30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

איש הקדנציה בכנסת/ מאת:אריק זיו

10 בפברואר 2009. זהו התאריך שבו יתקיימו הבחירות הכלליות. הבחירות המקדימות של תנועת הליכוד לכנסת ה – 18 יתקיימו בקרוב במתכונתם החדשה ואין זמן מתאים יותר מזה לבחור את איש הקדנציה של "ליכודניק". בניגוד לבחירת איש השנה שבה התחבטתי רבות, הפעם, הבחירה הייתה ברורה : איש הקדנציה בכנסת הוא יו"ר הסיעה ח"כ גדעון סער. הכנסת ה-17 מסיימת את ימיה לאחר כשנתיים וחצי, בהם הליכוד – סיעה של רק 12 מנדטים – היתה סיעת האופוזיציה הראשית. מספסלי האופוזיציה, כידוע, קשה יותר להוביל ולקדם מהלכים פרלמנטריים ולמנוע מהלכים מצד הממשלה. גדעון סער עשה את זה, ובגדול.
נימוקים לבחירה יש למכביר ואבקש להתמקד באלו אשר הופכים את גדעון לדעתי לח"כ המצטיין לא רק של הליכוד אלא לח"כ המצטיין של הכנסת.

אופוזיציונר דומיננטי
בזיכרון התנועתי הקולקטיבי נזכר מנחם בגין כמי שהיווה אופוזיציה גאה במשך 29 שנים. בגין נהג לומר ש"העם בחר בנו לשרת אותו מהאופוזיציה". שנות דור עברו מאז המהפך הראשון וגדעון סער יצר אקטואליזציה לאימרה הזו. אלא שסער, בשונה משנותיו האחרונות של בגין באופוזיציה בה לליכוד היה 32 מנדטים בכנסת, עשה זאת בתנאים קשים – כמעט בלתי אפשריים, כאשר לליכוד היו 12 מנדטים בלבד. מבחינה זו, כאשר הליכוד מהווה עשירית מהכנסת, ההצלחה להפיל ממשלה היא נס – לא פחות.
נכון שתפקיד יו"ר האופוזיציה באופן רישמי שמור ליו"ר המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה – נתניהו, אבל כולנו יודעים שמי שעשה בפועל את העבודה זה גדעון סער. גדעון, ששולט שליטה מוחלטת בתקנון הכנסת ובשל הקשר האישי המצוין שלו עם ח"כים מכל סיעות הבית, השכיל תוך זמן קצר מאוד, לחבר אופוזיציה חלשה ומפולגת לכדי אגרוף ברזל שהביא להפלת ממשלת אולמרט שנתיים וחצי בלבד אחרי הקמתה ולהביך אותה בהצבעות המליאה פעמים רבות.

בכנסת הקודמת שימש ח"כ גדעון סער יו"ר הקואליציה ובכנסת הנוכחית הוא שימש יו"ר הקואליציה של האופוזיציה. הוא יצר במו ידיו אופוזיציה יש מאין וזאת משום שהאופוזיציה בכנסת האחרונה הייתה אופוזיציה מקוטבת שכינסה תחת כנפיה את הליכוד, את יהדות התורה, את המפלגות הערביות, את מר"צ ובתקופה מסוימת את ישראל ביתנו. ואולם, האופוזיציה הייתה אופוזיציה נוכחת, שהצליחה בניצוחו של גדעון להעביר חוקים כמעט ללא מפריע כאשר איש הקשר המחבר בין כולם זה יו"ר סיעת הליכוד. מבחינה זו יצר סער הבדל מהותי בין האופוזיציה האקטיבית של הליכוד מהכנסת הנוכחית לבין האופוזיציה מהכנסת הקודמת, שהייתה משותקת. אז למי ששכח, סער היה יו"ר הקואליציה של ממשלת הליכוד, ושלט ביד רמה בכנסת.

מהעבודה הקשה של גדעון באופוזיציה הרוויח כל הליכוד, ששיקם את תדמיתו החברתית. שכן, הוא הפך אותה לתנועה המובילה חקיקה חברתית נרחבת בכנסת. אותם ח"כים מהליכוד שביקשו להעביר חקיקה חברתית ידעו שיש על מי לסמוך שיחבר אותם לא רק לחברי כנסת אחרים מהאופוזיציה המלוכדת אלא גם לחברי כנסת מן הקואליציה שלא היססו לחבור אל הליכוד למען המטרה הטובה.
אחד הביטויים המובהקים לשת"פ קואליציה – אופוזיציה היה יום רביעי ה – 30 ביולי 2008, שהיה היום האחרון של מושב הקיץ של הכנסת. חוקים של האופוזיציה הועברו ברוב אדיר כאילו הממשלה והקואליציה לא קיימות. המנצח על תזמורת האופוזיציה היה גדעון סער. אפילו אולמרט התבטא בנושא ואמר ש"ככה אי אפשר להמשיך". בדיעבד, לא יהיה זה מופרך לומר שליום זה הייתה השפעה דרמטית על אי הקמת הממשלה החדשה. בתודעתן של השותפות הקואליציוניות נצרבה התחושה שלא ניתן יהיה לנהל קואליציה בראשות קדימה והדבר השפיע על החלטת מנהיגי מפלגות לא להצטרף לממשלה צרה. הדבר עלה בכל שיחה – גם אצל הרב עובדיה יוסף. אין ספק שזה עזר לקידום התהליכים שהובילו להקדמת הבחירות.

יתר על כן, אלו העושים במלאכה הפוליטית יודעים שח"כ סער תרם בשורה של מהלכים מאחורי הקלעים, מהלכים שלא פורסמו, בסיכול מאמציה של לבני ובמניעת הקמת הממשלה. כאמור, הקשר האישי העמוק של סער עם ח"כים מכל סיעות הבית הוביל לכך שנתניהו יכול היה לסמוך בעיניים עצומות על יו"ר הסיעה שלו, כך שבסופו של דבר הכנסת הצביעה בניגוד לאינטרס האישי הצר של חבריה.

פרלמנטר מצטיין
במהלך הכנסת הקודמת בחר רובי ריבלין, מי שהיה יו"ר הכנסת מטעם הליכוד, בגדעון סער כח"כ המצטיין של הכנסת. המעבר לאופוזיציה רק חיזק את בחירתו של ריבלין והפעם בצורה יותר מובהקת. שכן סער, שלא היה צריך לתחזק קואליציה, להתנגד להינתקות מצד אחד ולהעביר תקציב למען קיום מדינה מתוקנת מצד שני, הקדיש את כל כולו לעבודה הפרלמנטארית.
הנתונים לא מותירים ספק לרגע : 20 חוקים שעברו בקריאה שלישית הפכו אותו לאחד מבכירי המחוקקים בכנסת ישראל ועל כך אעמוד בהמשך.
ואולם, מה שאתקשה לשכוח יותר מכל בכנסת הזאת הם הנאומים של ח"כ סער שחדרו עמוק לעצביהם של אנשי הקואליציה והממשלה ואף הוציאו מכליהם את הפוליטיקאים שחטאו לתפקידם במהלך הכנסת האחרונה. הנאום שבו כינה ח"כ סער את חברי מפלגת העבודה בכינוי "סמרטוטים מארץ הסמרטוטים" נכנס אחר כבוד ללקסיקון הפוליטי כ"נאום הסמרטוטים" והפך למאבק של ממש על חופש הביטוי במליאת הכנסת. הוא אף זכה לפרגון על כך בערוץ 2 מאת עמית סגל. סער גם היה זה שהיטיב לעמוד יותר מכל על הנכלוליות הפוליטית של עמי אילון בעת שנאם על "זיג זג בנתיבי איילון". בנוסף לכך, הוא היה בין המנגחים הקבועים של ראש הממשלה במליאת הכנסת.

איש תקשורת
פוליטיקאי טוב, בייחוד ממפלגת מרכז ימין הזוכה ליחס מנוכר של גורמי שמאל תקשורתיים, מוכרח שיהיה דובר רהוט וח"כ סער ענה היטב לדרישה הזאת. סער הפך להיות הח"כ המבוקש ביותר בערוצי המדיה השונים בארץ והוא מאופיין בייצוג דומיננטי תקשורתי. יתר על כן, להוציא את ראיונותיו, סער היה זה שנקט ויכוח אידיאולוגי עם עיתון "הארץ" מעל לגבי העיתון לגבי האשליה של אנאפוליס והוא כותב באופן תדיר ל"ישראל היום". זאת בנוסף למאמריו העולים מדי פעם בוואלה, ב – NRG ובאתרים ועיתונים אחרים. בנוסף לכך, ח"כ סער הבין את האפשרויות הגלומות בעולם התקשורת המשתנה וצוות עוזריו, בשיתוף מלא עימו, הקימו אתר אינטרנט מצוין המספק מידע רב על פעילותיו ושמאפשר קיום אינטראקטיבי עימו.

מחוקק מצטיין 

השבוע, הניח ח"כ סער על שולחן הכנסת הצעת חוק האוסרת על ממשלת מעבר ניהול משא ומתן מדיני הנוגע לויתור על שטח משטחי המדינה ויהודה ושומרון.
בנוסף לכך, ח"כ סער יזם וקידם במהלך הכנסת האחרונה הצעת חוק לחילוט בית מחבל – הצעה שמשמעותה היא שלמדינה תהא סמכות לחלט בית של מחבל. זאת ועוד, הוא יזם הצעת חוק שנועדה לשלול ממחבל דמי קבורה הניתנים על ידי הביטוח הלאומי.
אל לנו לשכוח שח"כ סער היה הראשון להגיש הצעת חוק הקובעת שויתור על שטח בגבולות המוניציפאליים של ירושלים מצריך רוב של 80 חברי כנסת. יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט מנחם בן ששון תקע את החוק בוועדה אולם יש לקוות שהחקיקה תושלם בכנסת הבאה.

כאמור,20 חוקים שעברו בקריאה שלישית ועדו עשרות חוקים הממתינים לסוף התהליך לא מותירים מקום לספק באשר לאחד המחוקקים המצטיינים של הכנסת לדורותיה. כאופוזיציונר הצליח סער להעביר חקיקה נרחבת אותה ניתן לחלק למספר תחומים :
מעמד האישה
הארכת חופשת הלידה מ – 12 ל – 14 שבועות. חובת איסוף, ניתוח ועיבוד נתונים סטטיסטיים גם על בסיס מגדרי. חוק הקובע שלא תתאפשר חפיפה בין התקופות בהן חל איסור לפטר אישה לאחר לידה לימי הודעה מוקדמת לפיטורין. הארכת תקופת הגבלת פיטורים שלאחר חופשת לידה מ-45 ימים ל-60 ימים. הרחבת אמצעי האכיפה כנגד סרבני הגט. החמרת הענישה והארכת תקופת ההתיישנות בעבירות על פטורי נשים בהריון ללא היתר. איסור הפליה מחמת טיפולי פוריות או הפריה חוץ גופית.
חקיקה חברתית
ביטול שלילת גמלה מהורה יחיד הלומד במוסד להשכלה גבוהה. איסור פיטורים במהלך טיפולי פוריות לקראת הילד הראשון או השני מאותו בן זוג. הגדלת מספר ימי ההיעדרות שזכאי להם עובד שהוא הורה יחיד מ-12 ל-16 ולהעמיד אותם על כפל הימים להם זכאי הורה שיש לו בן זוג. קיצור תקופת הוותק המזכה עובדות ועובדים באפשרות לצאת לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה, משנתיים (לפי החוק הקיים) לשנה בכל מגזרי המשק. חוק הזכות לעבודה בישיבה בעבודות שאינן מצריכות עמידה.
חקיקה משפטית
חוק ההגנה מן הצדק המעגן ההגנה מן הצדק כטענה מקדמית בהליך הפלילי והענקת סמכות לבית המשפט לבטל את כתב האישום או את חלקו, מקום שהרשות נהגה בחוסר צדק קיצוני או שהאישום לוקה באי סבירות קיצונית וכאשר ניהול המשפט מנוגד לאינטרס הציבורי . חיוב רוב מיוחס של שבעה מתשעה חברי הועדה לבחירת שופטים בעת בחירת שופט לבית המשפט העליון וחוק הבוררות. 

אלוף הנשים
להוציא את חוקיו הרבים בנוגע למעמד האישה ראוי לציין שגדעון סער עשה היסטוריה כשמונה להיות הגבר הראשון שכיהן כיו"ר הועדה לקידום מעמד האישה. ואולם, בשעה שהוא התמנה הועלו ספקות רבים לגבי יכולותיו כגבר לגבי ניהול הוועדה. לאחר כהונה של שנתיים ניהולה הועבר לח"כ ליה שמטוב מישראל ביתנו אבל יהיה זה מדויק לומר שהוועדה לקידום מעמד האישה תחת ח"כ סער עברה שנתיים מרתקות ומעניינות. תחת ניהולו היא זכתה לשדרוג במעמדה וביצור יוקרתה. הוועדה הפכה להיות ועדה דינאמית, מחוקקת ומעוררת עניין, ובפעם הראשונה, הרבה בזכותו של סער, אפילו ראש הממשלה אולמרט עזב את עיסוקיו האחרים והגיע לדיון הוועדה.

ליכודניק !
מן הידועות הן שכאשר הקים אריאל שרון את "קדימה" הוא הציע לגדעון להצטרף ולקבל משרה של שר בכיר. סער בחר להישאר בליכוד לאחר שהיה בין המתנגדים לתוכנית ההינתקות של שרון. סער מחובר לשטח חיבור חזק ושמעתי לא אחת חברי תנועה המדברים על "מחנה סער" בליכוד. לא פחות חשוב מכך, סער נאמן לדמוקרטיה התנועתית ומכבד בצורה עקבית כל החלטה המתקבלת על ידי חברי התנועה.

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ גדעון סער הוא הבחירה של ליכודניק !



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השיבה הבייתה

אריק זיו ויזר

לפיד תפס טראמפ

המריונטות של ארנון גלעדי

אריק זיו ויזר

משיחיים OUT בגין IN

אריק זיו ויזר

ברק- קח אותי ביבי

אריק זיו ויזר

נתניהו:"חזק מול החמאס! לבני חלשה מול אדלר – מאת אריק זיו -יומן פוליטי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן