20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
ד"ר יחיאל שבי

ארץ (בלד) אוכלת יושביה – האמנם בל”ד לגיטימית? / ד”ר יחיאל שבי

אם לא יחול מפנה דרמטי של ממש, אנו צפויים לקבל תוצאה חוזרת של הדיון הדומה בבג”ץ בשנת 2003, שבו פסל בג”ץ את החלטת ועדת הבחירות המרכזית של הכנסת ואישר לבל”ד להתמודד לכנסת. לדברי חנין זועבי, מספר 3 בבל”ד, המפלגות הציוניות החליטו לפסול את בל”ד משום שהיא הצליחה “לקבוע גבולות של שיח חדש בין הפלסטינים בישראל לבין המדינה… המפלגות (הציוניות י.ש) לא אהבו את העובדה שאנחנו לא משחקים בתוך הגבול שהם ציירו לנו”.
מהו אותו גבול שציירו המפלגות הציוניות?
הגבול הברור שהותווה במאבק הלאומי על ארץ ישראל הוא שמדינת ישראל תהא מדינתו של העם היהודי, היחידה על פני תבל, מדינה דמוקרטית שבה יוענק למיעוטים שוויון זכויות דתי ואזרחי.
בשום מקום לא דובר על כך שבמסגרת האמנה החברתית שבין המדינה לתושביה, המדינה תיתן סיפק לחלקים מאזרחיה, לשנות את צביונה.
אין זו קלישאה, אך אין לנו ארץ אחרת. מפלגות שאינן מכירות בישראל כמדינה יהודית, ותומכות במאבק מזוין נגדה, מסכנות אותה.
בל”ד במהותה, באופייה ובתכניה, היא מפלגה לאומנית קיצונית אשר מידי יום ביומו מזדהה בקולניות ובהתרסה עם התביעות הפלסטיניות ואין לה מחויבות כלשהי למדינת ישראל.
בל”ד דורשת להכיר בערבים בישראל כמיעוט לאומי, כעם בעל זכויות לאומיות קולקטיביות. הפלסטינים בתוך ישראל, לדידה, הם הילידים שהפכו למיעוט במולדתם, הם חלק מהעם הערבי הפלסטיני.
בעוד שישראל הסכימה למתווה של שתי מדינות לשני עמים כפתרון לסכסוך, בל”ד תובעת בלעדיות של זכויות “מולדות” בפלסטין כולה.
ישראל, על פי חזונה של בל”ד, תשנה זהותה למדינת כל אזרחיה, ותהפוך, עם הזמן, למדינה ערבית נוספת, שבה יהיו היהודים מיעוט, שייאלץ להיאבק על זכויותיו.
בהפגנותיה, בפעילותה ובהתרסתה פוגעת בל”ד בכל סמל של חיים משותפים, של דו קיום ושואפת לשמוט את הקרקע מתחת רגלי המפעל הציוני שהשיג מדינה לעם היהודי בארצו.
בהתייחסם לעצמם כאל ילידים, הופכים הפלסטינים, אותנו, היהודים, לקולוניאליסטים, לא פחות ולא יותר.
רע”מ היא השלוחה הישראלית הפרגמטיסטית של תנועת האחים המוסלמים אשר חברה לתנועתו של חה”כ ד”ר אחמד טיבי. היא אמנם מכירה בישראל דה-פקטו, אולם, גם היא, מייחלת לשינוי אופייה של המדינה, בשלב הסופי, ממדינה יהודית למדינה אסלאמית.
חשוב לציין, כי תנועה זו היא האלטרנטיבה השפויה לפלג הקיצוני הרבה יותר, של התנועה שמובילים השיח’ים ראאד צלאח וכמאל ח’טיב. פלג המוביל את ההפגנות הסוערות בעניין שחרור מסגד אל-אקצא מידי מדינת ישראל השואפת לטעמם לקעקעו מן היסוד.
סבורני, כי בזכות הפרגמטיות שמפגינה רע”מ, יש לאפשר לה להשתתף בבחירות לכנסת, ולשמש צינור למצביעים הבוחרים להשתתף בשיח הישראלי, גם אם יש מקום לבחון השקפות מסוימות במצעה.
תנועת בל”ד לעומתה, כופרת מבחינה לאומית בזכותו של עם ישראל לארצו. בדיון בפני וועדת הבחירות הדגיש חה”כ זחאלקה מבל”ד כי התנועה נמצאת בקשר יומיומי עם עזמי בשארה שהואשם בסיוע לכוחות אויב והוקע כבוגד.
בטווח הרחוק, הסכנה החמורה יותר נובעת מצדה של בל”ד הלאומנית, אשר הוכיחה בפעילותה, בתכניה ובצידוד בעמדת מנהיגה בדימוס, כי דרכה ומהותה אינם עולים בקנה אחד, עם תנועה אשר מוכנה לקבל את ישראל כמדינה יהודית שבמסגרתה יכולים לדור בכפיפה אחת, בני כל העדות והדתות.
ההתמודדות לכנסת הנה זכות לגיטימית של כל אזרח אשר מאמין בזכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית. מאידך, על המדינה להגן על אזרחיה, מפני כל איום שהוא – אידיאולוגי כמעשי.
על בית-המשפט העליון לשקול היטב, טרם יוציא מתחת ידו, החלטה גורפת המאפיינת את דעותיו ולא החלטה הבוחנת את דעותיהן של תנועות אלו.
אם להתיר לתנועה להשתתף, אזי להתיר זאת לתנועה הפחות לאומנית, פחות קיצונית, פחות פלסטינית ויותר ישראלית.
הכותב הנו ד”ר ללימודי ארץ ישראל ומזרחן, מומחה לנושא: הסכסוך הישראלי-ערבי



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

על הצתות, לאומנות ומה שביניהם

אריק זיו ויזר

ערביי ישראל – ביטוי ריק מתוכן / ד”ר יחיאל שבי

אריק זיו ויזר

נעלה את חסן בכ על ראש שמחתנו

אריק זיו ויזר

עם נבל תתנבל / ד”ר יחיאל שבי

אריק זיו ויזר

שמרו על הערבים הישראלים – ד”ר יחיאל שבי

אריק זיו ויזר

ביבי תאיים: סיפוח ישראלי עכשיו!

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן