19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

בחירה בגלולה האדומה

אלי חזן קרא את הספר “כריש מול סרדינים” והגיע לתובנות מעמיקות

 

 

“אתה עבד ניאו. כמו כל האחרים נולדת לעבדות”. השורות הללו, הלקוחות מתוך סרט המופת “מטריקס”, באות להמחיש לגיבור הסרט ששמו ניאו, כי הוא בעצם חי בתוך עולם שונה לחלוטין ממה שהוא חושב שהוא חי בו. בהמשך הסצינה הזאת הוא נדרש לבחור בין הגלולה הכחולה, אשר תשאיר אותו בעולם המדומיין בו הוא נמצא, לבין הגלולה האדומה, אשר תחשוף בפניו את האמת לגבי העולם שבו הוא אמור לחיות. ניאו בוחר בגלולה האדומה לא לפני שהוא שומע ממורפיאוס, המציע לו את הגלולה, את המשפט הבא : “כל מה שאני מציע לך הוא את האמת”.

 

קריאה בספרו של חזי שטרנליכט “כריש מול סרדינים” הזכירה לי מאוד את הסצינה הזאת כאשר התחלתי להעמיק בספר. הדבר התגבר ככל שהקריאה בו נמשכה. שכן, שטרנליכט פותח צהר לעולם שהוא די נסתר מעיניהם של רוב האנשים מצד אחד אולם מצד שני הוא חלק בלתי נפרד מהם.

 

חזי שטרנליכט הוא עיתונאי וסופר צעיר שסיים תואר ראשון בכלכלה ואילו כיום הוא משמש כפרשן הכלכלי של “ישראל היום” לאחר ניסיון של שנים בתחום העיתונאית הכלכלית. יצוין לזכותו שהוא הראשון בעצם בישראל שמנסה לפענח את אותן דרכים נסתרות של אנשים שהצליחו “לעשות את זה” – להגשים את חלום ההתעשרות.

 

שטרנכליכט בעצם זיהה כי ישנם כללים סמויים על פיהם פעולים המעטים שכן עשו את זה – מאופיינים בעיקר על ידי דרך חשיבה שונה ולא קונבנציונאלית מבחינה מנטאלית. כך בעצם, וזאת הכותרת המגניבה של ספרו, בחברה הישראלית ישנה קבוצה גדולה מאוד של סרדינים שמרכיביה הם בעצם רובנו, אלו השוקעים אל תוך תהום הנשייה הכלכלי. לעומתה ישנה קבוצת מיעוט, הכרישים, שהגיעו להצלחה כלכלית מרשימה בחייהם.

 

האם הספר יהפוך אותנו לעשירים ? לא בהכרח. אבל הוא נותן לנו בשיטתיות ובצורה קולחת את הכללים על פיהם עלינו לפעול על מנת לעשות זאת. הספר מלמד את שמונת כללי ההתעשרות של הכרישים. הוא בעצם יכול להוביל אותנו ל”מנהרה” שתוביל אותנו מהיותנו סרדינים להיותנו כרישים. כיצד בעצם לקחת סיכונים שהם סיכונים מחושבים היכולים לסייע לנו להצליח והוא גם מראה דרכים נפוצות ליציאה מתלות כלכלית.

 

חשוב להדגיש כי בימים של משבר כלכלי הרי שספר שכזה נותן נקודת מבט אחרת לגבי התפיסות הכלכליות והרי שגם אם לא נסכים איתה הרי שלפחות מוטב שנכיר אותה. הספר הוא אקטואלי מאין כמוהו ולכן הוא מומלץ בחום, מה גם שהוא מסביר מדוע להפריש כסף לפנסיה עלול להיות מסוכן. נרצה או לא, בימים שקרנות הפנסיה שלנו בסיכון ורבים מאיתנו כמעט ולא מודעים לכך הרי שזוהי נקודת מוצא ממנה אפשר להתחיל להבין את הספר.

 

אני רכשתי לא עותק אחד אלא אפילו שניים משום שאת העותק השני אעניק במתנה לאיש או אישה אשר אני חפצים ביקרם.

 

4 מתוך 5 בסולם הז’אנר של אלי חזן.

 

חזי שטרנליכט, “כריש מול סרדינים”, הוצאת כוכביא, 211 עמודים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“אין כמו ברלין”

אריק זיו ויזר

המסתננים ואנחנו: תראו מה קורה בעולם

אלי חזן

רזי ברקאי : מה בוער?

אלי חזן

להמציא את עצמנו מחדש

אלי חזן

לזכור את רצח העם הארמני

אלי חזן

פוסט ציונות פוסט שואה – אלי חזן על ספרו של פרופסור אלחנן יקירה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן