19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

בוגי : מצג השווא של החמאס משדר חולשה

השר לעניינים אסטרטגיים משה יעלון (בוגי) השתתף בשבת תרבות בבאר שבע

 השר בוגי יעלון השתתף היום ב”שבתרבות” בבאר שבע והבהיר את עמותיו בצורה ברורה באשר לסוגיות מדיניות. דומה כי בוגי לא נרתע להציג אתגרים כמו שהם ואף להשיב עליהם.

הסוגייה הראשונה אליה התייחס השר הייתה הסוגייה האקטואלית ביותר על סדר היום הישראלי הלא היא סוגיית הפיוס הפלסטיני. בוגי אמר :
“אני שבע אמירות כאלו ואחרות, בעיקר באנגלית או לקהל מערבי, משום שזכיתי לעקוב אחרי ההתפתחויות בזירה הפלסטינית. החמאס הוא ארגון שהאידיאולוגיה שלו היא להקים מדינה אסלאמית מהנהר ועד הים. העניין הלאומי-פלסטיני הוא שולי אצלם. מבחינתו של חאלד משעל צריך להחיל את האסלאם במדינות ערב ואחר כך להפיצו בכל העולם.
יש אצלם באידיאולוגיה מצבים שבהם תחת לחץ אתה יכול להתפשר זמנית. הם אומרים שהם מוכנים למדינה פלסטינית בגבולות 67′ תמורת הודנה, אבל לא כסוף העימות וסוף הסכסוך. החמאס הלך כעת לפיוס מתוך עמדת חולשה. הוא במצוקה ברצועת עזה, כי יש ביקורת על איך שהחמאס מנהל את הרצועה. החמאס מנסה להפעיל את היכולות שלו באמצעות רקטות, ובסיבוב האחרון נפגעו לו פעילים וגם היכולת הרקטית בסימן שאלה, כי לישראל יש את כיפת ברזל. בסוריה פתאום האדמה רועדת והוא לא בטוח שהוא יכול להישאר שם. לכן הוא הלך לפיוס בעל כורחו. אבל שלא נשלה את עצמנו שמדובר בפיוס אמיתי. זה מצג שווא. אני לא קונה את זה. אבו מאזן ירוקן את הרצועה מטילים מרקטות? הוא יאפשר לחמאס להיכנס ליהודה ושומרון? אני לא קונה את עניין הפיוס, וחובת ההוכחה היא עליהם”.
 
לאחר מכן התייחס על ההכרזה לעצמאות פלסטינית בספטמבר:
“אני תמכתי באוסלו ובשתי מדינות לשני עמים. חיי אדם קדושים מהאדמה. אבל כשמסתכלים היסטורית, משחר הציונות לא קמה הנהגה בצד השני שמוכנה להכיר בזכותה של ישראל להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי. מבחינתי הכדור נמצא במגרש הפלסטיני. לממשלה שלנו יש יוזמה. איננו רוצים לשלוט בהם, ואנו גם מוכנים להתקדם איתם. אבל יש סוגיות שמטרידות אותנו. אם ממשיכים לחנך את הדור הצעיר אצלם להתפוצץ אצלנו, וישראל לא מופיעה על מפותיהם, הטרמינולוגיה היא כיבוש מ-48′ ולא מ-67′. אנו מוכנים לקדם כלכלה, ביטחון, משילות אבל בלי החינוך לא תהיה התקדמות.
רוצים לדון איתנו בנושאי הסדר הקבע? יש שלוש שאלות עיקריות: האם בהסדר קבע תהיו מוכנים להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי? קיבלנו תשובה שלילית ברורה, לעולם לא. האם כל הסדר קבע יהיה סוף סכסוך וסוף תביעות? גם לא, כי עד שאחרון הפליטים לא מרוצה אי אפשר לסגור. והדבר השלישי הוא הסוגיות הביטחוניות. היום, מתוך נוחות, הם אומרים שהטרור לא כדאי ופונים לדה-לגיטימציה, לחרמות. יש פה מאבק לא פשוט וכתוצאה מוויכוחים שלנו מחזירים את הכדור אלינו.
צריך למצוא את המסגרת לאפשר להם לחיות בעצמם. אני לא רוצה לשלוט בהם. האם מה שיש היום הוא ישות אחראית? אם לצה”ל לא היה חופש ביו”ש היינו חוזרים לפיגועים הקשים של תחילת העשור. יש פה מאבק ארוך. הוא יביא אותנו למקום יותר טוב כשהם יבינו שאנחנו פה לנצח ואין להם את היכולת לנפנף אותנו מכאן, לא בטרור ולא ברקטות.
אני פוגש את האמריקאים. בתחילת כהונת הממשלה היו פערים עצומים גם בנושא הפלסטיני וגם בנושא האיראני. בנושא האיראני סגרנו פערים. בנושא הפלסטיני, יש התפכחות אצל האמריקאים שלא נגיע להסדר קבע בתוך שנה או שנתיים. האמריקאים השתמשו בשוט של אופציה חד צדדית גם נגדנו, אבל ארה”ב שינתה מדיניות והיא באופן ברור נגד אופציה חד צדדית. גם הם יודעים שאם תהיה החלטה באו”ם עם שיניים, מי שיצביע בעד זה ייתן ידו להקמת ישות כושלת ועוינת, כי בלי פעולה של צה”ל ביו”ש אבו מאזן יתקשה להתמודד עם החמאס. אבו מאזן יודע את זה. אם נצא משם  תהיה שם חמסטאן מס’ 2, והאמריקאים מבינים את זה ומתנגדים לזה. הם היום הרבה יותר קרובים לעמדה שלנו כממשלה מאשר בעבר, ואני מקווה שאירופה תלך לכיוון הזה.
חלק מהגל של האיום לקראת ספטמבר מתפתח מבפנים. אתה פותח עיתונים וקורא שתהיה כאן בעוד שמונה ימים אינתיפאדה שלישית, אבל אם לא יקרה משהו מאוד חריג לא יהיה כאן אינתיפאדה שלישית. כשהם רואים שאנחנו מאיימים על עצמנו אז הם משתמשים בזה כדי לסחוט ויתורים”.
 
הוא המתקד גם בנושא האיראני:
“כשמנתחים איזו אופציה תהיה בידי איראן, אז ודאי שהאופציה הלא מועדפת תהיה לזרוק פצצה על ישראל. אבל לשלוח פצצה דרך חיזבאללה, למשל, זה יותר טוב מבחינתם. אין ספק, ובזה אין ויכוח, זה שבאיראן יש משטר משיחי-אפוקליפטי שקורא תיגר על הסדר העולמי והאזורי. הוא עושה את זה היום ללא פצצה גרעינית. בכל מקום הם מזינים את אי היציבות באמצעות חימוש ומימון גורמים רדיקליים. החתירה לפצצה היא כדי שתהיה מטרייה שתגן עליהם. לכן העניין הזה של פצצה גרעינית בידיהם הוא בלתי קביל, וזו המדיניות שלנו. אני תמיד אומר שהאופציה הצבאית צריכה להיות הדבר האחרון אם יש לך אופציה אחרת. מהלך הסנקציות הוא לא מספיק אפקטיבי אבל מבשר טובות. המשטר האיראני במצוקה. אם בסוף נגיע לנקודה שבה איראן הולכת לייצר פצצה, המערב יצטרך למצוא כל דרך כדי למנוע את זה.
האיראנים מאוד מודאגים מההתפתחויות באזור. הרעיונות המערביים של חופש חלחלו פנימה למדינות האזור. איראן מאוד מדואגת ממה שקורה בסוריה והיא מנסה לעזור לאסד להתגבר על ההתקוממות נגדו.
מדינת ישראל היום משדרת עוצמה. להסתבך איתה במלחמה? לבשאר אסד היו סיבות טובות לתקוף אותנו והוא לא עשה את זה. להפנות עכשיו מאמץ צבאי נגדנו זה לא הסיפור. מבחינה הזו אנו נהנים מהרתעה”.
 
לבסוף, סיים עם תוכנית החומש לבדואים:
הממשלה תצא בקרוב עם תוכנית חומש שאמורה לתת מענה לוויכוח בסוגיית הקרקעות, כשהכוונה שלנו היא ליישם פחות או יותר את המלצות ועדת גולדברג ולאפשר לתת לבדואים מענה לדיור במספר מוגדר של יישובים, בבנייה חוקית, כשהמדינה משתתפת גם בתשתית ומעודדת בקליטת משפחות. יהיה מענה בתעסוקה ובחינוך כדי לקדם את החברה להיות יותר מודרנית ושתוכל להשתלב. יש הרבה נשים סטודנטיות מהמגזר הבדואי שהן מפתח לשינוי. ולבסוף אכיפה. זה ומהלך משולב עם תקציבים שייתן מענה.
 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סגנית השר לענייני גמלאים, ד”ר לאה נס: “תכנון לטווח ארוך יהווה מענה ראוי לאתגרי הזיקנה העומדים לפנינו”

אריק זיו ויזר

עידן חדש לעם היהודי – נתן שרנסקי יו”ר הסוכנות

אריק זיו ויזר

חוק ההסדרים 2009: מדיניות המכוונת להעמקה שיטתית של פערים

אריק זיו ויזר

השר אדלשטיין מזהיר מפני הסכם הפלגים הפלסטינים

אריק זיו ויזר

הכלכלה שהפכה לקללה /מאת:אריק זיו

אריק זיו ויזר

וכאשר יענונו – כן נרבה וכן נפרוץ! זה גורלנו בחלק זה של העולם.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן