29.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

אשת הברזל, בעברית

אלי ורד חזן קרא בשקיקה את הביוגרפיה הראשונה בעברית על מרגרט תאצ’ר. התוצאה מרתקת אך לא מושלמת 

 

בישראל של שנות השמונים טיפחה התקשורת וטיפח השמאל – שהיה בעל השליטה היחידי על מרבית נכסי צאן הברזל התרבותיים והתקשורתיים של המדינה – את המוסכמה לפיה מרגרט תאצ’ר מיטיבה במכוון רק עם העשירים בבריטניה על חשבונם המוחלט של העניים. היום היא הייתה מתוארת כמי שמכרה את נשמתה לבעלי ההון. התדמית הזאת נשמרה בקפדנות בעיקר על ידי אנשי אקדמיה המזוהים עם עמדות כלכליות שמאליות. אלא שהמציאות רחוקה כמזרח ממערב מהתדמית המופרכת הזאת. כל מי שמכיר את העובדות לאשורן יודע שהמדיניות של תאצ’ר העלתה את רמת החיים הממוצעת של תושבי בריטניה באופן דרמטי. ולראיה, עד שלטונה של תאצ’ר הייתה בריטניה האיש החולה של אירופה. כשחבריה למפלגה הדיחו אותה אחת עשרה וחצי שנים לאחר מכן היא הייתה אחת המדינות המשגשגות ביבשת.

כל אלו לא ידועים לקהל הרחב, בעיקר משום שעד לאחרונה, לא הייתה בנמצא ביוגרפיה מהימנה ובעברית על אשת הברזל הבריטית ששינתה את העולם כולו. כלומר, השיח היה חסר ובמידה רבה הופקר לצד פוליטי אחד.  כעת, עם תרגום הביוגרפיה שחיבר רובין האריס, מי שעבד עם תאצ’ר בחמש השנים האחרונות בהן שימשה כראשת הממשלה הבריטית ולאחר מכן אף עזר לה לכתוב את שני כרכי האוטוביוגרפיה שלה, יוכל הקורא להיחשף למסכת חייה של המנהיגה הבריטית הדגולה.  

יש להדגיש, האריס לא עושה לתאצ’ר או לקורא הנחות. מדובר במסע בן 536 עמודים המתחיל בגרנתם (Grantham)   – המקום בו  נולדה וגדלה ובו גם עוצבה השקפת עולמה – ועד למותה. במהלך הספר הוא סוקר בפרוטרוט פרטים חשובים במסע חייה. אין ספק, המחבר עושה זאת בהערצה רבה אך במקביל גם לא מהסס לבקר אותה. כך למשל הוא כותב על “הפיצול האישיות הפוליטי שלה” כאשר מחד עודדה מדיניות מופקרת של ראש מפלגתה לפני שנבחרה לראשותה אך מצד שני פעלה לעצב מהפכה הפוכה למדיניות הזאת עם שותפים לדרך מאחורי הקלעים (עמ’ 123).

אחד הדברים החשובים בספר הוא המענה על השאלה איך תאצ’ר יצרה את התאצ’ריזם? לרבים יש נטייה לחשוב שהדבר טמון באישיותה, אלא שהתשובה הזו חלקית ואינה מספקת מענה רציני לתופעה בכללותה. התשובה שמציע האריס היא אותם שותפים לדרך איתם פעלה על מנת להוביל את המהפכה המדוברת. רבים מאלו היו יהודים כשרים שב – 1974 הקימו בבריטניה את “המרכז למחקרי מדיניות”. אלפרד שרמן וסר קית’ ג’וזף היו שניים בולטים שהאמינו בעקרונות השוק החופשי ובפרט באסכולת המוניטריזם של מילטון פרידמן ועשו מעשה ששינה את מדינתם לעד. בביוגרפיה מסביר האריס את ההשפעה שלהם עליה. ג’וזף אפילו הפך להיות שר בקבינט של תאצ’ר לאחר שזו נבחרה – בתחילה שר המסחר ולאחר מכן שר החינוך.

דמותה של תאצ’ר העולה מהכתוב היא של אישה לוחמנית, נציגה מובהקת של מדיניות ‘ריאל פוליטיק’, שפעלה בחזיתות רבות. מאבקה במחתרת האירית הגיע לשיאו כששרדה פיגוע טרור של המחתרת האירית בברייטון ב – 1984. מעורבותה במלחמת פוקלנד נגד ארגנטינה. יחסיה המיוחדים עם נשיא ארצות הברית רונלד רייגן זוכים לתשומת לב מיוחדת, שיחד היו אחראים יותר מכל לנפילת ברית המועצות. וגם ההגנה של תאצ’ר על רודן צ’ילה אוגוסטו פינושה. דבר שבני הדור שלנו כל כך מתקשים להבין.  

הביוגרפיה שכתב האריס ראויה וטובה אך חסרה בה התייחסות לתגובות הקיצוניות למותה של תאצ’ר. ככלות הכל, ביוגרפיה שמחסירה את דעת הציבור הבריטי מהאישה שהשפיעה, לטוב ולרע, על גורל הממלכה יותר מכל אחד לאחר מלחמת העולם השנייה, אינה יכולה לספק לקורא את התמונה השלמה והראויה של הדמות העומדת במרכזה.

 

בתמונה : תאצ’ר בצילום מסך מאתר YOUTUBE

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אחמדינג’אד: האורח הנכון בזמן הנכון

אריק זיו ויזר

להמשיך עם האיפוק

אלי חזן

שוב, סטנדרט כפול

עדי וקנין

השכל עם חברון מאז ולתמיד

ליכודניק

לומר, לעשות – להשפיע: שר החינוך גלנט כותב לליכודניק

רוחו של דנג

אלי חזן
דילוג לתוכן