19.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

אקוניס מצטרף לקלמן,אבו רביעה ועבאס זכור

‎מאז ועולם היו הסכמי רוטציה‫,. בעיות בקיום הרוטציה הופיעו בדרך כלל בסיעות הערביות והחרדיות‫.‬ בפעם הראשונה בסיעת הליכוד חבר כנסת מפר הסכמה‫.‬ אופיר אקוניס מנסה בתחבולות למנוע את הרוטציה בועדת הכלכלה‫‬ מכיוון שהמשמעות היא לא האם כרמל או אקוניס יהיו ראשי ועדה המשמעות עונה על השאלה מה יהיה בכנסות הבאות : האם חברי הכנסת של הליכוד יגיעו להסכמות או שמהיום והלאה אין הסכמות אלא שסכינים ישלפו וכל תפקיד יהייה בהצבעה בסיעה‫.‬

‎כולנו זוכרים לטובה את השרים כחלון וארדן כיצד קיימו את ההסכם בינהם בקדנציה הקודמת‫.‬
‎האם מישהו העלה על הדעת כי לא יקיימו הסכמים בסיעה‫… ?‬
‎חבל רק שאקוניס הוריד את הסיעה לרמה הנמוכה שבה היו נוהגים חברי הכנסת הערבים והחרדים כאשר הפרו הסכמים‫.‬
‎בהמשך העמוד מובא לכם מידע מתוך ויקיפדיה על הסכמי רוטציה‫.


‎לקראת הבחירות לכנסת השנייה חתמו אברהם יהודה גולדראט והרב קלמן כהנא על הסכם רוטציה על פיו באם תקבל המפלגה רק שני מנדטים יתפטר זה שנבחר מהכנסת לאחר תום מחצית הקדנציה. אולם כשהגיע המועד לביצוע הרוטציה נשתנו
‎הנסיבות, שכן גולדראט היה מהמתנגדים לישיבה בממשלה, בעוד כהנא היה סגן שר החינוך. בעקבות זאת הורתה מזכירות פועלי אגודת ישראל לקלמן כהנא שלא לפרוש מהכנסת, בטענה שיחסי הכוחות במפלגה השתנו והרוטציה אינה רלוונטית. גולדראט ביקש לתבוע את כהנא בדין תורה בפני הרב איסר יהודה אונטרמן, אולם חזר בו [3][4]. על פי דיווחים בעיתונות, שהוכחשו על ידי בנימין מינץ, שילם קלמן כהנא 7000 לירות פיצויים לגולדראט על שלא מילא את הסכם הרוטציה. בינואר 1954 השמועות גררו גינוי מקיר לקיר בועדת הכנסת [5][6] ואף עלו דרישות לחקירה של הכנסת ואף לחקירה פלילית בנושא.

‎בכנסת התשיעית נבחר השייח חמאד אבו רביעה במסגרת “רשימה הערבית המאוחדת” במקומו של סיף-אלדין אל-זועבי, תוך הסכמה על רוטציה עם השייח ג’בר מועדי. אולם בשל העובדה שאבו רביעה לא התפטר מתפקידו כעבור שנתיים, על מנת לאפשר למועדי להיכנס לכנסת בשנת 1981, נרצח על ידי בניו של מועדי.

בכנסת השבע עשרה הוצב עבאס זכור במקום הרביעי ברשימת רע”מ-תע”ל, כנציג התנועה האסלאמית. לפי הסכם רוטציה, נקבע כי אם תזכה הרשימה בארבעה מנדטים, יפנה זכור את מקומו לבא בתור ברשימה, סלמן אבו אחמד, בחלוף “שנה וחצי עד שנתיים, כאשר תקופה זו תיקבע על פי החלטתו של ראש התנועה האיסלמית באותו מועד, לאור ההערכות לגבי תקופת כהונתה של הכנסת”. ראש התנועה, אברהים צרצור קבע את המועד, אך זכור סירב לפנות את כסאו. בעקבות זאת, הוגשה עתירה לבג”ץ, שקבע בפסק דינו כי אף שיש צדק עם העותרים, אין בסמכותו להורות לחבר הכנסת להפסיק לכהן בה‏‏[7]. זכור הודח מהתנועה האסלאמית ובבחירות לכנסת ה-18 התמודד ברשימת בל”ד.
‎[עריכה] ועדות הכנסת
‎    •    בכנסת ה-17 העבירה חברת הכנסת שלי יחימוביץ’ את ראשות הוועדה לזכויות הילד בכנסת לחברת הכנסת נדיה חילו. הרוטציה הייתה בעקבות הסכם פנים מפלגתי במפלגת העבודה.
‎    •    באותה הכנסת, בוצע הסכם רוטציה פנים מפלגתי זהה על ראשות וועדת הכלכלה, בין משה כחלון מהליכוד, שפינה את מקומו בראשות הוועדה לחבר סיעתו גלעד ארדן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אלקין : “חוק החרם יגן על תושבי ישראל, בדיוק כמו בארה”ב”.

אריק זיו ויזר

ליכודניק מתנצל בפני ח”כ אורלי לוי אבקסיס

אלי חזן

אושר לקריאה ראשונה – חופשת הלידה בשכר תוארך ל-16 שבועות

אריק זיו ויזר

ח”כ כץ ניסה להציל את כספי הפנסיה – הממשלה התנגדה

אריק זיו ויזר

אושרו ביום אחד שלוש הצעות חוק של ח”כ יריב לוין בקריאה טרומית

בכנסת – חגיגת בר מצווה לילדי משפחות רווחה

אריאל אילוז
דילוג לתוכן