34.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
ד"ר דוד שוורץ

אגרות חוב מוניציפאליות בישראל ארגון מחדש של ניהול מקומי

הסקטור המוניציפאלי בישראל הכולל עיריות ,מועצות מקומיות מועצות אזוריות, סמוך על שולחנה של ממשלת ישראל.מרבית הרשויות המקומיות תלויות מענק ומימון ממשלתי ואינן מתנהלות באורח עצמאי  או עם תקציב אוטונומי משלהן.

משרד הפנים כמייצג הממשלה הוא הגוף המעניק ערבות ממשלתית לאותן רשויות,והוא המעניק להן “מענקי איזון” במידה ואלו אינן מצליחות להרים את הנטל הכלכלי ולהעניק שירותים לאזרח מתגורר ביישוב עליו הן מופקדות.

רעיון הנפקת אגרות החוב המוניציפאליות,העירוניות הקיים במדינות מערביות רבות,נועד לאפשר לאותן רשויות לקבל תזרים מימוני דהיינו: תוספת תקציבית כספית לצורך מינוף וקידום פעילותן העסקית,לצורך המרת הלוואות בריביות גבוהות או לצורך קידום פרויקטים בתחומי הרשות.

בישראל מתוך כ 253 רשויות מקומיות רק 4 רשויות מקומיות “הרימו את הכפפה” והעזו להיכנס להרפתקה של הנפקת אגרות חוב מוניציפאליות.

ראשי הערים שגילו אומץ ציבורי והלכו נגד הזרם, היו ראשי עיריות:יהוד,לוד,רעננה ואילת.

מרבית ראשי הרשויות העדיפו לא לנקוט יוזמות חדשות להישאר סמוכים אל שולחן הממשלה.

מתוך מגמה של שמרנות ניהולית ומתוך רצון להיות בעמדה בטוחה ולא ליטול סיכונים חדשים.

דהיינו:להמשיך ליטול הלוואות במסגרות הקיימות דרך בנק אוצר השלטון כיום:Dexix או דרך המחלקות המטפלות במתן אשראי מוניציפאלי בבנקים המובילים בישראל:בנק הפועלים,בנק לאומי,ובנק דיסקונט.

חשוב לציין כי תהליך הנפקת אגרות החוב הנו תהליך מורכב ולא קל המלווה בהערכת השווי,

בהיוועצות עם חתמים,עו”ד,רו”ח ועוד בטרם תצא ההנפקה אל הדרך,וכמובן בבחינת מקורות המימון של ההליך,יכולת ההחזר של אותה רשות,הסדר פריסת התשלומים וקבלת המימון וחשוב לא פחות,

אלו נכסים,אלו אפיקים ישועבדו על ידי הרשות לטובת ההנפקה.דהיינו:על הלווה במקרה דנן הרשות המקומית להציג בטוחות,בטחונות לצורך היציאה לתהליך מסבך מעין זה.

חלק מהעיריות שיעבדו הארנונה השוטפת שלהן,חלק שיעבד נכסים או קבלת כספים ספציפית יותר.

רעיון האיגו”ח שבא מבית מדרשו של האוצר והחשב הכללי דאז ירון זליכה, למעשה התכוון לאפשר לרשויות המקומיות לקבל אשראי זול יותר,זמין יותר,מהיר יותר מאשר ההלוואות הבנקאיות הרגילות.

בתחילת הדרך אכן כפי שציינו ראשי הערים האשראי היה זול פי כמה מהאשראי הבנקאי הניתן למשל ע”י בנק : DEXIA,המיומן בפעילות של מימון בסקטור המוניציפאלי.

שהיינו במקום ריביות של 17% קיבלו העיריות ריבית עסקית בגבולות ה 5%,כלומר:הפרשי ריביות גבוהים ביותר,בייחוד שהריביות המצטברות גורמות לגירעון רב .

היתרונות והחסרונות של האיגו”ח הנו נושא דיון זה,כחלק מהרפורמה שניסה האוצר להוביל הסקטור המוניציפאלי בסיוע משרד הפנים,אך תוך היענות מינורית בותר של הרשויות המקומיות שחששו מהשינוי הארגוני והחשיבתי והעדיפו להישאר בחממה הבטוחה של ההלוואות הבנקאיות הרגילות הניתנות בערבות ותחת המטריה של משרד הפנים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תאגידי המים בין תיאגוד להפרטה

אתיקה, פופוליזם ומה שביניהם

אריק זיו ויזר

כיצד אוכפים עבודה נוספת של השופטים בהרצאות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן