכות ולחבוט במורים. צריך להעצים את המורים.

עלינו לבצר את מקצוע ההוראה, ויש דרכים לעשות זאת. המשרד החל כבר בתקופת כהונתה של השרה הקודמת לקדם את חוק עובדי הוראה (שהופך ההוראה לפרופסיה). בימים אלה אנו לומדים את החוק כדי להחיל עליו דין רציפות.
לצד זאת יש לבחון את נושא המשמעת והסמכות בכיתה. כבר ציינתי שישנן מורים מצויינים רבים. לא כולם כאלה. הבעיה העיקרית היא שכיום מתאפשרת זרימה של כוח אדם פחות איכותי למקצוע. תנאי הסף המונהגים לא מספיק גבוהים, השכר אינו ראוי, הביקוש לא גבוה, והתוצאה של כל אלה הינה התפשרות בעת כניסתם של מורים חדשים למערכת. זו תוצאה שאין לקבל.

בימים אלה אנו עובדים על תוכנית אשר תחזק את כל המעגלים – העלאת סף הכניסה למכללות והעלאת רמת הלימודים במכללות. הכניסה מהמכללות למערכת אינה יכולה להיות הליך אוטומטי. גם קבלת הקביעות במערכת אינה יכולה להיות אוטומטית. יש צורך בליווי והערכה. יש צורך בבדיקת ההיבטים הקשורים לקידום בתוך המערכת. היכולת לשינוי המצב חייב להיות מלווה בשינוי התפיסה החברתית ביחס למקצוע. התנאי לשינוי התפיסה החברתית כאשר הציבור יראה כי מתחיל שינוי בתוך המערכת.

יש הזדמנויות לשינוי. המשבר בחינוך וההכרה של החברה במשבר ובמרכזיות של החינוך לעתידנו ולעתיד ילדינו. ניתן לנצל את המשבר הכלכלי כדי למנף שינויים. המשבר הכלכלי יגרום לאנשים אשר איבדו את מקום עבודתם לחפש אחר אפיקים חדשים. יש גם הרבה מאוד כוחות אידיאליסטים בחברה המחפשים אחר עשייה ונתיבים חדשים. המשבר הכלכלי גורם ויגרום לשינוי תפיסה. אנחנו נחפש ונבנה את המסלולים שדרכם יוכלו כוחות אלה להיכנס אל המערכת בשנת 2010. לצד זה נפעל לשפר את מערך ההשתלמויות ונחשוב כיצד להשאיר את הכוחות החזקים בתוך המערכת. בעיני זו הציונות האמיתית של ימינו, וזו הדרך שלנו כמדינה להבטיח את היתרון האיכותי שלנו שאורך זמן.

אני מאמין, כי יש לנו את הכוחות הנדרשים בחברה הישראלית כדי להתגייס למשימה החשובה הזו. ימין ושמאל, דתיים וחילוניים יהודים וערבים. גיוסה של החברה הישראלית לפרוייקט החשוב הזה, כרוך בשינוי עמוק של התפיסות החברתיות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר דנון מוביל קידום נשים

אריאל אילוז

מרידור משיק את האתר החדש שלו

אריק זיו ויזר

אדלשטיין מוסיף ראפרים להסברת ישראל

אריק זיו ויזר

חוק חדש אושר בכנסת: ימונה יועץ לענייני אזרחים ותיקים בכל רשות מקומית

אריק זיו ויזר

ציוץ קטן מאולגה

תומר שמש

השר גלעד ארדן חנך את פרויקט הבניה הירוק היחיד בצפון – "אגדים בעמק"

אלי חזן
דילוג לתוכן