32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

בין מצוות שבין אדם לחברו לבין זאב ז'בוטינסקי

"ממתק" לראש השנה מאת דר' גבריאלה ברזין

 

בספר בראשית שנחל לקרוא בו שוב בקרוב, כתוב: "לשמור את דרך עץ החיים" (בראשית ג).

חכמנו הסבירו "דרך" – היא  "דרך ארץ", ורק אחר כך "עץ החיים" שהיא התורה (מדרש רבה ויקרא ט ג). במילים אחרות,  כמו באמרה הידועה – "דרך ארץ קדמה לתורה".

ומה פירוש דרך ארץ? דרך ארץ היא התנהלות בני האדם בדרך ראויה ונאותה בכל מעגלי החיים האנושיים. התנהלות זו מסוכמת ביהדות ב"מצוות שבין האדם לחברו" המסדירות את כלל התנהגות האדם בחברה. מצוות אלה, מקבלות משנה חשיבות בימי חשבון הנפש של חודש תשרי עד  אשר נאמר: "עברות שבין אדם לחברו – אין יום הכפורים מכפר – עד שירצה את חברו". (משנה, יומא ח ז)

זאב ז'בוטינסקי מייסדה האגדי של תנועתנו, ניסח את המושג "הדר" שהוא למעשה ערך נעלה המגלם בתוכו את המשמעות של "דרך ארץ" וההתנהגות הנאותה לבני האדם.

אלה דברי ז'בוטינסקי:

…"כשם שחייב אדם ליתן דעתו על נקיון גופו לא משום "מה יאמרו", אלא פשוט משום כבוד עצמו – אפילו הוא חי לבדו על אי – כך עליו לחנך עצמו, שבכל מוצא פיו ובכל תנועה משלו תורגש אותה ההערכה של "הוד- מלכות" עצמית. כי לכל אדם יש "הוד-מלכות"… על כל אחד "לעבד" את עצמו, לפשפש בכל מנהגיו ולבדקם. ה"הדר" מורכב מאלף "דברים של מה בכך" שחוברים יחד לעצב את חיי היום יום שלנו. אכול בשקט…פנה דרך ברחוב לאשה, לאיש בא בימים, לילד לכל אדם – יהא הוא גס הרוח לא אתה… אולם חשיבות מרובה עוד יותר נודעת ל"הדר" המוסרי. עליך להיות רחב לב: כל עוד אין מדובר בעניינים עקרוניים, אל תתמקח ואל תירתע מפני ויתורים זעירים, מוטב שתקריב אתה את קרבנך, משתדרשנו מזולתך. כל מילה יוצאת מפיך חייבת להיות "מלת כבוד", ומלת הכבוד שלך צריכה להיות חזקה מברזל. ויש לצפות לבוא היום, שבו כל יהודי שירצה להביע את ההוקרה העליונה של יושר אנושי, של דרך ארץ והערכה שוב לא יגיד כמו היום זהו "ג'נטלמן אמתי!" – אלא יאמר: זהו בית"רי אמתי!" (ז.ז עקרונות מנחים לבעיית השעה, הוצאת מכון ז'בוטינסקי, ת"א תשמ"ב)

חברי היקרים, אאחל לכולנו שתהיה שנה טובה וברוכה, שנה רבת "הדר" של תיקון ושיפור, כל אחד בדרכו, כמיטב יכולותיו שילך בדרכים טובות נעימות. שהשיח בינינו,  בבית, בחברה, ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטצפ, וגם בינינו ליריבנו, שאחרי הכל עם אחד הננו, יהיה מכובד ונעים ושיהיו כל אורחותינו לברכה, לשמחה ולשלום.

ואסיים בדברים שכתב ז'בוטינסקי בערב ראש השנה לפני כ- שמונים שנה, וכרוב דבריו, הם נכונים תמיד:

"כולנו מאחלים זה לזה "שנה טובה". אבל שנה "טובה" לא תמיד משמעה מאושרת או שלווה… שאושר ושלווה אינם תלויים ברצוננו הטוב, זהו בידי שמיים… אבל הדבר הזה שהשנה תהיה טובה תלוי רק בנו ובעצמנו, כי מה משמעה של שנה טובה? … שתישארנה בזכרונו של העם כציון לפעולה עצמית חשובה שבני בנינו יזכרו בה מתוך הכרת תודה".

אמן כן יהי רצון!



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פרשת משפטים :מהפסגה לחיי שיגרה

אלי כהן

צעירים מהליכוד בכיוון הונגריה

אריק זיו

מזרח תיכון חדש – מוטי רוחאם

אריק זיו ויזר

מסין בברכה

מערכת ליכודניק

להגן על הדמוקרטיה מפני הקרן החדשה לישראל

אריק זיו ויזר

בין פוליטיקה לעסקנות

מנדי ספדי
דילוג לתוכן