25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

אלי ורד חזן מסכם את מהפכת קשרי החוץ של נתניהו

לבקשת הקהל : איך הפך נתניהו את ישראל לאימפריה בינלאומית ומה הקשר לחיסונים?
 
הטקסט הוא ארוך מאודדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדדד אבל יכול לתת מושג מה נעשה כאן בשנים האחרונות
 
הזיכרון הישראלי הוא קצר. בשטף האירועים שמלווה את מדינתנו הקטנטונת נראה כי הדבר מוצדק. הזיכרון של שמאלנים ושל אנשי תקשורת הוא קצר הרבה יותר שכן הם סובלים ממנגנון הדחקה מוגבר הנובע מהעובדה שבשנים האחרונות הם בצד אחד של המתרס הפוליטי – הצד המפסיד, שלא לומר המובס. לפיכך, חשוב לי להעלות על הכתב ללא כחל וסרק ורק על בסיס עובדות את הסיפור המרתק שעוסק בסוגיה “כיצד נתניהו הוא האיש שעיצב את מדיניות החוץ של ישראל יותר מכל”? דומה כי כותרת יותר אותנטית תהיה “כיצד הפך נתניהו את שעון ההיסטוריה של ישראל מבחינה בינלאומית”?
 
אז חשוב לומר וזה לא קשור לשיוך פוליטי : עד שנות ה – 90 ישראל הייתה למעשה מבודדת מבחינה בינלאומית. ב – 1975 הפכנו למצורעים כשעצרת האו”ם החליטה להעביר הצעת החלטה המשווה בין ציונות לגזענות. חשוב להדגיש : באותה תקופה בדרום אפריקה האפרטהייד – האפליה וההרחקה של השחורים – נמצא בשיאו אך ישראל עולה על שיפודם של אומות העולם.
 
הסכמי אוסלו עליהם חתם יצחק רבין עליו השלום שינו את המציאות הזאת. אמנם, לא היה מדובר בשינוי של 180 מעלות אך מדינות שהיו בעבר עוינות לישראל, וכאלו היו לא מעט, יצרו קשרים מדיניים וכלכליים איתנו. אלא שהסכמי אוסלו קיבעו משוואה : אם ישראל רוצה שער לעולם הוא יבוא דרך הקמת מדינה פלשתינית. אך מדינה פלשתינית סותרת את האינטרס הישראלי הואיל וההנהגה הפלשתינית יצרה למעשה ישות טרוריסטית שהייתה אחראית להירצחם ולפציעתם של אלפי ישראלים.
 
אנשים כמוני שגדלו בירושלים של שנות ה – 90 זוכרים את הטראומה. אני גם לא שוכח שהמון אנשים התנגדו למדיניות אוסלו ואלו שהביעו טיעונים לוגיים הם תויגו כסרבני שלום וכפשיסטים. הבולט שבהם היה בנימין נתניהו שבספרו “מקום תחת השמש” – ובעוד מקומות – הדגיש שוב ושוב שלא צריך לוותר על שטחי מולדת על מנת להגיע לעולם. לפני שניצח בבחירות הראשונות ב – 1996 נרצחו אין ספור ישראלים בפעולות טרור אך הוא בלם את אותו אוסלו תוך שהוא קובע את ההלכה של “יתנו יקבלו – לא יתנו לא יקבלו”. דומה כי שיאה של ההסתה הייתה כאשר הוא תואר כ”סרבן שלום” בזמן שהוא למעשה מנע הקמת מדינת טרור. בנוסף, הוא “הרהיב עוז” בעיני שמאלנים כשאמר שאם ננהל כלכלה נכונה ישראל תהפוך למעצמה בעצמה ואז אומות העולם ינהו אחריה. תזכרו את כל הפרטים הללו כי הם קריטיים להבנת השינוי הדרמטי שחולל. 
 
נתניהו הפסיד את הבחירות ב – 1999 עקב, בין השאר, הסתה שקרית של אנשי שמאל ושל התקשורת הישראלית אך הגורל זימן לו מינוי למשרת שר האוצר של ישראל בשנת 2003 כאשר המדינה עמדה בפני קריסה כלכלית עקב אינתיפאדת אל אקצא והתפוצצות בועת הדוט. קום. הרפורמות שהוא הנהיג הקפיצו את ישראל מגירעון כלכלי לצמיחה מואצת. הוא צויר הפעם לא רק כפשיסט אלא גם כנהנתן עשיר שונא עניים שמיטיב עם בעלי ההון. העובדה שכל הציבור בישראל העלה את רמת החיים שלו בשנות שלטונו של נתניהו לא מפריעה לרגע למתנגדיו להמשיך ולטפח את התדמית המופרכת הזאת. אז איך עד עתה התקשורת מציירת לנו את נתניהו ? פשיסט וסרבן שלום ונהנתן שמתעלל בבני העניים. כמו שנראה ההיפך המוחלט הוא הנכון. 
 
מכל מקום, נתניהו חזר לשלטון כראש ממשלה בשנת 2009 ומאז הוא הפך את שעון ההיסטוריה של ישראל כאשר מדובר במעמדה הבינלאומי. חשוב לזכור : עד 2009 הסתמכה ישראל בעיקר על יחסים מסחריים עם מדינות האיחוד האירופי ועל יחסים מדיניים קרובים עם ארצות הברית. כמובן שלא רק איתן אך הן היו המוקד העיקרי. ראש הממשלה מבין שהעולם השתנה. שארצות הברית והאיחוד האירופי חשובות אך הן לא יכולות להיות בלעדיות בכל הקשור למצבה של ישראל.
 
בישראל פנימה הוא מתחיל לטפח עוצמת טכנולוגית כלכלית על ידי השקעה מסיבית בהיי טק ובפתיחת השוק ומצד שני הוא משקיע בטיפוח העוצמה הצבאית מודיעינית בהשקעה אדירה ביכולות של צה”ל אך גם בסייבר. אחרי מספר שנות השקעה נתניהו ממתג את ישראל מחדש בעולם ושתי העוצמות שתיארתי קודם יצרו את העוצמה השלישית – ישראל כמעצמה בינלאומית משעה שהיא הופכת להיות מדינה נחשקת.
 
בהקשר הזה אי אפשר להתעלם מהעובדה שבמשך כל הזמן התקשורת והשמאל הישראליים מהדהדים את דבריו של הלוזר הנצחי – אהוד ברק – כאשר אמר ב – 2011 : “אנו עומדים בפני צונאמי מדיני שרוב הציבור לא מודע אליו. יש תנועה בינלאומית שתכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967… הדה-לגיטימציה של ישראל באופק, גם אם האזרחים לא רואים זאת. זה מסוכן ביותר ודורש פעולה.”
 
ברק המשיך את התיזה שאם ישראל לא תקים מדינה פלשתינית היא נידונה לאבדון. על זה צריך לשאול : האמנם?
במקביל אליו ממשיכים פוליטיקאים אחרים להדהד את ההצהרות האלו תוך שהם זוכים לגיבוי מופרך מהתקשורת. כך למשל ב – 29 בפברואר 2016 קיימו חברי הכנסת לפיד וליברמן מסיבת עיתונאים ושם נאמר על ידי לפיד : “מעולם, אבל מעולם, מצבנו המדיני – מאז 1948 – לא היה גרוע יותר”.
למיותר לציין שכל התקשורת הישראלית הישנה הדהדה את המסרים הללו. אז נעזוב לרגע את העובדה שבאותו זמן שלפיד אמר זאת ביקרו בארץ עשרות מנהיגי מדינות שהתקשורת לא רצתה לדווח עליהם. מה שחשוב לומר הוא שלמרות שבארצות הברית כיהן נשיא אוהד לפלשתינים נתניהו הצליח להתמודד עם תביעותיו להקמת מדינת טרור. ההצהרה של ראש הממשלה על נכונות להקים שתי מדינות בנאום בר אילן הייתה גאונית : הוא התווה שם תנאים שנראים הגיוניים לכל בן תרבות אך ברור שההנהגה הפלשתינית תסרב לקבלם. כך למשל הוא התעקש שהפלשתינים יכירו בכך שישראל היא מדינתו של העם היהודי. הכרה שכזאת הייתה מראה עד כמה הם באמת ויתרו על חלום המדינה האחת מן הים ועד הנהר. אך הם כמובן סירבו.
 
במקביל, הוא מבסס עוד ועוד את כוחה של ישראל וממתג אותה מחדש כמדינה מגוונת עם יכולות אדירות ובייחוד בתחומים של העולם החדש : סייבר, היי טק, ננו טכנולוגיה ושירותים. הוא גם פותח עוד ועוד את השוק למרות שיש עליו מגבלות אדירות.
 
אז איך זה נראה בפועל ? איך נתניהו פרץ עוד ועוד דרכים ושבר עוד ועוד מחסומים?
 
ארבעה הסכמי שלום עם מדינות מוסלמיות : ואלו שמות : איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מרוקו וסודן. זוכרים שנתניהו תואר כסרבן שלום בשנות ה – 90 ? אז עתה בנוסף לכל אלה הוא שדרג את היחסים עם ערב הסעודית והוא עשה את כל זה תוך שהוא איננו מוותר על שעל אחד של חלקי מולדת. נתניהו הפך למובן מאליו את מה שהיה אמור להיות מובן מאליו : לא צריך לוותר על שטחים על מנת להביא שלום. אך זה לא מסתכם בזה. ירדן רוכשת מישראל גז. מצרים שהייתה ספקית הגז העיקרית של ישראל רוכשת עתה מאתנו גז וההתעקשות של נתניהו על מתווה הגז שוב הוכיחה את עצמה. מצרים גם הפכה לשותפה אסטרטגית במאבק מול ארדואן ודאע”ש. מתווה הגז, בדיוק כפי שנתניהו צפה, שינה את מעמדנו באזור מבחינה גיאו אסטרטגית.
 
קוסובו : עוד מדינה מוסלמית שלא מוכרת על ידי כל אומות העולם אך יש בכוונתה לפתוח שגרירות בירושלים. ייתכן ולא תעשה זאת עקב לחץ בינלאומי אך עצם העניין שהיא שקלה לעשות זאת הוא היסטורי.
 
ארצות הברית : בעלת הברית הגדולה ביותר של ישראל עוברת תהליכים פנימיים מרתקים מחד אך מדאיגים מאידך. בתוך המפלגה הדמוקרטית עולים עוד ועוד קולות אנטי ישראליים. כשאובמה היה נשיא הוא ניסה לכפות עלינו הסדרים מדיניים הסותרים את האינטרסים של האזור כולו. ראש הממשלה נתניהו היה היחידי שעמד מולו. ההליכה שלו לקונגרס תוך שהשמאל והתקשורת הישראליים צועקים געוואלד ואסון יצרו שינויים מרתקים מתחת לפני השטח. אני תיכף אגיע אליהם. מה עוד הם עשו ? הנאום של נתניהו בקונגרס והקמפיין שניהל על סכנת איראן הגרעינית הובילו לשינוי בדעת הקהל האמריקאית נגד ההסכם. נתניהו שרד את שנות אובמה בצורה מעוררת התפעלות ואז הגיע טראמפ. אין ספק שלולא נתניהו טראמפ לא היה משתכנע לעמוד כל כך לצד ישראל. אין ספק, נתניהו לא לבד בסוגיה הזאת. טראמפ הגיע גם ככה כידיד ישראל. אך השיחות עם ראש הממשלה הניעו אותו לעשות דברים שבאמת פעם חלמנו עליהם. האירוניה המעודדת היא שבכל פעם שהשמאל אמר משהו ההיפך קרה : “אתם עוד תתגעגעו לאובמה”. טראמפ הוכיח שממש לא וגם לאחר שנועץ בנתניהו עזב את בסכם הגרעין הנודע לשמצה של אובמה. “טראמפ לא יעז להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים”. טראמפ העביר. “לא ייתכן שהוא יכיר בריבונות ישראלית בגולן”. הוא הכיר. לא זו אף זו, ממשל טראמפ הכיר בפועל בהתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון ואף קידם מהלכים המסכלים את תנועת החרם. טראמפ גם הציע לצרף את ישראל לברית ההגנה האסטרטגית. בן גוריון מתמוגג בקברו.
 
מפרק את אירופה בצורה קלאסית
 
אקדים ואומר : האירופים לא באמת נגדנו. הם לא עשויים מקשה אחת. אירופה היא שותף הסחר העיקרי של ישראל והיחסים עם האירופים מעולם לא היו טובים יותר. אלא שמדינות כמו גרמניה וצרפת תומכות מאוד בעקרון שתי המדינות ובהסכם הגרעין עם איראן וזאת מחלוקת אמתית בינינו לבינם. מה שנתניהו עשה בחוכמתו מאז 2009 הוא לפרק את ההומוגניות האירופית בשיטה שתיארתי.
 
מדינות וישיגרד : פולין, צ’כיה, סלובקיה והונגריה שינו את יחסן לישראל ורואות בה בת ברית קרובה. הדבר בא לידי ביטוי גם מבחינה כלכלית. אמנם עם פולין יש לנו מחלוקות כואבות ומצערות על זיכרון השואה אך מבחינה ביטחונית וכלכלית מעולם לא היה שיתוף פעולה כה טוב. צ’כיה וסלובקיה רואות בישראל של נתניהו מודל וגם איתן היחסים התחזקו. הונגריה של אורבן היא מקרה מיוחד : היא הפכה לבת ברית אסטרטגית ואף פתחה נציגות בירושלים על אפם ועל חמתם של מנהיגי גרמניה וצרפת. אגב, נתניהו הוא אחד המנהיגים היחידים בעולם ששותף לדיונים של מדינות וישיגרד. שלושת מתוך ארבעת המדינות קיימו פסגה מיוחדת בירושלים, היחידה מחוץ למדינות האלו. מדהים.
 
הוא הדין לגבי ליטא, לטביה ואסטוניה. ראש הממשלה נתניהו השתתף בפסגת המדינות הבלטיות ב – 2018. כמה ראשי ממשלה כאלו ועוד ממדינה קטנה כמו ישראל אתם מכירים?
 
סלובניה : היא אמנם מדינה קטנה שהממשלה שלה בעבר רצתה להכיר במדינה פלשתינית אך ראש הממשלה הנוכחי – יאנז יאנשה – נבחר והפך את המדיניות לחלוטין. הוא ביקר בארץ בסוף 2020 לאחר שהכריז על חיזבאללה כארגון טרור ושדרג את היחסים. אגב, קוראים לו ביבי הסלובני….
 
יוון וקפריסין :
כל ישראלי זוכר זאת : היוונים והקפריסאים שנאו אותנו. בין השאר, בשל הקשר שלנו לטורקיה. ומשעה שמנהיג טורקיה האנטישמי – ארדוגן – התרחק מישראל הפך ראש הממשלה נתניהו את התמונה לטובתה. ב – 20 בדצמבר 2018 נחתמו שורה של הסכמים ביטחוניים וכלכליים עם שתיהן. במקביל, לאחר שניצח בהעברת מתווה הגז הוא הפך אותו לנכס אסטרטגי. ב – 20 בינואר 2020 הוא חותם עם שתיהן על הסכם “איסט-מד” שתכליתו העברת צינור גז מישראל דרך קפריסין ויוון ועד איטליה.
 
סין : לא הרבה יודעים אך ישראל הייתה המדינה הראשונה להכיר בסין הקומוניסטית וזאת החזירה בכתף קרה ולאחר מכן אף בעוינות. נתניהו לא הראשון שמבין את הפוטנציאל הסיני אך הוא הראשון שמשדרג את היחסים בצורה משמעותית. הוא מבקר שם ב – 2013 וב – 2017. לסינים יש אינטרסים משותפים עם איראן אך במקביל ישראל מצטיירת בעיניה כמדינה חדשנית שיש לעשות הכל על מנת לשדרג את היחסים עימה.
 
יפן : הנה משהו שהתקשורת הישראלית ניסתה להחביא. כיצד יפן הפכה את ישראל לשותפה אמיתית. בינואר 2015 ביקר בארץ שינזו אבה, ראש הממשלה היפני והפך את מה שפעם היה מתחת לשולחן לדבר גלוי. היפנים חתמו על שורה של הסכמים כלכליים ומסחריים איתנו. מה למשל ? הסכם מחקר ופיתוח בנושא מדע שנחתם עוד ביולי 2014. ויש עוד. המון. כך למשל, בזמן שלפיד ליברמן אמרו שמצבנו לא היה גרוע יותר דיווחה לשכת המסחר ישראל יפן על השקעות יפניות חסרות תקדים. במקביל, דרום קוריאה שהיא מדינה מאוד חשובה במזרח אסיה חתמה על הסכם חופשי עם ישראל ב – 21.08.2019.
 
רוסיה : רוסיה היא אחת המעצמות החשובות בעולם שהקשר עם העולם הערבי, ובייחוד עם איראן, חשוב לה. היא השתלטה למעשה על סוריה ובניגוד למה שנכתב בתקשורת הישראלית הרי שלישראל יש חופש פעולה על מנת להגן על עצמה מול מהלכים של החיזבאללה ואיראן בסוריה. הסיבה המרכזית לכך היא שפוטין מאוד מעריך את נתניהו והוא אחד מראשי המדינות היחידים שהוזמנו על ידי הנשיא הרוסי למצעד הכה חשוב של ה – 9 במאי לציון הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה. לא זו אף זו, פוטין היה זה שדאג שעצמותיו של זכריה באומל יחזרו לישראל. למרות היריבות הרוסית עם אוקראינה על חצי האי קרים הרי שנתניהו חתם במקביל עם אוקראינה על הסכם סחר חופשי עם האוקראינים ב – 22.01.2019.
 
הודו : הודו הייתה אחת המדינות הכי עוינות לישראל בעבר אך מאז תחילת שנות ה – 2000 חל שינוי שהפך לדרמטי הודות לקשר שפיתח נתניהו עם ראש ממשלת נרנדרה מודי. הודו הפכה לבעלת ברית אסטרטגית של ישראל בעוד מודי מדגיש שוב ושוב ושוב את הקשר שלו עם נתניהו. זה מדהים : אין אף מדינה בעולם שהודו מדגישה את היחסים הטובים שלה איתה בצורה הזאת.
 
צריך להדגיש : מעולם לא היה ראש ממשלה שכל ראשי המדינות הגדולות העריכו אותו כשם שהעריכו את נתניהו. ליגה אחרת.
 
דרום ומרכז אמריקה
ברזיל : לא הרבה זוכרים את השם לולה דה סילבה. הנשיא השמאלני של ברזיל שהיום יושב בכלא. ב – 2010 הוא קידם הכרה ברזילאית המדינה פלשתינית. הוא הפסיד לז’איר בולסונארו שרואה בראש הממשלה בנימין נתניהו מודל והשראה. בברזיל יש כמעט 210 מיליון תושבים שחלק ניכר מהם קראו את דברי נשיאם לאחר הביקור הממלכתי בישראל כאשר לראש הממשלה עם חתימה של שורת הסכמים :”אנחנו כמו זוג שהתארס” והדגיש : “במובן הטוב של המילה”.
 
קולומביה, מקסיקו וארגנטינה : אתחיל דווקא עם ארגנטינה. בעבר מדינה עוינת לישראל שאירחה נאצים ואף טייחה את הפיגוע של חיזבאללה בשגרירות הישראלית ב – 1994 שבו נהרגו 85 אנשים. ב – 14 בספטמבר 2017 ראש הממשלה חותם על שורה של הסכמים כלכליים וביטחוניים עם ארגנטינה. וגם עם קולומביה. ויום אחרי זה הוא חותם על הסכמים דומים עם מקסיקו.
 
הונדורס פתחה נציגות כלכלית בירושלים והיא צפויה לפתוח שגרירות. פרגוואי פתחה שגרירות בירושלים אך הורידה זאת לדרג קטן יותר ועדיין היחסים איתה מצוינים. ב – 23.02.2019 הוא חותם על הסכם סחר חופשי עם פנמה.
 
אוסטרליה :
אוסטרליה מעולם לא הייתה אנטי ישראלית. אמת שאין בלתה אך ראש הממשלה שדרג איתה את היחסים באופן מאוד משמעותי. אוסטרליה למשל הביעה נכונות להעביר את השגרירות שלה לירושלים. בפברואר 2017 ביקר שם ראש הממשלה ובאוקטובר אותה שנה הגיע ראש הממשלה האוסטרלי לביקור מעניין בארץ שתכליתו הייתה חגיגות 100 שנה למלחמת העולם הראשונה ולחלק של החיילים באוסטרלים בשחרור הארץ.
 
אפריקה :
ראש הממשלה חתם שורה של הסכמים עם מדינות שהחזירו את ישראל לאפריקה לאחר שהקשרים עם רבות ממדינות היבשת נותקו עד אמצע שנות ה – 70 עקב לחץ ערבי. רואנדה של פול קגמה מבליטה את היחסים איתנו בכל מקום. אך היא לא היחידה. קחו למשל את צ’אד וכמוה רבות וטובות אחרות. והתמורה לנו כיהודים ? אנו עוזרים ליבשת שסבלה התעללות במשך שנים – לצמוח ולהתפתח. איזו זכות זאת.
.
ישנן משמעויות ניכרות לכל הסקירה שהעברתי. אחת מהן היא מבחינה כלכלית. רמת החיים עד קורונה עלתה דרמטית בישראל והממשלה השקיעה הרבה יותר הון באזרחים תוך שהיא מקטינה את החוב הלאומי עד 60% בלבד. לפני הקורונה ישראל שברה פעמיים את מחסום הייצוא של 100 מיליארד דולר לשנה. דירוג האשראי שלה נשאר מאוד גבוה אף לאחר משבר הקורונה. כך לדוגמא בשנת 2009 התמ”ג לנפש היה בישראל 28 אלף לדולר לערך. ב – 2019 הוא עלה כמעט ל – 44 אלף דולר.
 
השמאל הישראלי והתקשורת תמיד יזלזלו בנתניהו ותמיד יפחיתו למינימום את ההישגים שהביא עבורנו. שהרי, יש פער בין התדמית שהתקשורת והשמאל טיפחו לבין המציאות וברגע שהפער מתיישב הם מעבירים נושא. בואו לא נשכח : אבא אבן ובן גוריון היו חולמים רק על עשירית ממה שנתניהו הביא אותנו אליו. שכן, הוא הפך את מה שפעם חלמנו עליו לנורמה. מרוב שהמצב טוב אנשים שוכחים מה היה כאן עד ממש עד לא מזמן. אם ילך ישאיר פעם עצום שיהיה קשה להדביקו. בחירתו מחדש היא אינטרס לאומי עליון.
 
אסכם את הכל דווקא מימי קורונה : ברגע שנתניהו ניהל לבד את העניינים ישראל התנהלה מצוין. ברגע שגנץ נכנס לתמונה הכל ירד לטמיון. לא זו אף זו, מנהיגים מכל העולם לומדים מנתניהו איך לנהל את המשבר והם אף דואגים לפרסם זאת מעל לכל במה. אלא שהמנהיגות האדירה שלו התעצמה בעת קניית החיסונים. לכל הישראלים מעל לגיל 16 יש היום את האפשרות להתחסן. העולם עוקב אחרינו ומתקנא. השמאל הישראלי והתקשורת מנסים להפוך את התמונה וזה המשל כולו על סיפור נתניהו והפיכת ישראל למעצמה בינלאומית.
 
בתמונה : ראש הממשלה מתדרך מנהיגים אירופים בהתמודדות עם קורונה.
בשיחה השתתפו קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, ראש ממשלת איטליה ג’וזפה קונטה, ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, ראש ממשלת קרואטיה אנדריי פלנקוביץ’ וראש ממשלת רומניה לודוביק אורבן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פרשת השבוע: “בהר”. עין רואה ואוזן שומעת

אלי כהן

המשתה של רגב

עינר אביב

ביידן והרגל השמאלית

מנדי ספדי

מאות השתתפו בטקס האזכרה המרגש שערך ‘המטה החרדי בליכוד’ בבני ברק לזכרם של חללי צה”ל החרדים

עינר אביב

דודו חיים – המנוע שמחזק את הגברת נתניהו

אלי חזן

פרופ’ בן ציון נתניהו ז”ל 1910-2012 -קווים לדמותו

אלי חזן
דילוג לתוכן