39.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

בוגי יעלון בכנס הרצליה:

רומז שייתכן שיהיה צורך להפעיל כוח נגד איראן, ואין לסמוך בכך על המערכת הבינלאומית מחוץ לישראל

“התקופה שלפנינו היא שעת מבחן מכרעת לבלום את הפיכתה של איראן למעצמה גרעינית, לאור כשלון מאמצי ההידברות עם איראן שהיו בשנתיים האחרונות” כך אמר השר לנושאים אסטרטגיים, בוגי יעלון, בנאום בכנס הרצליה.

בנאום ארוך ומנומק הוא תיאר את המשמעויות הגלובליות והאזוריות של התגרענות איראן, ולא רק את המשמעות הידועה והברורה לגבי ישראל. לדבריו היציבות באזור עלולה להתערער לא רק בגלל איראן, אלא גם בגלל מדינות אחרות במזרח התיכון שיתאמצו גם הן להצטייד בנשק אטומי, אם יווכחו שהעולם לא מצליח לעצור את איראן. הדבר עלול לגרום לכאוס גרעיני בכל העולם.

נאומו של יעלון זכה להתענינות עצומה בכנס הרצליה. אולם ההרצאות היה מלא מפה לפה. רבים עמדו במעברים כדי להקשיב לבוגי. המארגנים נאלצו לסגור את האולם המלא, ורבים צבאו על דלתותיו מבחוץ. מול מסכים בלובי התגודדו קבוצות רבות כדי לראות ולשמוע את בוגי. זאת בשעה שדיונים באולמות אחרים היו כמעט ריקים מקהל בזמן הנאום של יעלון. דבר כזה לא ראינו בזמן נאומיהם של אהוד ברק, שמעון פרס, ציפי ליבני ושרים אחרים שבאו לדבר בכנס הרצליה השנה.

יעלון הסביר שמעבר ליעד המוצהר להשמיד את ישראל, יש לאיראן עוד יעדים נסתרים. החשוב שבהם הוא שינוי הסדר העולמי הקיים שמבוסס על התרבות המערבית ועל האו”ם. האיראנים מעונינים בסדר עולמי שבו האיסלאם יהיה מוביל. בינתיים האיראנים כבר מצליחים לחשוף את חולשת העולם המערבי ובמיוחד ארה”ב שלא מסוגלים לעצור את איראן. “המשטר האיראני התעלם מהדרישות באופן בוטה ומתריס, והניח בצדק -מבחינתו- שהמערכת הבינלאומית תימנע מלנקוט צעדים של ממש נגדו”.

יעד נוסף הוא אזורי. האיראנים מעונינים להיות המעצמה האזורית המובילה, והם יודעים שהנשק הגרעיני יוביל אותם ליעד הזה ויאפשר להם לאיים על שכניהם ויריביהם. מסיבה זו הם גם תומכים בכל מיני גופים חתרניים במדינות האזור, ולא רק בחמאס ובחיזבאללה, אלא גם באחים המוסלמים ואל קאעידה ואחרים.

יעד נוסף של המשטר האיראני הוא לחזק את שלטונו בתוך איראן. המשטר מראה שהוא מצליח להדוף את ההתנגדות של כל העולם, וזה מחזק את שרידותו מול אופוזיציה מבית.

כיון שהאיום הוא כלל עולמי, הרי שכל העולם החופשי צריך להתגייס למנוע מאיראן נשק גרעיני. לדעת יעלון העולם החופשי כבר הכיר בכך, אבל מהסס בנקיטת צעדים, כמו סנקציות. בשלב זה העולם נכשל באיום על איראן, כאשר מנהיגי העולם אינם נחושים עד כדי שיהיו מוכנים לשלם מחיר כלכלי או אף בטחוני כדי להשיג את היעד.

בנאומו של יעלון ניתן היה להבחין ברמזים לכך שאולי ישראל תפעיל כוח לעצירת איראן. הוא סיים את נאומו במלים: “אסור לעולם החופשי לא ללמוד מההיסטוריה שראינו לפני 70 שנה. לכן על מדינת ישראל לנהוג מתוך ציפיה שצדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים, אך להערך לפי עצת אבותינו- אם אין אני לי מי לי”.

בחלקים אחרים בנאומו אמר מלים כמו “התעלמות איראן מדרישות המערכת הבינלאומית עלולה להסתיים בכי רע מבחינתו”. בקטע אחר בנאום הזהיר יעלון “אולי בלית ברירה יהיה צורך להפעיל כוח כדי לשלול מאיראן את יכולתה לייצר נשק גרעיני”. בוגי יעלון לא אמר במפורש מי הוא שיפעיל את הכוח האמור.

כמה מומחים זרים שנאמו באותו פאנל לפני יעלון, הסכימו שאין לצפות מהממשל האמריקאי הנוכחי להפעיל כוח נגד איראן או נגד כל מדינה אחרת שרחוקה מיבשת אמריקה. הם מסובכים מספיק בחזית אפגניסטן. האירופים אינם מסוגלים לכך.

פרופסור טים גולדימן, שהיה בעבר שגריר שווייץ בטהרן, אמר שאין טעם שישראל תפציץ את איראן, משום שזה יעכב את ייצור הנשק האטומי בשנתיים או שלש בלבד. לעומת התועלת השולית הזו, יש בהפצצה ישראלית סכנות אסטרטגיות גדולות מאוד. כיום מדינות ערב שותפות להתנגדות הבינלאומית להתגרענות איראן, ותומכות בנקיטת צעדים דיפלומטיים וסנקציות. אולם אם ישראל תתקוף את איראן, יתייצבו כל מדינות ערב לצד איראן, ובכך ייחלשו המאמצים הבינלאומיים.

פרופסור פרנסיס אייסבורג, ראש המכון הבינלאומי לאסטרטגיה בז’נבה, אמר בנאומו שידוע כבר על מגעים של ערב הסעודית ומדינות עשירות אחרות שמגששות לרכוש נשק אטומי מפקיסטן מרוסיה ומדרום קוריאה, שיהווה משקל נגד הפצצה האיראנית.

מעבר לתוכן הדברים, ראוי לציין שנאום בוגי יעלון היה שונה ובולט מכל הנאומים האחרים בנושא זה בכנס הרצליה. הוא שידר תקוה ובטחון. לעומתו, כל המומחים והנואמים האחרים דיברו בנימה תבוסתנית ומעוררת יאוש וחידלון. הם הביעו מעין הסכמה שלאיראן יהיה נשק אטומי, ושהעולם יצטרך ללמוד לחיות עם המצב החדש הזה. רק יעלון דיבר בסגנון של הדר ביתרי שהפיח בקהל בטחון עוצמה ותקוה, כאשר לא שלל אפשרות הפעלת כוח נגד איראן. כפי שרמז בסיכום דבריו “אם אין אני לי – מי לי”.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר ישראל כ”ץ: “ברק הפך את משרד הביטחון לכלי פוליטי”

אריק זיו ויזר

סגן השר לפיתוח הנגב והגליל: “אני מתחייב לפעול להקמת ועדה בין משרדית שתסדיר את מעמדן של חוות החקלאים הבודדים בנגב”

אריק זיו ויזר

זכויות סטודנטים הורים עוגנו באופן רישמי בחוק

אריק זיו ויזר

לילך דרשר וחברי קבוצתה אירחו את השר יעלון בכנס ענק באילת

אריק זיו ויזר

ריבלין: “המערכה על ירושלים מתחילה במעלה אדומים”

אלי חזן

בוגי: “הדור הצעיר ברשות מתחנך לשנאה לישראל”

אלי חזן
דילוג לתוכן