26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

"אין כמו ברלין"

אלי חזן צפה במחזה "הפי אנד". לדידו, ההצגה מצוינת. גם מדינת ישראל. רק שליהודים שלא רצו לשמוע לא היה סוף שמח וזה הלקח העיקרי של המחזה.

עוד לפני עליית אדולף היטלר לשלטון  בגרמניה ב – 30 בינואר 1933, הטריח עצמו זאב ז'בוטינסקי בכל מרחבי אירופה וניסה לשכנע יהודים לעלות לפלסטינה. הוא הגיע לאין ספור קהילות וחזר על אמרתו : "חסלו את הגולה, בטרם הגולה תחסל אתכם". המנהיג הציוני הדגול אשר תואר לעיתים על ידי יריביו כ"פשיסט" וכ"מיליטריסט" היטיב לחזות, אולי לפני כולם, את אכן אשר קרה. מיליונים לא שמעו לו ואיבדו את חייהם, רבים אחרים ניצלו אבל נשאו בעומק נפשם את הטראומה שנגרמה על ידי מפעילי מכונת המוות הנאצית.

ז'בוטינסקי נפטר ב-4 באוגוסט 1940 בניו יורק, אולי משברון לב, לאחר שחזה בצרפת נופלת לידי הגרמנים. בימיו האחרונים עמד לידו מזכירו האישי פרופסור בן ציון נתניהו. 70 שנה לאחר מכן עולה על הבמה במדינת ישראל, המחזה "הפי אנד" שנכתב על ידי בנו של מזכירו האישי, ד"ר עידו נתניהו. אחרי ככלות הכל, עבור ז'בוטינסקי ישראל היא אכן "הפי אנד" שכן, בין השאר, מאבקו להקמת מדינה יהודית נחל הצלחה, הצלחה מרובה אפילו, וצוואתו להיקבר במדינת היהודים אף הוגשמה במלואה על אף התנגדות יריביו הפוליטיים.

 

מכל מקום, המחזה "הפי אנד" מציב את הדילמה שעמדה בפני המצליחנים היהודים בגרמניה שלפני עליית היטלר לשלטון ומייד אחריה. שכן, מדובר במשפחה יהודית שבה האב, מרק ארדמן המגולם על ידי אוהד שחר הזכור לטוב כשמואל תמיר מדרמת הטלויזיה "קסטנר", הוא פרופסור מוצלח לפיסיקה. אשתו לאה, המגולמת על ידי מיכל לוי המרתקת, המוכיחה כי מתאימה יותר לשחק בתיאטרון מאשר בסדרות כמו הסדרה "פיק אפ", היא אשת החברה הגבוהה המוצאת סיפוק כצרכנית תרבות עשירה של העיר המופלאה ברלין. היא מצאה לה גם ריגוש : יש לה מאהב שהוא העוזר של בעלה. ואילו הבן שלהם? הוא הילד המוכשר ביותר בכיתה הנאהב על ידי הילדה היפה והמוצלחת ביותר בכיתה. הנה כי כן, גם הבעל והאישה נדרשים לענות על האתגר שמציבה המציאות והאתגר שהציב ז'בוטינסקי.  לכל אורך המחזה מסרבת האישה להשתכנע וסוחפת אחריה את הבעל.

אבל, אוי ואבוי, היהודים ניצבים בפני סכנת כליה כאשר פלוגות הסער של היטלר מתחילות לפגוע ביהודי גרמניה כהכנה ממשית לקראת עלייתו לשלטון. נבואת הזעם של היינריך היינה עומדת להתגשם : "הרעם הגרמני הרי הוא גרמני ולפיכך אינו גמיש במיוחד והוא מתקרב באיטיות כלשהי; אלא שהוא בוא יבוא, וכאשר תשמעו אותו רועם כפי שלא קרה אף פעם בדברי ימי העולם, אז דעו: הרעם הגרמני הגיע סוף-סוף אל יעדו. בהישמע הרעש הזה ייפלו הנשרים מתים מן השמים, והאריות במדבריות אפריקה הרחוקות יסתתרו במאורותיהם המלכותיות. בגרמניה יוצג מחזה שכנגדו תיראה המהפכה הצרפתית כאידיליה בלתי מזיקה".

 

המחזה הוא אחד המחזות החשובים שנכתבו בעת האחרונה. זאת משום שד"ר נתניהו יוצר אקטואליזציה לדילמה העומדת בפני היהודים כאשר מבקשים לפגוע בהם ומעורר בהקשר זה הרבה מחשבה. כמו בגרמניה בשנות ה – 30 כך גם היום במזרח התיכון : האם לעמוד מנגד כאשר איראן האטומית מבקשת לכלותנו או שמא להמשיך וליהנות מתרבות השפע החומרית אשר נוצרה בין השאר על ידי הכוונת הכלכלה הקפיטליסטית למדי של אחיו של הכותב?

מה שבולט מייד כבר בדקותיו הראשונות של המחזה הוא כי אף על פי שהסכנה עומדת ליהודים הרי מי שמתריע על כך הוא עוזר המחקר הגרמני של הפרופסור היהודי,דיטר קראפט, אשר מגלם אותו השחקן הנפלא דני איסרליש, שמתריע שוב ושוב על הסכנה הנאצית שבפתח אבל אותו פרופסור וגם אשתו המאהבת מעדיפים להתעלם מהמציאות, הוא מסיבותיו האקדמיות והיא מסיבותיה החומרניות. הסכנה ממשית וקיימת אבל עבורם "אין כמו ברלין"….

 

ואכן, צודקת האישה וצודק הבעל : "אין בעיה שאין לה פתרון", רק שמה שיעמוד בפניהם בעתיד הוא הפתרון הסופי שהיטלר רצה למצוא לבעיית היהודים. שניהם במהלך המחזה מתחבטים ומתחבטים האם לשמוע להפצרות העוזר והמאהב ש"הנאצים יחריבו את עולמנו אם רק יאפשרו להם".

 

 

עיקרו של דבר, ד"ר נתניהו אינו מחדש לנו כלום. בשנת 2004 יצא לאור בישראל הספר "רקוויאם גרמני" אשר נכתב על ידי הכותב המחונן עמוס איילון. כמו אז גם היום, הכתוב מציג בצורה מרתקת את המציאות שעמדה בפני יהודי גרמניה. ואולם, בעוד שאיילון מנתח ומתאר תקופה הנמשכת על פני מאות שנים הרי שנתניהו ג'וניור מיטיב לתאר את הסיטואציה בצורה שנונה על פני תקופה קצרה. לשמחתו ולשמחתנו המחזה שכתב וששלח בעילום לשם לציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין, התקבל על ידה ואת תפקיד הבימוי לקח על עצמו אבישי מילשטיין שהקפיד לביים הצגה עשויה היטב, המעבירה את המסר היטב ומשוחקת על ידי שחקנים מצוינים.   

 

כאשר תלכו לצפות במחזהו של נתניהו יהיה לכם מאוד שמח, ההיסטוריה היהודית כפי שלמדנו שמחה קצת פחות אבל מה שחשוב הוא ש"אין כמו ברלין"…

 

 

המחזה "הפי אנד" מוצג "בבית ציוני אמריקה" כחלק מפסטיבל "פותחים במה" ובמסגרת תיאטרון "בית ליסין". המחזה זכה לחסות של "מכון ירושלים לצדק" שנוסד על ידי עו"ד כלב מאיירס ושל ד"ר מייק אוונס. החסות ניתנה עבור "ארגון נשי חרות בישראל" וכל זאת בהשראתה של הפעילה החברתית מיכל כפרי.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתניהו הוא לא רבין, לא פרס ובוודאי לא ביילין

אלי חזן

תותח לא קונבנציונאלי – חלק 2

אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן

אגדה אנושית שהועלמה או מציאות ?

אלי חזן

הצלב האדום מדם

אריק זיו ויזר

"נתניהו נגע בכל הנקודות החשובות"

אלי חזן
דילוג לתוכן