23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

ברירת המחדל: נתניהו או הליכוד

מאז חזר לראשות הליכוד ב-2006, מצליח נתניהו לבסס שלטון יחיד מלוכני-דיקטטורי בליכוד על ידי הוצאת הרוח ממפרשי אלה המאיימים על שלטון היחיד שלו, כאשר – כמו שרון בזמנו – הוא מצליח לשמוט את הבסיס האידיאולוגי והאִרגוני של הליכוד שבלעדיו אין טעם לקיום המפלגה.

 

נתניהו החל את דרכו המחודשת בראשות הליכוד לפני שבע שנים תוך ייבוש והקפאה אִרגונית של מרכז הליכוד; המשיך לייבש ולהקפיא את סניפי הליכוד ופעילי השטח על ידי פגיעה בכוחם הפוליטי והחלשת הגרעין האידיאולוגי-לאומי השורשי התומך בחינוך למורשת ישראל ובְהמשך ההתיישבות ביהודה ושומרון; המשיך בהקפאת הבנייה ביו"ש תוך הכרזה על הסכמתו לתוכנית השמאל של "שתי מדינות לשני עמים", ועתה גם מצליח להקפיא ולשתק כליל את מוסדות הליכוד – המזכירות, הלשכה וההנהלה, כל אלה בניגוד מוחלט לחוקה, כאשר רק הוא עצמו והוא בלבד מחליט בכל השאלות האידיאולוגיות והארגוניות של הליכוד.

כך גם ניהל נתניהו את מסע הבחירות. לכאורה – מונו שניים לעמוד רשמית בראש מערכת הבחירות, השרים סער וארדן; אולם בפועל קיבל היו"ר לבדו את כל ההחלטות האסטרטגיות והטקטיות. הכישלון הצורב של הליכוד בבחירות רשום על שמו בלבד.

 

צריך להבין שהקפאה מִנהלית ואידיאולוגית יוצרת חלל אִרגוני ורעיוני המעמיד בספק את המשך קיומה של מפלגה עממית גדולה; שכן כל תנועה ומפלגה פוליטית גדולה מבוססת ונתמכת על ידי שני עמודים – אידיאולוגי ואִרגוני. שמוֹט אחד מהם – והתנועה תימצא במצוקה קשה; שמוֹט את שניהם – וסופה המר בוא יבוא במהרה. כך נעלמו מפלגות כמו ד"ש, מפלגת המרכז, שינוי, הגִמלאים, כך גם התפוררה קדימה. לקחים אלה צריכים לאותת אור אדום גם לליכוד.

 

מזה מספר שנים מורגשת ההקפאה של הפעילות האִרגונית בסניפי הליכוד יחד עם נטישה הדרגתית של רבים מפעילי השטח, ועתה נוצרת מגמה שעלולה להעצים עוד יותר את הנזק שנגרם לתנועה כתוצאה מכך. חוקת הליכוד מחייבת רִענון וחידוש של שורות המפלגה תוך שנה לאחר הבחירות לכנסת, כדי שכוח צעיר ורענן יסייע לוותיקים להתחזק לקראת הבחירות הבאות. ההקפאה של מוסדות הליכוד תמנע תהליך חיוני זה ותפגע אנושות בהתנהלות הארגונית של התנועה וכתוצאה – גם בעצם קיומה כמפלגה גדולה.

 

שלטון היחיד של נתניהו מונע למעשה מפעילי שטח צעירים ונמרצים, הפועלים מזה שנים רבות למען הליכוד בכל רחבי הארץ מבלי שיהיה להם תפקיד רשמי, להצטרף למוסדות המרכזיים של התנועה. הקפאה אִרגונית זו, יחד עם ההקפאה האידיאולוגית של "שתי מדינות", עלולה לגרום פגיעה אנושה בליכוד לקראת הבחירות הבאות לכנסת, חמורה הרבה יותר מזו שהייתה בבחירות האחרונות.

 

יש לזכור כי הליכוד איננו רק עוד מפלגת מצב רוח זמני, כמו אלה שהשתבצו לאחרונה במפה הפוליטית של ישראל ובראשם "יש עתיד". הליכוד, כמו מפלגת העבודה, מהווה תנועה בעלת מורשת אידיאולוגית שורשית רבת שנים המתמקדת בסוגיות הקיומיות השורשיות של עם ישראל בארץ ישראל. פגיעה בליכוד עלולה להיות פגיעה קשה גם בעתידו של עם ישראל במולדתו.

 

לפיכך, כל מי שאיננו משועבד לאינטרסים אישיים זרים, כל מי שאיננו מסתפק במה שנראה מעבר לפינה אלא חושב גם על יום המחרת, על טובתם וביטחונם של צאצאיו וגורל בני עמו בדורות הבאים, יבין שצריך לתמוך ברִיענון וחידוש מוסדות תנועת הליכוד ולהבטיח את יסודות מורשתה הרעיונית, שכן אחרת אין ולא יהיה טעם בעצם קיומה. מכאן שאם הליכוד חפץ חיים – הוא חייב להעמיד בראשו מנהיג חדש בהקדם האפשרי.

 

 

הכותב, זאב בן-יוסף, הוא מנכ"ל חטיבת בוגרי בית"ר, ממייסדי הליכוד וחבר מרכז התנועה, עיתונאי, פובליציסט, עורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מדינה אחת לעם אחד

אלי חזן

אבידר – השגריר המתאים באו"ם

אריק זיו ויזר

מוכרחים להשלים מהפיכת בָּרְקַת

אלי חזן

"נתניהו למעשה סיים את תפקידו"

אלי חזן

איך מחנכים לחזור לערכים

אריק זיו ויזר

נבואת צוק איתן בתהילים

אלי חזן
דילוג לתוכן