23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
סניפי הליכוד

ביבי רומס את כבודו של הליכוד /מאת:מרק לוגובסקוי

בתור אדם צעיר למדי, הן בליכוד והן בחיים בכלל, אני לא יכול שלא להיות נדהם משתיקתם של זקני המפלגה לנוכח ההשפלה המתמשכת, שאותה גורם לה יו"ר המפלגה בהתרפסות שלו מול ציפי לבני. אכן, אין מילה יותר מדויקת לתאר את המשא ומתן שמנהל ביבי מול "קדימה" מאשר התרפסות. להציע ל"קדימה" את שר החוץ ושר הביטחון, תפקיד של סגן ראש הממשלה וזכות וטו בכל החלטת ממשלה – זוהי כבר חריגה מוחלטת מגבולות משא ומתן קואליציוני בין מועמד לראשות הממשלה לבין מפלגה שהוא רוצה לצרף. למעשה, אם ציפי לבני תקבל את הצעותיו של ביבי, הרי שנקבל ממשלה שרשמית עומד בראשה ביבי, אך למעשה נשלטת על ידי "קדימה".
חשוב להדגיש את העניין הזה. רבים טוענים, שאין רע בצירוף "קדימה", כל עוד ראש הממשלה הוא מהליכוד והליכוד הוא מפלגת השלטון. אך כאשר ל"קדימה" מוצע לקבל כמעט מחצית מתיקי הממשלה, כולל שניים מהתיקים הבכירים, משמעות הדבר היא ששום החלטה לא תוכל להתקבל ללא הסכמה של אנשי "קדימה". במצב כזה, המדיניות שתיושם למעשה תהיה מדיניות של "קדימה", פשוט כי החלטה שהם לא מסכימים לה לא תתקבל.
יותר מזה: החיזור האובססיבי של הליכוד אחרי "קדימה" מצביע על כך, שלראשי הליכוד עצמם אין כוונה לבצע מדיניות, שתהיה שונה מהותית מזו של "קדימה". אחרת, איזו סיבה יכולה להיות להם לרצות כל-כך לצרף אותם? אם ברצונם לבצע מדיניות שנוטה ימינה, יש להם מספיק שותפות לקואליציה.
המשמעות של הצעדים האלה היא חמורה במיוחד, אם ניזכר ש"קדימה" היא לא סתם מפלגה, אלא – הפתעה, הפתעה – המתחרה העיקרית (והיחידה כרגע) על כס מפלגת השלטון. מפלגת שלטון אמורה להיות בעלת אג'נדה ברורה ביחס לדרך בה היא רוצה להוביל את המדינה, וצריך שיהיה הבדל ברור בין האג'נדה של מפלגות השלטון השונות, אחרת אין שום הבדל בין הצבעה לזו או לאחרת. אין שום ספק, שאילו היה ל"קדימה" גוש שמאל של יותר מ-60 מנדטים, אפילו אם לליכוד היו יותר מנדטים מקדימה, היא לא היתה חושבת אפילו לנסות להחביר אליה את הליכוד. לכן, ברגע שהליכוד מחזר באובססיביות אחרי "קדימה", הוא מודה שלמעשה אין לו שום אג'נדה להציע, שהיא שונה באופן מהותי מזו של "קדימה". בכך הליכוד מבטל לחלוטין את האפשרות שלו לשווק את עצמו לציבור כמפלגה שראויה לשלטון, ומסמן את "קדימה" כראויה.
הדבר הזה עצוב במיוחד אם ניזכר, מהי בעצם "קדימה". הרי מדובר במפלגה שרוב אנשיה, כולל ציפי לבני עצמה, הם עריקים מהליכוד. מפלגה, שהכריזה על עצמה כחסרת אידיאולוגיה. הנסיונות הפתטיים של ביבי לצרף את "קדימה" הביאו להשפלה חסרת תקדים של הליכוד: פתאום "קדימה", על שלל האופורטוניסטים והקרייריסטים שלה, יכולה עכשיו להציג את עצמה כמפלגה עם דרך וחזון, שלא מוכנה למכור את עצמה תמורת כיסאות. תנועת הליכוד, הותיקה והמפוארת, ממצבת את עצמה כתנועה אמורפית חסרת-עקרונות, שמוכנה לצרף אליה כל אחד ולמעשה למסור ליריבה העיקרית שלה את השלטון.
בהקשר הזה חשוב לשים לב לטיעון המרכזי של תומכי החיזור אחר "קדימה": "ממשלה יציבה". אם מטרת העל היחידה היא ממשלה יציבה, אזי הדרך הטובה ביותר להשיג זאת היתה אם הליכוד היה מתפרק, וקורא לכל הציבור להצביע "קדימה". אם רוצים ממשלה יציבה, אפשר בכלל לבטל את כל המפלגות ולהשאיר אחת, שתקבל 120 מנדטים ותשלוט בלי שום הגבלה. ההצדקה בכלל לקיומה של מפלגה היא היותה מתוות דרך וחזון מיוחדים לה. לכן נכונות של הליכוד לצרף אליו את "קדימה" בכל מחיר למען "ממשלה יציבה" מראה לציבור כולו, שמה שמעניין את הליכוד זה רק עצם האחיזה בשלטון, ולא הצעת דרך ייחודית, ששונה מהותית מזו של "קדימה".
מכל זה נובע, שעצם הצירוף של "קדימה" לקואליציה על תקן של שותפה שווה לליכוד, כמו שזה מוצע עכשיו, הוא קטסטרופלי לליכוד. מהעמדה הזאת ל"קדימה" לא תהיה שום בעיה לחסל את הליכוד בעיני הציבור: מכיוון ש"קדימה" למעשה תשלוט, הרי שהמדינה תמשיך להתדרדר מדחי אל דחי, כמו תחת הממשלה הכושלת הקודמת. אך כעת האחריות על כך תוטל כולה על הליכוד ועל ראש הממשלה נתניהו. לאחר שבהכוונתה של "קדימה" הממשלה תצבור מספיק כשלונות מביכים, "קדימה" יחד עם שאר השמאל יפילו את הממשלה וייקחו בגדול את הבחירות, שבהן הליכוד יתרסק בצורה חסרת-תקדים.
גם אם המשא ומתן לא יצליח ו"קדימה" תסרב להצטרף, הרי שעצם ההשפלה המתמשכת שבהתרפסות הזאת גורמת נזק אדיר לליכוד.
לכן חשוב, שיבינו כל בכירי המפלגה וחברי הכנסת, שכרגע נותנים את הסכמתם, בשתיקה או אף במעשה, לחיזורים אחרי "קדימה", שמשמעות צעד כזה היא חיסול הליכוד כמפלגה אמיתית בעלת דרך וחזון, ומכאן ריסוקו הפוליטי. אם הם ייתנו את ידם לצעד הזה, יש סיכוי גדול שרובם ימצאו את עצמם מחוץ לכנסת הבאה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פאבל פרנקל ושִכתוב ההיסטוריה / מאת: ח"כ דני דנון

אריק זיו ויזר

סבו סקר טוען הליכוד מפלגה גזענית

אריק זיו ויזר

לבני נגד נשים

אריק זיו ויזר

אריאל קלנר מועמד מחוז חיפה לכנסת הבאה.

אריק זיו ויזר

דרישה לפיטורי ברק מאחריות להתישבות-

אריק זיו ויזר

כנס של בכירי הליכוד כולל שרים וחברי כנסת באולמי "ימי הזוהר" ברעננה

אלי חזן
דילוג לתוכן