40.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

דברים באזכרה לעולה הגרדום שלמה בן-יוסף הי”ד /מאת: יוסי אחימאיר, מנכ”ל מכון ז’בוטינסקי

ל’ בסיון תשס”ח. מלאו 70 שנה לעלייתו לגרדום של הבית”רי שלמה בן-יוסף הי”ד – ראשון הרוגי המלכות בשלטון הכובש הזר הבריטי.

“למות או לכבוש את ההר” – אלה היו מילותיו האלמותיות של ראש בית”ר,
המלים שחרט שלמה בן יוסף בצינוק הגרדום, בטרם נלקח אל מותו. ומשורר בית”ר, שלמה סקולסקי, הוציא מתחת ידיו את המלים המרטיטות: “אין כובשים את ראש הסלע, אם אין קבר במורד” – שורה מופלאה בשירו “ראש פינה” על בן-יוסף.

במודעת אבל שפורסמה בראש חוצות מיד לאחר תלייתו בכלא עכו של בן-יוסף, חתומה על-ידי “העם המתאבל”, נאמר כך: “שלמה בן-יוסף, גיבור האומה, ראשון להרוגי המלכות בארץ-ישראל מימי ר’ עקיבא וחבריו, עמוד האש לאומה הלוחמת לשיחרורה – הועלה לגרדום, היום, בשעה 8 בבוקר, במבצר עכו, יום רביעי, ל’ בסיון תרצ”ח”.

והיום – כעבור שבעים שנה, באנו שוב אל הקבר במורד ההר, בבית העלמין המרטיט במושבה הגלילית, לפקוד את מקום מנוחתו של הגיבור, שעליו אמר ראש בית”ר: “יישר כוחך, בן-יוסף, נכון עשית, את פקודתי מילאת, אני שולח לך אות הצטיינות”,

בשנת 1942 גילה אסיר עברי בכלא עכו, דוד שרון שמו, בספר “חיי אדם” שנטל לקריאה מספריית הכלא, בעמוד 177, כמה שורות כתובות בעפרון לאמור: “כלום אין לי, כלום אינני רוצה בשבילי, הכל לעם, לעם ישראל, שלמה בן-יוסף, ראש פינה”. שרון תלש את הדף מהספר ונצרו עימו כל השנים – עד אשר לפני שלוש שנים הביאו למשמרת בארכיון של מכון ז’בוטינסקי.

“הכל לעם, לעם ישראל” – זהו שלמה בן-יוסף, זוהי צוואתו ההיסטורית, שנודעה ברבים 67 שנה לאחר גבורת מעשהו ומותו.

יחד עם בן-יוסף נזכור ונאמץ היום הזה אל לוח לבנו את שאר 11 עולי הגרדום בידי הכובש הבריטי:

אליהו בית צורי,
אליהו חכים,
דב גרונר,
מרדכי אלקחי,
יחאל דרזנר,
אליעזר קשאני,
משה ברזני,
מאיר פיינשטיין,
יעקב וייס,
אבשלום חביב,
מאיר נקר

הי”ד!

באנו לומר לך, בן-יוסף, כאן במקום מנוחת העולמים שלך, כי גם כעבור שבעים שנה – שמך, הקרבתך, מותך ההירואי למען חירות עמך וארצך, למען שבירת ההבלגה הפושעת, שימשו מופת לדורות של לוחמי מחתרות ולוחמי צה”ל, והביאונו למדינה עצמאית שעליה אתה וחבריך לפלוגה חלמתם-נלחמתם, מדינה שקמה עשור לאחר שעלית לגרדום – ושירת “התקווה” על שפתיך.

באנו להצדיע לך על מות הגיבורים שלך ולומר לך:
גם כעבור שבעים שנה, במלאת ששים שנה לעצמאות ישראל בארצו,
עוד יש לנו ולעומדים בראש הנהגתנו כיום – מה ללמוד מהמופת שלך, מהמעשה שעשית, שסימן את הדרך שבה אומה נאבקת על חירותה, ביטחונה ועתידה.

עדיין שרויים אנו, בדיוק כמו לפני שבעים שנה, במאבק פנימי – כן הבלגה, לא הבלגה – ומאפשרים לאויב השפל להמשיך בנתיב הרצח והטרור.

אתה, בן יוסף, ניצחת את המוות, ניצחת את הטרור, זקפת את קומת העם – אבל עלינו להודות: עדיין לא התגשם הצו של ראש בית”ר, במכתבו אל פלוגת בית”ר בראש-פינה: “מגרדומו נעשה מגדל, מקברו – היכל, מזיכרו – דת אזרחית”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ד”ר עמנואל נבון קורא לירושלמים ולליכודניקים להצביע לניר ברקת

אלי חזן

שנה אחת של שירות לאומי? זה לא מספיק

אלי חזן

מן הארכיון – זה המיסים חבר

אריק זיו ויזר

בנט מחכה לביידן

דוד שרן

בחירות לראשות הליכוד : דצמבר 2013

אלי חזן

קנוניית השמאל והטירור הבינלאומי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן