30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

בגין, המהפך ופניה של מדינת ישראל / אלי חזן

  כאשר נודע על ניצחון הליכוד ב – 18 במאי 1977 אמרה גולדה מאיר כי זו "תאונה", אחרים הגדירו את הניצחון כ"קטסטרופה", אולם הגדיל לעשות יותר מכולם יצחק בן אהרון, מהמנהיגים הדגולים של תנועת העבודה, שטען ש"ההכרעה לא לגיטימית" וכי "הוא מבקש להחליף את העם". למרות שהיה בגין דמוקרט אינטגראלי הוא הוצג במקומות שונים בארץ ובעולם כהתגלמות השלילה והרוע, לא פחות. בגין היה אמור, לדידם של אותם אנשים, להביא את ישראל אל עברי פי פחת. לפיכך, אבקש לברר באספקלריה היסטורית, מהן הנסיבות שהובילו לעלייתו של בגין ? מהי הייחודיות שלו כאדם ? האומנם היה ניצחונו בבחירות 77' תאונה ? האם כהונתו כראש ממשלה היא קטסטרופה ? ולבסוף, מהי המורשת שהוא משאיר אחריו ?

מי שעיצבה את הזרם המרכזי בציונות במשך עשרות שנים – עיצוב שנבע מעצם הניצחון בבחירות למוסדות הציוניים – הייתה תנועת העבודה בראשות מפא"י, שבבחירות 1977 התמודדה תחת השם "המערך". מקימיה וממשיכיה התוו דרך חיים ציונית, אנטי דתית וסוציאליסטית. הם היו אנשים מופלאים שהצליחו לחולל את אחד הניסים הגדולים של המאה ה – 20 – בניית מדינה ליהודים לאחר השואה עם מינימום אמצעים ובניגוד לכל הסיכויים. מתווי זרם זה ביקשו ליצור בארץ חברה הומוגנית הן מבחינה כלכלית, הן מבחינה תרבותית והן מבחינה מנטאלית ערכית המבוססת על הערכים שציינתי לעיל. ואולם, לצורך העניין הם נקטו במדיניות של כפיית ערכים על כלל האוכלוסייה שמשמעותה הייתה מחיקת העבר מהגלות ויצירת אדם חדש שנקרא "הצבר". מי שלא קיבלו את דין המפלגה השלטת היו ברובם יוצאי ארצות ערב שנתקלו ביחס משפיל, מפלה ומבזה. עולים אלו ובני הדור השני שבאו אחריהם התעקשו לשמור על תרבותם ועל מורשתם בכל מחיר. עשרים ותשע שנים של יחס משפיל ומפלה מצד מפלגת השלטון הסוציאליסטית הבעירו את "השד העדתי" בתוך הבקבוק. בנוסף לכך, נתפס "המערך" בבחירות 1977 כמפלגה אנכרוניסטית שראשיה ברחו בחסות הממסד העייף מלתת את הדין בעקבות מלחמת יום הכיפורים. גם התפוצצות מספר פרשיות שחיתות בהן היו מעורבים מקורבים למפלגה תרמה תרומה ניכרת לניצחון הגדול של הליכוד. הניצחון של בגין אם כן לא היה תאונה אלא הוא נבע מהבהרתם של מספר תהליכים רבי שנים שבאו לידי ביטוי בשנה בהן התקיימו הבחירות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מיכאל שלי

אלי חזן

ירושלים המאוחדת: תמונת מצב

אלי חזן

ממשלה צנועה – ברוח התקופה

אלי חזן

די להלקאה העצמית – הגיע הזמן לפעול

אלי חזן

מרד גטו ורשה: צדק מאוחר

אלי חזן

ביום של הפצצה – אלי חזן

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן