40.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

בוגי על טורקיה : המשט היה פרובוקציה

המשנה לראש הממשלה נשא היום דברים בכנס “כלכליסט” והתייחס בעיקר למצב המדיני

המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים משה בוגי יעלון נשא הבוקר דברים בכנס כלכליסט שערך העיתון. השר יעלון התייחס בעיקר למצב המדיני במזרח התיכון שהוא שם דגש על המשבר ביחסים עם טורקיה.

 

“עצם הזעזוע מאפשר לגורמים הרדיקאליים להיכנס לתוך המצב הכאוטי הזה ולנסות לצבור כוח. אין פה תהליך שניתן להגיד היום שמוביל את האזור להקצנה או לדמוקרטיה. עלינו לעשות כמיטב יכולתנו על מנת שהפרגמטיסטיים יגברו על הג’יהאדיסטיים, קיצוניים. אנחנו בתוך האירוע. הוא אינו מביא מלחמה כוללת בשער, אי אפשר לדבר על קואליציה ערבית, המדינות עסוקות בעצמן ואין להן אנרגיה לעסוק בנו. אנו עדיין חשופים לאיום טרור, ואיום רקטות מעזה ומחיזבאללה, כשלטווח הרחוק השאיפה האיראנית היא לנשק השמדה המוני. זה המצב נכון להיום. לא מלחמה כוללת ולא מלחמה טוטאלית בשער”.

לטענתו, יש פה גם הזדמנויות. “מצרים נמצאת במצב ביניים שיכול להיות ארוך, כשבינתיים דווקא האחים המוסלמים הם בעלי הכוח והעוצמה הפוליטית. אבל המועצה הצבאית העליונה מחויבת לשלום וכך גם המועמדים לנשיאות. זה מגיע גם כתוצאה ממניע כלכלי. צריך להסתכל על ההיבט הכלכלי בצורה משמעותית. אם העולם לא יצליח לגייס תוכנית מארשל, למצריים היא תתקשה לצאת מהמשבר הזה בשנים הקרובות.
בסוריה יש אירוע שאין ספק שהוא תהליך אל-חזור מבחינת משטרו של אסד, שיכול להביא לשינוי שאינו בהכרח אחים מוסלמים ויכול לשבור את ציר הרשע. קשה להסתכל על אביב העמים הערבי כמשהו דטרמיניסטי שמביא רק רע לישראל”.

 

אז המתקד השר יעלון בטורקיה ואמר :
“במשך כעשור טורקיה החליטה לפנות מזרחה יותר מאשר מערבה במטרה להפוך אותה לרפובליקה אסלאמית. זה לא קרה בגללנו. בתהליך מסוים החלו להיפגע היחסים האסטרטגיים שנהניתי מאוד מהם כרמטכ”ל. ב-2004 טורקיה פנתה לחבירה עם סוריה. ראינו בתהליך איך טורקיה משנה אוריינטציה, פנימית וחיצונית. נבנתה מדיניות מתריסה כלפינו שהביאה לשחיקה של ההסכמים הצבאיים, קודם כל בהחלטה שלנו. איך אפשר לנהל מערכת יחסים אינטימית כשהם מתחברים לחזבאללה, חמאס ואיראן.

המשט היה פרובוקציה טורקיה על פי דו”ח פאלמר, והוא היה יכול להימנע על ידי הממשלה הטורקית. לא התכוונו שזה ייגמר בהרוגים, אבל כשלוחמי שייטת נתקלו באיום של נשק חם וקר, לא הייתה להם ברירה אלא להגיב כדי להגן על עצמם. ניסינו ליישב את המשבר במשך שנה וראינו שיש פה התעקשות להביא להכנעתה של מדינת ישראל. הצענו נוסח בו אנחנו מצטערים על אבדן החיים, ומוכנים להעביר סכום כסף לקרן הומניטארית, אבל ההתעקשות של הטורקים לאורך כל הדרך, ללא שום גמישות, הייתה על זה התנצלות, פיצויים והסרת הסגר. זה הביא למצב שהם לא מקבלים את דו”ח פאלמר, שהיה צעד שנבע מרצון של שני הצדדים לבוררות שתוביל לפשרה”.

בוגי סיכם את דבריו באומרו כי כל מי שחושב שאפשר היה במילה כזו או אחרת ליישב את המשבר, לא מבין את האסטרטגיה הטורקית.

“הלוואי וזה יתוקן, כי לשני הצדדים אינטרסים שונים לייצב את האזור. אני מקווה שתימצא הדרך ליישב את זה כי אין לנו שום דבר נגד העם הטורקי. יש גם כאלו הקושרים את המשבר לעניין הישראלי-פלשתיני. כל דבר קושרים לעניין הישראלי-פלשתיני. מה שקורה עם הטורקים זה לא בגללנו ומה שקורה באזור זה לא בגללנו. מי מתוכנו שמתראיין בחוץ על זה, לא מבין את מהות הסכסוך או שיש לו שיקולים פוליטיים”.

בהתייחסו ליחסים עם הפלסטינים לקראת ההכרזה על מדינה אמר בוגי כי “עם הפלשתינים אנחנו מוכנים לשבת מיד לשולחן בלי תנאים מוקדמים. אם רוצים לשבת לשולחן אנחנו רוצים לדון על הכול, לא רק הטריטוריה כפי שהפלסטינים דורשים, אלא על הכול, כולל הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, סופיות הסכסוך וקץ התביעות ומענה לצרכים הביטחוניים שלנו. מאוסלו, ועוד לפני כן, הבעיה לא הייתה פשרה טריטוריאלית. הפלשתינים לא מוכנים להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי באיזה שהם גבולות. אבו מאזן לא מוכן להגיד שהסכם טריטוריאלי יהיה סוף הסכסוך וקץ התביעות. חבל שגם בעניין הזה אין אחדות, ואנו שומעים התקפות מבפנים מדי יום. אסור לקשור כל דבר לסכסוך הישראלי-פלשתיני”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הודעת השר בוגי יעלון בעקבות ביטול מינוי הרמטכ”ל

אריק זיו ויזר

סגנית השר גילה גמליאל מובילה מהפכה בתפיסת השילוב של הורות וקריירה במשרדי הממשלה

אריק זיו ויזר

ברכת שר ההסברה והתפוצות לרגל חג הפסח

אלי חזן

השרה לימור לבנת: “אין ספק בכלל שחיילי צה”ל המגנים בחירוף נפש על ביטחוננו ראויים לכל הוקרה על פעילותם הברוכה”.

אריק זיו ויזר

“הניסיון מוכיח שכשאנחנו מעבירים שטח הוא הופך להיות שטח טרור”

אריק זיו ויזר

נס נגד הזמן

אלי חזן
דילוג לתוכן