26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

אלי חזן בכנס צעירי הליכוד, לזכרו של זאב ז'בוטינסקי

אלי חזן על ז'בוטינסקי, בגין, עדות המזרח והמשכיות

 

 

 

130 שנה להולדתו של זאב ז'בוטינסקי ו — 70 שנה למותו. היום הייתי רוצה לעסוק בסוגיה שאיננה קשורה בלבד לחברה או לכלכלה או למדינה אלא לשלושת התחומים יחדיו, סוגיה אשר היסטוריונים ציוניים כמעט ולא התייחסו אליה אלא רק בהקשרה האחד. כוונתי היום היא לסגור את המעגל של אותו הקשר.
אחת הטענות העולות מדי פעם כנגד מנחם בגין ותנועת הליכוד היא שהם ניצלו את מצוקותיהם של עדות המזרח על מנת לגרוף רווח אלקטוראלי. ואני רוצה לשאול, האמנם זה הדבר היחידי שהנחה אותם?

לפני שאענה, אני מבקש להביא תחילה, בדיוק בימים אלו, את התייחסותו של זאב ז'בוטינסקי לקבוצה זו של האוכלוסייה ובכך כאמור, לסגור את מעגל ההתייחסות.

ובכן, ב"סיפור ימי", בכרך אוטוביוגרפיה, כותב ז'בוטינסקי כי : "אם יש גלגול נפשות, ואם — בטרם אוולד שנית — ירשוני מלמעלה לבחור לי עם וגזע כרצוני, אענה : אולרייט, ישראל, אבל ספרדי. נתאהבתי בספרדים, ואולי דווקא בתכונות שלועג להן אחיהם האשכנזי… מסופקני, מה יקרב את האדם יותר למפתן הציוויליזציה המערבית — ליטרא של חינוך צרפתי ואיטלקי או טונה של מיסטיקה רוסית. בסלוניקי, באלכסנדריה, בקהיר, תמצא אינטילגנציה יהודית מאותו הגובה שבווארשה ובריגה.
רק בחסרונם הגדול אסכים להודות : בשטח הפעולה הציונית עוד אין בליבם תיאבון כיבוש. אין אמביציה: אך גם אלה יתעוררו בזמנם". אמר וצדק.

בעיתון "הארץ" הוא כותב במרץ 1920 כי בחן את מצב המזרחים בשנתיים שלפני כן וכי היחסים בין העדות אינם בריאים. הוא מלין על ההפסד באי שימוש ביהדות המזרח למען המטרה הציונית, ובהקשר ההפוך הוא מלין כי גם הספרדים הפסידו מאי הקרבה לציונות.

לקראת סוף המאמר הוא מאשים בכך את האשכנזים… ובהמשך דומה כי הוא ממש חזה את העתיד : "על בסיס כזה לא נבנה יחסים בריאים… יישאר רוגז כבוש, זרע קנאה ועלבון, סדק בכותלנו אשר אולי ביום אחד, דווקא ברגע של משבר, יתרחב והיה לפרץ". דומה כי הוא ממש חזה את מאורעות "ואדי סאליב" בשנות החמישים ואת מחאת "הפנתרים השחורים" בשנות הששים.

בנוסף, כך הוא כותב אל ועידת הצה"ר ב – 12 ביולי 1929 :
"מצד שני, עלינו להתחיל בעבודה מעשית בין עדות המזרח אשר הראו לנו את אמונן – לתת להן, במדת אמצעינו, את מוסדות החנוך החסרים להן ואת הארגון הצבורי החסר.

הצעדים הראשונים בכוון הזה אלה הם, כמדומני:
ייסוד שעורי-ערב בשכונות יהודי המזרח.
יצירת קופות מלוה המתאימות לצרכי העדות האלה.
יצירת לשכות עבודה מיוחדות להעסקת פועליהם
במושבה ובעיר. ארגון העדות האלה – לא במובן הארגון המפלגתי, כי אם במובן של עזרה-הדדית
ועבודה עצמית. כניסת הנוער של העדות האלה אל ברית תרומפלדור".

אם כן, בגין סחף אחריו את בני עדות המזרח משום,שבין השאר, יישם גם בעניין זה את משנתו של ז'בוטינסקי. הטענה כי היה כאן אך ורק שיקול אלקטוראלי נמצאת בקו הדמיוני שבין המגוחך למופרך.

אבקש לשאול :
מי כאן בן או בת לעדות המזרח? אכן, קיימתם את שז'בוטינסקי אמר : "בשטח הפעולה הציונית עוד אין בליבם תיאבון כיבוש. אין אמביציה: אך גם אלה יתעוררו בזמנם". אתם ההוכחה לכך.

שימו לב כי כולכם, נצר ליוצאי ספרד ונצר ליוצאי אשכנז, בתנועה אחת היא תנועת הליכוד, ותזכרו תמיד כי את השורש לחיבור שאנו רואים כאן היום, יצר אבי תנועתנו זאב ז'בוטינסקי.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן

זן נדיר בצפון השומרון

אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן

אלטלנה, הלקח שלא היה צריך להילמד

אריק זיו ויזר

עם מאבקי אגו אי אפשר לנהל מדינה

אלי חזן

מעצבה המודרני של ההיסטוריה היהודית

אלי חזן
דילוג לתוכן