13.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
ממשלה

"גם באספלט יש אידיאולוגיה"

מתוך מגזין ליכודניק לפסח – 2011

כשהתמנה ח"כ ישראל כץ לשר התחבורה היה פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים במצב סטגנטיבי, הווה אומר, תקוע. מאות אלפי תושבי העיר, ובייחוד אלו התקועים שעות על גבי שעות מיותרות בפקקים ומגיעים בעיקר משכונת "פסגת זאב", כבר איבדו את התקווה לראות את החזון מתגשם. בבדיחות הדעת החלו להמר תושבים בעיר האם הרכבת תיחנך ב – 2019 או שמא ב – 2022 או האם תיחנך בכלל. גשר המיתרים דמה לפיל בחנות חרסינה. הפקידות במשרדי הממשלה הרי מומחית בלתקוע ולא בלקדם עד שכץ לקח לידיו את המושכות. הוא לא חיכה הרבה והחל בהתרת חסמים בירוקרטים. התוצאה : הרכבת הקלה בירושלים החלה בנסיעות המבחן. אט אט היא הופכת לחלק טבעי מהנוף הירושלמי ותושבי העיר היו כחולמים, בייחוד כאשר היא תחל את עבודתה המלאה באוגוסט 2011. בנוסף, הוא החל בקידום מסיבי של פרוייקט הרכבת מתל אביב לירושלים ב – 28 דקות. חזון אחרית הימים התחבורתי עשוי להתגשם עוד בדורנו. ומה עם תל אביב ? שהרי הפרטת פרוייקט הרכבת הקלה בעיר לא צלח אם נגדיר זאת בלשון המעטה. כץ החליט להלאים את פרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב ולבצעו מתקציב המדינה. לבינתיים, הוא החליט על רה ארגון בתחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. אחד מהצעדים הראשונים היה פתיחת הנתיב המהיר שהוריד בצורה משמעותית את הפקקים בכניסה לתל אביב. כך למשל, הנוסעים באוטובוסים מהדרום ומירושלים לתל אביב נאלצים "לבלות" פחות שעות בכביש הודות לנתיב המהיר שנפתח. 

 

תוך כדי הראיון עם השר כץ התחלנו להבחין כי בעצם לשר התחבורה יש נגיעה לכל אזרח ואזרח בארץ, בכל שעה ובכל מקום וכי הוא מכל מקום לא נח לרגע. תשתיות, תחבורה ציבורית, רכב פרטי, בטיחות, זיהום אוויר, רישוי, תעופה, ספנות ומה לא ? השר פותח את יומו עם אזרחי ישראל ומסיים אותו עם כובד אחריות רב. ובתוך האחריות הוא עומד אל מול אתגר העתיד של התחבורה הישראלית. שהרי שורר קונצנזוס בקרב כולם כי מצב התחבורה בישראל לא טוב וכי יש לעשות מעשים באמת יוצאי דופן על מנת לתקן את המעוות. לפחות על פי צעדיו בשנתיים האחרונות ישנו כיוון ברור לענף התחבורה והצעדים המכריעים הראשונים נעשו בתעוזה ובאומץ. מה שכן, רק בעוד כמה שנים נוכל לאכול את פרי המעשים שנשתל במשרדו של השר. מצב התחבורה בישראל יהיה טוב. הרבה יותר טוב, אומר השר כץ בפסקנות.

 

אדוני השר, שנתיים לממשלת נתניהו, הממשלה ה – 32, מהי גולת הכותרת בעיניך של עבודתך במשרד?

"עבורי, כל מה שעשיתי במשרד הוא גולת כותרת משום שהאתגרים כאן הם עצומים אך דומני כי מה שבולט במיוחד היא "מהפכת התחבורה" שהנהגתי עם כניסתי למשרד אשר בליבה מהפכת התשתיות של הכבישים ושל הרכבות והפרוייקט רחב ההיקף של נתיבי ישראל שהיא רשת כבישים ומסילות ברזל מקריית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום בעלות כוללת של 27.5 מיליארד שקלים. התוכנית היא תוכנית חסרת תקדים שהכל מתנקז אליה ושיש בה עקרונות לאומיים, כלכליים וחברתיים על ידי תמיכה כלכלית שווה, שוויון חברתי, העצמתה של ירושלים ופתיחת הפקקים ברחבי הארץ. דבר אחר שהוא מאוד חשוב מבחינה ערכית הוא המאבק בתאונות הדרכים על ידי מבצעים רחבים ומגוונים. למשל : רפורמה בחקיקה, באכיפה ובענישה על עבירות תנועה חמורות".

 

 

השר כץ נחשב במשך שנים לסמן הימני בליכוד. על מנת לנסות להתמודד עם הנחרצות של ראש הממשלה דאז אריאל שרון באשר לנסיגה מרצועת עזה כחלק מתוכנית ההינתקות הגה את משאל המתפקדים בתקווה ששרון יכבד את ההכרעה הדמוקרטית של חברי התנועה. כידוע, שרון לא עשה זאת והקים את קדימה. כץ נשאר בליכוד של 12 המנדטים, החל לשקם אותו מלמטה, העלה את הצעת החוק "ביתי הוא מבצרי" בעקבות ההתנכלות לחקלאי שי דרומי והפך לאחד המקורבים לנתניהו. אף על פי כן, הוא התנגד עקרונית להקפאה הראשונה ויצר חריג להקפאה כאשר נקבע כי היא לא תחול על ענייני תחבורה.

 

המתיישבים ביו"ש חשים כי ממשלת הימין שבחרו בה לא עושה עבורם מספיק. כיצד היית משיב להם?

"מתברר כי במשך שנים התקיימה הקפאה דה פקטו ביהודה ושומרון. הייתה הנחייה למע"צ לא לבצע עבודות תשתית ביו"ש למרות שמי שבוחן זאת, עבודות תשתית מצילות חיים גם במובן הבטיחותי וגם במובן הביטחוני לכל התושבים. מהרגע הראשון כינסתי את ראשי הרשויות ביו"ש והנחיתי את מע"צ לבצע את העבודות הנדרשות. כשאתה בוחן זאת בדיעבד אתה יכול לראות תוצאות מרשימות בכל המקומות. קבענו תוכניות לשנתיים הבאות ויש לזה משמעות רבה בהקשר התפתחות היישובים ובאפשרות להגיע בשלום תרתי משמע לכל ריכוזי האוכלוסייה הישראליים. גולת הכותרת הערכית היא חניכת "דרך הבנים, האבות והאימהות" מקריית ארבע לחברון ולמערת המכפלה. אני רואה בזה אבן דרך בכהונתי שכן את הפרוייקט הזה עשיתי לפי הקריטריון היהודי וההיסטורי".

 

אם כך בעצם אתה עובד עבור כל האזורים בארץ ישראל ?

"אכן כך. חיבור הנגב והגליל הוא גורם ראשון לשוויון חברתי. ההנגשה למערת המכפלה והפעילות עבור היישובים הישראליים ביהודה ושומרון מוכיחה כי איננו נוקטים איפה ואיפה ואין בכוונתנו להפלות אף אחד. אני מאמין כי גם באספלט יש אידיאולוגיה".

 

ומה עם המגזר הלא יהודי? הרי גם לא יהודים הם תושבי ישראל.

"בוודאי. זה העיקרון על פיו אני פועל. אחלק זאת לשניים : ישנם היישובים הדרוזים ששם במקומות ספציפיים אחוז המשרתים בצבא גבוה אף מזה שביישובים יהודים ושם זימנתי את כולם עם כניסתי לתפקיד והסברתי כי אני הולך לבצע פעילות רחבת היקף כי אני חושב שצריך לחזק את האוכלוסייה ואת היישובים ולגמול להם על שירותם למדינה. מלבד המיליארדים שהושקעו בכלל מדינת ישראל ומהם ייהנו גם המגזרים הלא יהודיים הרי שהמשרד שלי הקצה 70 מיליון ש"ח לתשתיות באופן ממוקד במגזר הדרוזי, חיברתי את בקה אל גרביה – ג'ת לכביש חוצה ישראל וקיבלנו החלטה שעולה רבות אך הכרחית להסדיר נגישות לפזורה הבדואית. יחד עם זאת אני אומר לשאר התושבים מה שאני אומר כאן ומה שאני אומר בכל מקום : ישראל היא מדינת העם היהודי עם שוויון לכל האזרחים בתחום האזרחי. אני מאמין בכך ופועל לשם כך. כאשר הדבר נאמר בצורה ברורה אתה מוצא בסחנין גם את דגל ישראל. זהו אינטרס מובהק של מדינת ישראל משום שזו אוכלוסייה שכן מעוניינת להיות חלק מהמדינה. בהקשר זה אני מבקש להדגיש שהכנסנו תחבורה ציבורית לראשונה לכל היישובים הלא יהודיים ואני אומר לח"כים הערביים : מדוע בתחום אחד שאכן קופחתם בו, תחום התחבורה הציבורית, אתם לא מעלים אותו לסדר היום אלא שאתם מדברים על אסד ועל קדאפי. אני יודע שגם בחלק מהאוכלוסייה הערבית יש תרעומת על הדבר הזה".

 

זאת בעיניך הגישה ?

"כן. מי שרואה את ארץ ישראל הגדולה ואת מדינת ישראל כמדינת העם היהודי דווקא במופגן יש להראות ויש לפעול למען שוויון אזרחי. זאת הגישה של ז'בוטינסקי וזאת הגישה שלי. יחד עם זאת, מי שמסית ומי שפועל כנגד מדינת ישראל, כמו התנועה האיסלאמית הצפונית, הרי שצריך לטפל בו ביד קשה, להוציאו מחוץ לחוק ולשים את המסיתים מאחורי סורג ובריח. מי שמוכן לחיות איתנו בדו קיום במדינת ישראל תוך קבלת הכללים והמסגרת הרי שיקבל את המירב".

 

מה תרצה למסור לגולשי וקוראי אתר "ליכודניק"?

  "חג פסח שמח וכשר".

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הברית של נוער הנרות ונוער הגבעות

אריק זיו ויזר

התרגשות – אורחת בישראל : המתעמלת אלי רייזמן

אלי חזן

הספקות של בוגי לגבי אבו מאזן

אלי חזן

תגובת השר לענייני הסברה ותפוצות לגילויי האנטישמיות בבריטניה

אריק זיו ויזר

האם כחלון ישדרג את דבוש/ כתב ליכודניק

אריק זיו ויזר

לנציבות שירות המדינה דרוש: נציב. בהקדם

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן