20.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
הכנסת

אקוניס שם את הצרכן במרכז

ח"כ אופיר אקוניס מסיים בימים אלו את תפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה. במבחן התוצאה ועל פי מקרי בוחן, אזרחי ישראל ובתוכם מתפקדי הליכוד מוכרחים להיות מרוצים, לא פחות.

מרץ אפריל 2009. רגע לאחר הבחירות הכלליות ורגע לפני הקרמת העור והגידים של קואליציית ממשלת נתניהו השנייה רחשה סיעת הליכוד סביב השאלה מי יהיה יו"ר הסיעה והקואליציה? ח"כ אופיר אקוניס, בעל שעות נתניהו רבות מעצם תפקידו כיועץ התקשורת והח"כ הצעיר של הליכוד היה אחד המועמדים לתפקיד אולם בסופו של דבר מי שנבחר היה ח"כ זאב אלקין, שמחזיק מאז את הקואליציה רבת הפנים בדרך מחוכמת ואלגנטית. הגורל הוא פתלתל והוא הוביל אם כן את אקוניס לכהן כיו"ר ועדת הכלכלה.

ועדת הכלכלה הפכה בשנים האחרונות אולי לוועדה החשובה ביותר בכנסת או לפחות בין השתיים החשובות. זאת בין השאר משום שיש לה נגיעה ישירה לחייו של האזרח הישראלי בניגוד לנגיעות ערטילאיות שבאות למשל מכיוון ועדת החוץ והביטחון. אתן מרגשיות שרומיתן על ידי עסקים ? ועדת הכלכלה עוסקת בנושאים של הגנת הצרכניות. אתם מרגישים שהתמלוגים על הגז והנפט גבוהים ? לועדת הכלכלה יש עמדה. אתן חשות שחברות הסלולר והכבלים עושקות אתכן? ועדת הכלכלה תיתן את דעתה על כך. 

 

הנה כי כן, אל ראשות הועדה הגיע אקוניס כאשר הוא מצהיר, חזור והצהר, כי הוא מאמין בתורה של מנחם בגין ומתכוון ליישמה : "כלכלה חופשית עם צדק חברתי". מי שמכיר אותו יודע שההצהרות של אקוניס הן לא בעלמא. אקוניס הוא הידען הגדול ביותר בסיעה על מנהיג בית"ר זאב ז'בוטינסקי וראש הממשלה לשעבר מנחם בגין והוא מסוגל לצטט אמרות ולציין מעשים מבית מדרשם שרק ותיקי התנועה זוכרים. זה מה שהנחה אותו בבואו לכהן כיו"ר הועדה ואנו נותנים לכם לשפוט את המעשים.

 

הועדה בראשות אקוניס זירזה חוקים ותקנות שמביאים מהפכה צרכנית אל תוך הבתים של אזרחי ישראל. הצעת החוק "החזר כספי לצרכן" שעברה בהליך חקיקה מהיר מאפשרים החזרת מזומן ללקוח שהתחרט על קנייתו בתוך שבועיים מיום הקנייה.  בו בזמן, בזמן שרבים מאזרחי ישראל מרגישים מרומים ונבגדים על ידי החברות הסלולריות אשר נותנות את ההרגשה לצרכן כי הן עושקות אותו עמד אקוניס אל מול כל הלחצים שהפעילו חברות הסלולאר וקידם הצהרה של ועדת הכלכלה אשר קבעה באופן חד משמעי שהיא תומכת במתווה של משרד התקשורת להפחית את דמי הקישוריות. המדינה משתמשת בהצהרת הועדה בתשובתה לבג"צ שהגישו חברות הסלולר. זה מה שנקרא בעברית "רוח גבית". ואולם, העימות עם החברות הסלולאריות לא נעצרו כאן. ועדת הכלכלה בראשות אקוניס אישרה את כניסתם של מספר מפעילים וירטואליים  לשוק הסלולאר -המפעילים הוירטואליים יפעלו על התשתית של המפעילים הקיימים ויקדמו את התחרות בשוק.

 

 

המהפכה האמיתית בשוק הסלולאר

 

אבל כל אלו הם מה שנקרא בעברית "כסף קטן". שבוע של דיונים מרתוניים בועדת הכלכלה פירושם הוא חד משמעי : בימים אלו מתקיים מהפך בשוק הסלולאר בישראל שכן, ועדת הכלכלה החליטה על ביטול קנסות היציאה. אותם קנסות שנכתבו באותיות הקטנות בחוזה ההתקשרות בין הלקוח לחברה ובעזרתן כובלות חברות הסלולאר  את הצרכנים. מדובר בסכומים אסטרונומיים המסתכמים לעתים באלפי שקלים. ביטול קנסות היציאה מהווה צעד מהותי בדרך לפתיחת שוק הסלולאר לתחרות.

 

על מנת להשלים את התמונה המעוותת שנוצרה בשנים האחרונות אישרה ועדת הכלכלה שורה של צעדים שיקלו כניסת מפעילים נוספים לשוק הסלולאר . שוק הסלולאר מתנהל היום כטריאפול – שלוש חברות סלולאר גדולות ששולטות בצורה מוחלטת בשוק. התיקון שאישרה הועדה מסיר את חסם הכניסה הגבוה ביותר לשוק הסלולארי – פריסת התשתית אשר עלותה מסתכמת בעשרות ומאות מיליוני שקלים. מדובר בצעד המהותי והמכריע ביותר בדרך לפיצוח הטריאפול בשוק הסלולר בישראל.

 

הכסף הגדול שהפך לכסף קטן

 

יחד עם זאת, מצאה הועדה בראשות אקוניס את הזמן הנחוץ לעסוק עוד ועוד בכיס של אזרחי ישראל. דיונים התקיימו במשך כל ימי השבוע. שהרי חברי הכנסת נאשמים חדשות לבקרים כי הם נכנעים לבעלי ההון ולנערי האוצר. אקוניס במעשיו הוכיח כי התפיסה הזו מוטעית ביסודה, לפחות בכל הקשור אליו. שהרי שורה של צעדים שעשתה הועדה בראשותו, אם הייתה נעשית על ידי שלי יחימוביץ', יש להניח שהתקשורת הייתה מכתירה אותה בתור "מושיעת העם". 

 

למרות כל הלחצים של חברות הדלק – הועדה אישרה את חוק הדלקן האוניברסאלי שהיה תקוע במשך שנים. משמעותו של החוק –  פתיחת שוק הדלק לתחרות.

 

בניגוד לעמדת האוצר ולמען ציבור הצרכנים בישראל הוחלט על ביטול האגרה על החלקים הדרומיים של כביש 6. ח"כ אקוניס דחה בתוקף את הצעת האוצר להעלות את האגרה על החלקים הדרומיים של כביש 6. אקוניס אמר בישיבה כי "לא מתקבל על הדעת להטיל אגרה על כביש אשר את סלילתו מומנה מכספי הציבור".

החוצפה של נערי האוצר לא נעצרה כאן ובמסגרת גזירות שרצו להשתית על הציבור הם ביקשו להעלות את אגרת רשות השידור – ח"כ אקוניס  דחה גם את ההצעה זאת ואמר לאחר מכן :  "הרפורמה ברשות השידור מחויבת המציאות, אך אין שום סיבה שהציבור יאלץ לממן אותה". ובתוך כך לא שכח אקוניס את מיעוטי היכולת : נקבע כי יינתן סבסוד לממירי עידן למעוטי יכולת – על מנת להעניק לכל אדם את הנגישות לערוצי הטלוויזיה המרכזיים.

 

             

ומה עם הבנקים ? תחושה זהה לגבי השודדים מחברות התקשורת השונות ונערי האוצר התקיימה גם מכיוון הבנקים. הבנקים הרי יודעים לגזול מהציבור את כספו בצורה שאיננה מתקבל על הדעת. מערכת החוק מאפשרת להם לעשות זאת ללא הדדיות. בא אקוניס וחוקק את  חוק הריבית ההפוכה – הצעת חוק פרטית שמטרתה לחייב את הבנקים להעניק ריבית על יתרות הזכות בחשבון העובר ושב. בעקבות הצעת החוק החליט בנק הפועלים לקזז את הריבית על הפלוס עם הריבית על המינוס. בנוסף, הצהיר בנק לאומי שהוא מעניק ריבית על יתרות זכות בעובר ושב מהשקל הראשון.

 

ועוד קצת עבור האזרח הקטן  

במשך שנים מתקיים בארץ ויכוח בדבר שאלת ייצור הדגלים שהרי ייצור דגל בסין חושף את הפרדוקס שלאומיות אמורה לקדם את האזרח המשתייך לאותו לאום אבל הגלובליזציה נוגסת יותר ויותר בלאומיות וכך האזרח הקטן נאלץ לאבד את מקום עבודתו למתחרים הסיניים והטורקיים. מפעלים נסגרים בצפון ובדרום, ישראלים מאבדים את מקומות עבודתם ואחד מהצעדים לתיקון הבעיה הייתה חוק ייצור הדגל  כהצעת חוק פרטית שמטרתה היא אחת : דגל ישראל ייוצר אך ורק בישראל. הצעת החוק של אקוניס מחייבת את מוסדות המדינה והרשויות לרכוש דגלים אך ורק מתוצרת הארץ. החוק אושר ברוב קולות במליאת הכנסת.

 

כל אלו צעדים חשובים אבל החוק הראשון של אקוניס הוא חוק שבכל זאת צריך להזכירו. אין זה משנה אם אתם ירושלמים, תל אביביים או ירוחמים. כל אדם שמגיע לערים הגדולות נתקל במצוקת חנייה. אמנם, אי אפשר לפתור את הבעיה בכללותה אולם הצעת החוק הראשונה של אקוניס מוכיחה כי לפעמים מעט יצירתיות ומחשבה מחוץ לקופסא עושיה לסייע כצעד ענק. אקוניס העברי חוק שמתיר חנייה בתחנות אוטובוס בערים בשבתות ובמועדי ישראל.

 

 

בחינת המעשים הללו מוכיחים כי אפשר וגם רצוי להוביל שינוי חברתי תוך שמירה על עקרונות כלכלה חופשית. כל שנותר לאקוניס הוא להמשיך במעשיו אלה בתפקידו הבא. אנו נהיה כאן כדי לעקוב וגם כדי לשפוט.

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

"ארוחה חמה לכל ילד – מרחיבים את מפעל ההזנה"

אריק זיו ויזר

"לא נחריג את זכאי משרד השיכון ואת הזוגות צעירים מהנחיות החדשות"

אריק זיו ויזר

תעודות הוקרה הוענקו ללוחמי מרד גטו ורשה על ידי יו"ר הכנסת

אריק זיו ויזר

רובי לא שכח את גלעד שליט

אריק זיו ויזר

כנס חירום! אומרים לא להקפאת הבנייה

אריק זיו ויזר

חוק העדפה מתקנת לעולי אתיופיה אושר בכנסת

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן