30.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
בליכוד

ארדן – השר שלא עוצר בירוק

בראיון למגזין ליכודניק מבהיר השר לאיכות הסביבה את האתגר הסביבתי הכביר העומד בפני מדינת ישראל וגם מתייחס להקפאת הבנייה ביו”ש

ארדן גם מסביר עד כמה מורכב להגיע להישגים ויש לו בשורה סביבתית לראשי הרשויות – הם צריכים רק להצטרף לרעיון. הרווח הציבורי שווה את ההשקעה. ארדן לא עוצר בירוק הוא פשוט מתקדם הלאה במהירות.

 

בניגוד לשרים אחרים, סימן ארדן את התפקיד מראש. הוא ביקש אותו מראש הממשלה ולא מסתכל עליו כאמצעי בדרך למעלה אלא כמטרה בפני עצמה. אמת. גם השרה יהודית נאות ז”ל הגיעה מאותם מניעים אבל השוני ביניהם הוא גדול. בזמן שנאות ז”ל הגיעה ממפלגה השותפה בקואליציה, ארדן הגיעה מהמפלגה המרכזית של הקואליציה. ויש הבדל נוסף : ארדן הגיע כח”כ למשרד כאשר באמתחתו פעילות ירוקה ענפה. הרבה יותר מזאת של נאות (ומבלי להפחית מעבודת הקודש שעשתה האישה האצילית הזאת). נאות עשתה את רוב פעילותה הירוקה המשמעותית כאשר כבר כיהנה כשרה לאיכות הסביבה ויש לציין כי היא עשתה עבודה רבה גם כאשר התגלתה אצלה מחלת הסרטן והיא עברה טיפולים קשים.

 

 

לא יהיה זה מופרך לומר כי ארדן הכין את הקרקע לכהונת השר עוד בהיותו ח”כ. תעיד על כך העובדה שהוא נבחר על ידי ארגון “אור ירוק” כאיש העשור במאבק בתאונות הדרכים. הוא זכה גם באות “הגלובוס הירוק” לשנת 2008 בקטגוריה “כנסת ירוקה”, כאות להיותו חבר כנסת המצטיין בפעילותו למען הגנת הסביבה. אמנם, מלחמה בסמים יכולה לא להיחשב כנושא סביבתי והרי ארדן היה יו”ר “אל סם”, אבל בו בזמן הוא העביר הצעת חוק בקריאה שנייה ושלישית שהטילה חובת לבישת קסדה ברכיבה על אופניים וחוק שקבע הכפלת הקנסות על עישון במקומות ציבוריים. העובדה כי הצעת החוק שלו הצילה בעקיפין חיים לא מצאה חן בעיניי אנשים מסוימים ובשל כך “זכה” למערכון בארץ נהדרת ובו תואר כ”גלעד טרחן”.

 

לא נעלבת ?

להיפך, שמחתי מאוד.

בשעה שהעברתי זאת שמעתי תגובות גם לכאן ולכאן. אגב, אני תמיד אומר לחבריי בשמאל שהליכה לחתונות, בר מצוות וניחומי אבלים של פעילי ליכוד היא הדרך לשמוע את העם. זה לא רק קיום מצוות שמחת חתן וכלה באירועים ומצוות ביקור אבלים בשבעות אליהם אנו הולכים. זאת באמת הזדמנות נהדרת לשמוע מה העם חושב ועל חוק העישון שמעתי תגובות ישירות מהשטח.

 

 

מהפכת המחזור של ארדן

הגעתי לראיין את ארדן בכנסת ביום רביעי. מירי שאול, יועצת התקשורת ועוזרתו במשך שנים, התנצלה מראש ואמרה לי כי ייתכן שהוא ייאחר קצת. שהרי ארדן משמש גם כשר המקשר עם הכנסת. ואכן, נרשם איחור קל כי באותה שעה הוא היה צריך להשיב על ההצעה לסדר בנושא זיהום האוויר במפרץ חיפה עקב הדליקה במפעל “חוד מתכות”.

וכן, באותו היום עברה בקריאה טרומית הצעת החוק של יריב לוין ודני דנון בנושא ביקור אסירים. ההצעה לא חדשה. למעשה היא עלתה כבר בכנסת הקודמת בסגנון דומה ביוזמתו של ארדן ונתקעה לאחר הקריאה הטרומית. הוא לא מיהר לקחת קרדיט ופירגן לשני המציעים, חבריו לסיעה. אגב, באותו הקשר, ניתן לראות בהצעת החוק הזאת את החיבור בין הח”כים של הליכוד בזמנו לבין השטח.

ארדן : “בכנסת הקודמת במהלך כנס פוליטי שלי בסניף חיפה לפני מספר שנים, הגיעו פעילי ליכוד חדשים מהטכניון והעלו הרעיון להקשיח תנאי האסירים ככלי לקידום שחרור שליט. התחייבתי שאנסה לקדם הרעיון, הגשתי אותו כהצעת חוק והוא עבר בקריאה טרומית. בלי קשר לגלעד שליט צריך לדעתי להביא למצב שבו יהיה הרעת תנאים לאסירים”.

 

גם מי שלא עוכב באדיקות אחר נושאים סביבתיים לא יכול שלא לתהות עד כמה הנושאים הללו מהווים חלק אינטגראלי מחיינו במהלך היומיום.

 

יותר משנה במשרד, הלזה ציפית ?

 

“הרבה מעבר לכך. אמנם הייתי פעיל בכנסת הקודמת של הגנת הסביבה בנושאי צרכנות ובטיחות בדרכים. זה עניין אותי ולא ידעתי עד כמה הנושא בישראל הוא דחוף וחשוב. ישראל היא המדינה הצפופה ביותר בארץ בעולם המערבי, בייחוד בגוש דן והגידול באוכלוסייה הוא מהגבוהים בעולם.  כמעט עוד 150 אלף שנה איש מדי שנה והדבר מצריך הגדלת השירותים לתושבים ובעיות הסביבה –  מים, זיהום אוויר, רעש- הולכות והופכות קשות יותר. יכולת לראות זאת בעכו למשל. מפעל כמו “חוד מתכות” הוקם באזור שהיה בעבר לא בעל כמות אוכלוסייה כה רבה והמפעלים היו רחוקים מאותם אזורי אוכלוסייה. אבל הכמות גדלה, האופי השתנה ועתה האתגר שלי כשר הוא להכין את ישראל לעתיד הסביבתי בהתחשב במוגבלויות אובייקטיביות. בכלל, המבחן שלי הוא האם אצליח להציב זאת במקום מרכזי על סדר היום בהתחשב בפוטנציאל האיום האדיר על המדינה.

 

צריך להגדיל תקנים, לאכוף החוק והמהפכה האמיתית תתקיים כאשר יקימו ממשק בין תעשייה לציבור, בין הצרכים הגדלים להגדלת אפשרויות המענה. לפיכך, אני צריך להקים ועדה ציבורית שתצטרך למפות את כל 200 המפעלים הגדולים (לערך) בארץ הקרובים למקומות בעלי אוכלוסייה רבה ולראות מה פוטנציאל הסיכון לקרבה לאוכלוסייה, כמה עולה עניין העתקתם ואיך מעבירים אותם למקומות אחרים. הדבר עולה מיליארדים, בעלי המפעלים מוכנים לעשות זאת אבל לא במימונם אלא במימון המדינה. זה מאבק שצריך להתחיל אותו מייד ואז עם תושבים בארץ וראשי רשויות למצוא משאבים  ותקצוב. זה בנפשנו”.

 

אחד הפרויקטים שארדן מקדם מיומו הראשון כשר הוא חיבור 150 בסיסים של צה”ל למערכת הביוב בארץ. שכן, נכון לעכשיו השפכים היוצאים מהבסיסים הללו מזהמים מקורות מים חשובים בארץ. הפרויקט עולה חצי מיליארד ₪. ארדן לא חיכה. אף על פי שנאמר לו כי אין סיכוי והתהליך מעוכב שנים הוא נועד עם הרמטכ”ל וזכה לתמיכת ראש הממשלה. בדרך, רתם את שר הביטחון והסביר לו את חשיבות העניין. הוסכם כי בכל שנה יוקצה לנושא 100 מיליון ₪ וחיבור הבסיסים לביוב לפי סדר התיעדוף של המשרד לאיכות הסביבה יתמשך 5 שנים.

 

מהו בעיניך “פרויקט הכתר” או הנושא הכי חשוב לשנות בנושא איכות הסביבה ?

“נושא המחזור ומהפכת הפרדת האשפה. זה אתגר מאוד קשה משום שהוא מצריך שינוי התנהגות של כל אזרח בביתו כדי להגיע לאחוזי מחזור של מדינות מערביות העומד על בין 90% – 50% מהפסולת שלהן בעוד בישראל המחזור עומד על 20% בלבד. שהרי, כל זבל שלא ממוחזר אנו נאלצים להטמינו והתוצאות הן קשות. 80% אחוז מהזבל הביתי שלנו המכיל 6 מיליון בשנה מוטמן. שהרי הטמנת הזבל דורשת קרקע. הזבל מוטמן במטמנות ולשם כך אנו צריכים להקים עוד ועוד מטמנות שלוקחות עוד ועוד שטחים וזאת בזמן שבארץ צריך שטחים לבניית דירות שגם שם המצוקה קשה. יחד עם זאת, הזבל במטמנות יוצר תשטיפים (בשפת העם – “המיץ של הזבל”) שמחלחלים למי תהום ומזהמים את המים. מלבד זאת, התסיסה של הזבל פולטת גזי חממה. למעשה, במקום שזה יהיה מפגע סביבתי זה יכול להפוך למשאב כלכלי בצורה הבאה : אזרחי המדינה יכולים לנהוג כמו המדינות המתקדמות בעולם המערבי ולהפריד פסולת. שאריות המזון שאנו זורקים בבית מהצלחת, הפסולת האורגנית, ניתן על ידי תהליך של קומפוסטציה להפוך לדשן לחקלאות ואת כל האריזות היבשות, ניתן או להפיק מזה אנרגיה על ידי מתקנים מתקדמים הקיימים היום בעולם או להשתמש שוב במחזור על ידי חומרי הגלם. הדבר לא קורה.

הדבר גם דורש אחריות מכולנו : בעלי מפעלים, אזרחים, ראשי רשויות, כולנו. הדבר דורש לשים שני פחים בכל בית ובכל בניין ולפנות זאת אחרת. צריך להדגיש כי ההפרדה מוכרחה להיות נקייה כי אם לא כן קשה למחזר. אני רוצה שזו תהיה המהפכה משום שהדבר מציב אתגר בשינוי אורח החיים והרגל שינויים בהתנהגות שימור איכות הסביבה.

בממשלה עבר כבר בהקשר זה חוק האריזות שמטיל על כל המפעלים את האחריות לאסוף קרטונים והדבר עומד בפני קריאה ראשונה בכנסת. במקביל, אני מנסה להגדיל את ההיטל על הטמנה בשביל לעודד מחזור. מקל מול גזר. אני מציע לראשי הרשויות הרבה מאוד כסף על מנת שיצטרפו אלי לתהליך. נפגשתי עם ראשי הרשויות של הליכוד אצל אלי דדון בארגון בני כשריאל ועם ראשי רשויות ביו”ש והייתי שמח לו ראשי רשויות אחרים יצטרפו תוך שראשי רשויות של הליכוד מובילים את התהליך.

 

אני במגעים עם מספר רשויות וביניהם עיריית אשדוד וחשוב לי להבהיר כי כל רשות שתצטרף לתהליך אני מוכן לרכוש עבורה את הפחים ולתת לה כסף לחינוך ולהסברה לשם כך”.  

 

“זה עושה רעש”

השר לאיכות הסביבה אחראי במסגרת תפקידו על נושא ה”רעש”. כמדינה מערבית, דינאמית ומתפתחת יש רעש רב בישראל שמפריע את השלווה של האזרחים בכל מיני אספקטים. יותר מכך, המטרד עלול להבהיל גם עוללים ועקב כך לפגוע בהתפתחותם. ארדן סבור שלא נעשה די בנושא והגיע הזמן להחליף דיסקט. לשם כך הוא הגיש את התקנות להפחתת רעש באזורי מגורים והן יידונו בועדת הפנים ב ‘יום הסביבה’ שיתקיים בכנסת. עיקרי הרפורמה – איסור על שימוש במפוחי עלים, איסור הפעלת אזעקה קולית בכלי רכב, הגבלות שעות עבודת שיפוצים ובנייה, הגבלת שעות הפעלת אמצעי גינון רועשים, הגבלות על שימוש בנפצים וזיקוקים באירועים ועוד.

 

“התקנים לא השתנו במשך הרבה מאוד שנים למרות שהאוכלוסייה גדלה והפעילות צמחה במקביל אליה. רמקולים, חגיגות, זיקוקים, בנייה. האדם שחוזר הביתה צריך שיהיו לו זמן לשלווה ולהורדת מתיחות נפשית, גם ככה אנו עם עם מתחים… יכול להיות שלפעמים כועסים עלי אבל התפקיד שלי הוא לדאוג לכלל הציבור ולקדם את מה שאנו משוכנע שראוי לקידום”.

 

הקפאת הבנייה תסתיים במועדה.

השר ארדן ידוע בליכוד כאחד השרים היותר ניצים בממשלה וכמי שההתיישבות ביו”ש יקרה לליבו. יש לציין כי הוא קרוב למתיישבים ובפריימריז האחרונים שנערכו בליכוד הוא הגיע למקום השני גם הודות לאחוזי התמיכה הגבוהים שקיבל ביו”ש. היו כמה קלפיות בהן הוא קיבל את מירב הקולות. גם כשהחלה הקפאת הבנייה הוא התנגד להחלטת ראש הממשלה ואמר שהקפאת הבנייה משמעותה פגיעה בזכויות האדם של תושבי יו”ש.

“אני רוצה להבהיר שבספטמבר זה נגמר! גם שרים שבתחילת המהלך תמכו בו מתוך ראייה כוללת שלהם של האינטרסים של ישראל, אף על פי שאני חולק עליהם, אמרו בצורה הכי נחרצת שהם סומכים על ראש הממשלה שהיא החלטה חד פעמית. זה היה צעד ראשוני, בונה אמון. מראש אמרתי שזה לא יהיה בונה אמון כי עם האוכל של אבו מאזן יבוא התיאבון ואכן זה מה שקרה. אבו מאזן טיפס מייד על עץ גבוה שנקרא ירושלים וראש הממשלה לא התקפל בירושלים. העמידה הזאת הוכיחה את עצמה. אני סומך על ראש הממשלה שהצעד לא יימשך ומאמין שההתיישבות תימשך. 

אין לנו מה למהר לאיים לפרק את החבילה הפנימית. אין לנו אלטרנטיבה טובה יותר ברמה הלאומית וכולם מבינים שנתניהו הוא לא שרון. ראש הממשלה באה מעמדה של מחויבות אידיאולוגית ליהודה ושומרון והכרה בצורך לשמר כמה שיותר. אני אומר לך את זה בתור מי שהקים את קבוצת המורדים בליכוד יחד עם אהוד יתום ויולי אדלשטיין בזמן שרון”.

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בבית שמש חגגו את הגבורה עם השר ישראל כץ

אלי חזן

סיום הקורס עוזרים פרלמטריים התחלה חדשה

מזי כהן נהון

כשמירי רגב נהגה במונית

אריק זיו ויזר

מי הוא איש השנה של ליכודניק ? חוברת האתר נשלחה לחברי המרכז ומועצות הסניפים

אריק זיו ודניאל נחמיה

יאיר שטרית בא בברית הנישואין – ליכודניק מאחל מזל טוב

אלי חזן

סקר ליכודניק : שר האוצר כ”ץ במקום הראשון

דניאל נחמיה
דילוג לתוכן