34.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

גילה ללא הפסקה

בהמשך לתחקיר שיזם “ליכודניק”, לגבי פעילות הליכוד בגזרת הנשים, אנו שמחים להמשיך עם סגנית השר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים במשרד ראש הממשלה, ח”כ גילה גמליאל

.
התפקיד אותו ממלאת גמליאל הינו תפקיד חדש אשר לא היה קיים לפני הקדנציה הנוכחית. במעמד מינויה היה מי שתהה כיצד תתמודד ח”כ צעירה ואימא טרייה, עם  משרד חדש , שחולש על שלושה תחומים , שכל אחד מהם יכול להוות משרד ממשלתי בפני עצמו. מצד שני היו גם מי שחשבו שח”כ גמליאל היא בחירה טבעית לתפקיד, כמי שבעצמה באה מהפריפריה ונאבקה להתקדם, היא מודעת לקשיים העומדים צעירים במדינת ישראל ובנוסף היא עצמה יצרה תקדים כאישה הראשונה והיחידה בתפקיד יו”ר התאחדות הסטודנטים בישראל והייתה אחת הראשונות לעסוק בנושא קידום מעמד האישה, עוד זמן רב לפני שהנושא חדר לקונצנזוס והיה כרוך במאבקים רבים.
כיום לאחר שגמליאל נמצאת בתפקיד כבר כשנתיים ניתן לאמר שאכן מורגש שינוי מרענן בתחומים שהמשרד חולש עליהם ובכלל זה בתחום “מעמד האישה”.
בתחקיר החלטנו להתמקד בארבעה חידושים בולטים שגמליאל הנהיגה. גם מכיוון שכל אחד מהם מהווה מהפך בתחומו וגם משום שביחד הם עונים, לדעתנו, על מגוון צרכים של כלל נשים באוכלוסיה.
“חוק הדירקטוריות” – עוד לפני כניסתה של גמליאל לתפקיד, החוק חייב חברות ציבוריות לכלול אישה בדירקטוריון שלהם , אולם בפועל החובה הזו רוקנה מתוכן, משום שבעלי שליטה מינו קרובות משפחה למשבצת הנשית של החברה. בשנתה הראשונה בתפקיד, העבירה גמליאל תיקון לחוק החברות, שקבע כי יש לכלול בהנהלת החברה לפחות אישה אחת, שאינה קרובת משפחה, כך שמניין הספירה לנוכחות שני המינים בדירקטוריונים לא יכלול בנות משפחה. בנוסף התיקון חייב את החברות לפרסם בתשקיף מטעמן , נתונים על מנהלות בחברה ובכך גרם להגברת המודעות של החברות לקידום נשים. גמליאל גם יצרה מאגר של נשים מכלל הציבור אשר יסייע לחברות לאתר מעומדות מתאימות לתפקיד דירקטוריות.
“זכויות סטודנטיות בהריון” – מפתיע ככל שזה ישמע, עד לא מזמן הריון ולידה של סטודנטיות לא זכה להכרה מצד המוסדות האקדמיים. גמליאל, שהכירה את הנושא מקרוב (את התואר השני שלה במשפטים סיימה כבר כשהייתה בהריון מתקדם) הצליחה להביא להסדרת זכויות, בכל הקשור להעדרות משיעורים וממועדי בחינות, מתן ארכה במבחנים, הקפאת לימודים והארכת מועד סיום התואר לנשים בהריון ובטיפולי פוריות ולאמהות ולאבות הצעירים (על פי עקרון ההורות השווה, שגמליאל מאמינה בו) הנמצאים לאחר לידה, או אימוץ. את המהלך יזמה בתחילה במועצה להשכלה גבוהה וסיימה אותו במליאת הכנסת בתיקון “חוק זכויות הסטודנט” ותוך שהיא מגייסת לנושא את שר החינוך גדעון סער.
“עיגון שנת לימודים ” –  בינואר 2010 מימשה גמליאל הבטחה של הליכוד לבוחריו כשהניחה על שולחן הממשלה הצעת חוק המעניקה שנת לימודים אקדמית חינם לבוגרי שירות צבאי, אזרחי ולאומי שילמדו במוסדות בנגב, בגליל, ביו”ש, באשקלון והחל משנת הלימודים הנוכחית גם במכללות בירושלים. בהצעת החוק, הזו עסקנו כאן בעבר בליכודניק ולכן רק נוסיף כי גם לה יש פן מגדרי מובהק , שכן הצעת החוק השוותה לראשונה בין זכויות של חיילות משוחררות ובוגרות שירות לאומי ושל חיילים משוחררים וזאת בניגוד לחוקים אחרים, העוסקים בהטבות למשתחררים, הכוללים תגמולים גבוהים יותר לחיילים משוחררים-גברים.

מאבק באלימות נגד נשים – ח”כ גמליאל שכנעה את רה”מ נתניהו להקצות 7.1 מיליון ₪ למקלטים נגד נשים מוכות, סכום אשר יועד לשיפוץ המקלטים, אך גם למענק יציאה למי שמשתחררת מהמקלט, מענק אשר יחד עם הכשרה מקצועית שתנתן יאפשרו לה להתחיל מחדש. ח”כ גמליאל ציינה שהיא מביאה כאן לידי ביטוי את האג’נדה האישית שלה, לפיה עלינו להפנות את מרב המשאבים לשיקומן של הנשים המוכות ולא רק לתחזוקה שלהן במקלטים, באופן שלמעשה מנציח את מצבן .
חשיבות הדברים מההיבט המגדרי ברורה, אך יש להם גם משמעות מעבר לכך. זמן רב מדי נחשב הנושא המגדרי לנחלתו של השמאל. ארגוני שמאל קיצוניים, כמו “קואליציית נשים לשלום”, או “איתך-מעכי” נאחזו בנושא מעמד האשה ובאקטים מניפולטיביים, ונתנו לפמיניזם פרשנויות שמאלניות כאילו החתירה לשיוויון בין המינים, מחייבת גם תמיכה במאבק הפלשתיני. הדברים חורגים מההקשר הישראלי. גם בשאר העולם עושים גופים ראדיקליים שימוש בתירוץ של נשים פלשתינאיות, שכביכול סובלות “תחת הכיבוש הישראלי” לגיוס תמיכה מצד מנגנון מעמד האישה העולמי. מה שיוצר מצב מופרך בו מדינות ערביות שרומסות זכויות נשים עד עפר, שולחות את הנשים שלהן, כשהן מכוסות מכף רגל עד ראש לגופים בינלאומיים להלין כביכול על “הפגיעה ” של ישראל במעמד האישה.
על הרקע הזה יש חשיבות לצעירים מסוגה של גמליאל שמכירים את השפה ושולטים בשיח זכויות האדם ובשיח המגדרי ויש להם יכולת להדוף את הניסיונות לבצע פוליטיזציה שלהם  (כך למשל גמליאל שילבה לראשונה את מדינת ישראל ב- , U.N. Woman על מנת שתוכל להגן על עצמה בפני מתקפות אנטי ישראליות בארגון).
ולסיום יש לקחת בחשבון את הערך האלקטורלי של פעילות מהסוג הזה. מה שהופך להיות יותר ויותר אקטואלי ככל שאנו קרבים לבחירות, בהן לראשונה יתמודד הליכוד מול שתי מפלגות עיקריות שבראשן עומדת אשה. גם על הרקע הזה יש חשיבות לכך שהליכוד יגיע להתמודדות עם הישגים על רקע מגדרי.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סער נלחם עבור הקמת אוניברסיטה באריאל

אלי חזן

השר אדלשטיין השתתף במצעד הישראלי בשדרה החמישית בניו-יורק

אריק זיו ויזר

שר החינוך: “הדבקות בערכי המוסר היא ערובה למנוע זוועות”

אריק זיו ויזר

סגנית השר לאה נס בגוש עציון: עם הפנים לאזרחים הוותיקים

אריק זיו ויזר

השר מרידור להגנת העורף?

אלי חזן

יריב לוין פונה למזוז בעינינו של שר התיירות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן