32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

גם הנכים צריכים ליהנות מהדרך.

יוסי גבאי

רכבת ישראל אין נגישות לנכים

לאחרונה, אנו עדים לפרסומות חדשות של רכבת ישראל בטלוויזיה וברדיו בהן מנסה הנהלת הרכבת על ידי דרכים שיווקיות ושימוש בסלוגנים פשוטים למשוך אליה נוסעים או, כפי שנשמעת קריינית באחת מהפרסומות-"פשוט ליהנות מהדרך". עם זאת, קיימת בישראל אוכלוסייה שלמה שאינה "יכולה ליהנות מהדרך"-אוכלוסיית הנכים.

ברצוני לשתף אתכם במקרה שאירע לי אישית לפני מספר חודשים. במהלך נסיעתי ברכבת פגשתי את ל' מצפון הארץ, אימא ל-2 ילדים נכים בעגלה. היא שוחחה עם פקח הרכבת ושאלה אותו מדוע לא קיימים ברכבת מקומות שמורים לנכים?

המודעות לקשייהם של הנכים בישראל גדלה מאוד, אך עדיין, יש עוד המון מקום לשיפור, מבחינת הנגשת מקומות רבים יותר עבור אוכלוסייה זו. בדומה לחניית נכים בכביש, בה אף אחד לא מעז לחנות, כך גם ברכבת (אמור!) וצריך להיות מקום שמור לנכים .במהלך נסיעתנו המשותפת, ראיתי וחשתי את הכאב והצער של ל'. היא נוסעת 4 פעמים בשבוע ברכבת עם ילדיה, ובכל פעם נאלצת להידחס בקרונות העמוסים. ילדיה, הסובלים מבעיה בנשימה, דבר שמחייב את המקום שאמור להיות שמור לנכים , כיוון ששם ישנו לחצן מצוקה, המסייע לכך שבמידה וקורה משהו במהלך הנסיעה מגיע איש ביטחון ומסייע לה. ל' פנתה לפקח הרכבת בנדון ותשובתו הייתה: "זה לא בסמכותו של פקח ברכבת להקים אנשים ממקומם לטובת נכים". האבסורד הוא, שגם בתחנת הרכבת עצמה, הסמוכה לבית חולים גדול בצפון אין גישה לנכים. האם מורידה את הילדים (כל ילד שוקל כ-25 ק"ג) בסיועם של אזרחים טובים. היא פנתה לרכבת בנושא ולמרות תיאום מראש ומכתבים ששלחה לא קיבלה מענה מספק. נאמר לה שיש תקציב למעלית בתחנת הרכבת אך בנייתה של מעלית זו נמצא בתהליך של אישורים. סייעתי ל ל' בקידום העניין, ע"י העלאת המקרה לסיקור תקשורתי באחד הערוצים הגדולים בטלוויזיה. לאחר שידור הכתבה נשמעו הבטחות לשיפור המצב, אך בשיחתי השבוע עם ל' נאמר לי שהמצב לא השתנה.

מקרה זה הוא דוגמא אחת מיני רבות לקשיים שעוברת אוכלוסיית הנכים ברכבת ובתחבורה הציבורית בישראל. האם מדובר באזרחים סוג ב'? האם הנכים אינם נחשבים כאזרחים שווים במדינת ישראל? הם משלמים את חובותיהם למדינה כמו כל אזרח אחר. במדינה מתוקנת, כפי שקיים במדינות אחרות בעולם, היה חוק המחייב שמירת מקום מוגדר לנכים בתחבורה ציבורית והנגשת תחבורה זו עבורם. הנכים אינם צריכים להתחנן לאזרחים או לפקחים שיעזרו להם למצוא מקום ישיבה מתאים. פניתי למספר ח"כים מסיעות שונות בנושא זה. חלקם לא התייחסו כלל לפניה וחלקם טענו שיעבירו זאת לגורם הרלוונטי. אני קורא לחברי הכנסת ולהנהלת הרכבת להתחשב בלקוחות שלהם-אוכלוסיית הנכים, שאין בבעלותם רכב ונאלצים להשתמש בתחבורה ציבורית. תנו גם לאוכלוסייה זו "פשוט ליהנות מהדרך" .

 

 

 

הכותב היינו סטודנט לתואר שני בחוג לתקשורת פוליטית בבר אילן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עסקת החליפין הרעיונית הקשורה בברזל

אלי חזן

חדשות מזויפות מול המציאות

חיים פוזן

עשה לך רב?

אלי חזן

פחות דיבורים יותר מתפקדים או מה קורה בראש העין?

אלי חזן

אין גבול לחוצפה -"מיסיס קלין" עשתה זאת שוב !

תושבים מהדרום כותבים לליכודניק

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן