18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

אגדה אנושית שהועלמה או מציאות ?

אלי חזן סבור כי ייתכן שישנו סוג של אינדיאנה ג’ונס יהודי. פעילותו מוכרת למעטים אך ראוי שתיוודע לרבים. ד”ר וולפגנג (זאב) פון וייזל

 


 

העניין שמעורר סיפורו של אינדיאנה ג’ונס בעולם ידוע לכל. הוא מגנט ממכר גם לישראלים רבים. בייחוד לאלו שעוסקים בהיסטוריה ובארכיאולוגיה אך לא רק. העובדה כי הדמות היא בדיונית לחלוטין לא פוגמת לשנייה בהנאה מהסיפורים שמלווים אותה. ודמויות מהסוג הזה שיכולות להשתלב באגדות פוליטיות מעוררות עניין בעיקר בקרב אלו העוסקים בפוליטיקה. וחישבו על כך : מה קורה כאשר מתגלה סיפורו של יהודי מופלא שעסק לא רק בפוליטיקה אלא גם ביחסים בינלאומיים עבור התנועה הציונית והוא לא רק איש של מילים אלא גם, ואולי בעיקר, של מעשים ומעשים מגוונים אשר לחלקם קשה להאמין.

 

אמש, במכון ז’בוטינסקי נערך ערב עיון שהוקדש לד”ר זאב וולפגנג פון וייזל. במהלך הערב חשפה נכדתו ניבה פון וייזל, העמלה על שימור זכרונו, מספר סיפורים שהוסיפו לעניין הרב שהוא עורר זה מכבר בקרב אלו העוקבים בשקיקה אחר ההיסטוריה שלו. כך למשל, היא סיפרה שמי שבאמת הגה את רעיון הקמת התנועה הרוויזיוניסטית היה פון וייזל בעצמו. היא גם מביאה עדויות אותנטיות לעניין וזה ראוי לבדיקה ואימות. או, כיצד הוא שינה את תפיסת המושל הבריטי לגבי תפילות יהודים בכותל המערבי תחת שלטון המנדט. הדברים של הנכדה לבית פון וייזל היו קצרים באופן יחסי ונגעו למספר מצומצם של אירועים אותם חווה הסב. למשתתפים הצעירים שלא הכירו אותו, נפתח צהר קטן עד קטן מאוד וראוי שנעמוד על מספר פרטים ביוגרפיים לגביו.

 

ד”ר וולפגנג (זאב) פון וייזל. הפון מציין תואר אצולה שקיבל אביו של וולפגנג מהקיסר פרנץ יוזף. הנה כי כן, מדובר באציל יהודי אוסטרי. יותר מכך, אביו היה בין הראשונים להצטרף להרצל. בזמן שהציונות היא דבר מובן מאליו עבורנו היא לא הייתה מובנת מאליה אז אך האב אזר אומץ והצטרף להרצל. וכזכור, על פי המסופר, כאשר הגה את רעיון המדינה הציונית הציעו לו חבריו ללכת לפסיכיאטר. וולפגנג גדל בבית ציוני לעילא ולעילא ודומה שהחינוך היה כה מוצלח. במלחמת העולם הראשונה הוא משמש קצין תותחנים בצבא האוסטרו הונגרי והוא אף זוכה במדליית צלב הברזל. בתום הקרבות, עם התפרקות האימפריה האוסטרו הונגרית הוא מחלק לקצינים היהודיים סרטי כחול לבן על מנת שיעטרו את נדן חרבותיהם. הוא אף הקים כוחות הגנה על הרובעים היהודיים באזור.

 

בהמשך, סיים לימודי רפואה והתמחה בכירורגיה ופסיכואנליזה. אז האציל, הוא גם איש צבא ועתה גם דוקטור. רופא. דומה שמכאן יחל הפרק השני והיותר משמעותי לטעמי בחייו. הפרק הציוני.

 

לאחר המלחמה הגדולה – שמה של מלחמת העולם הראשונה – פוגש פון וייזל בזאב ז’בוטינסקי. מפגש הענקים הללו הוליד שיתוף פעולה יוצא מן הכלל אך ברטרוספקטיבה של שנים לא מופרך לומר ששיתוף הפעולה הזה היה אמור להיות גדול הרבה יותר לולא הקנאה שהתפתחה שם או סביבם. דוגמא מובהקת : ב – 1935 שלח פון וייזל מברק מוינה אל ז’בוטינסקי בלונדון ובו כתב כי יש ספינה וקברניט המוכן להביא 50 בית”רים לחופי הארץ. צריך כסף. ז’בוטינסקי השיב לו בחזרה: “אתה הרפתקן. האם אתה בטוח שהקברניט הזה הוא איש הגון?” פון וייזל לא חיכה וענה: “אני בטוח שהקברניט אינו איש הגון. תודה”. ברור שהוא גייס את הכסף והביא ספינת מעפילים שהייתה ספינת המעפילים הראשונה של עליית “אף על פי” –  ונקראה “אף על פי כן”– אחת מאבני הדרך של המאבק הציוני לעצמאות.

 

פון וייזל עלה לארץ ב – 1922 ומשל לשנינות וגם לתפיסתו ניתן להבין דרך הסיפור הבא : הוא פעם נשאל על ידי שגריר אוסטריה מדוע לא חזר לוינה. פון וייזל השיב : “כשהייתי סטודנט בווינה, היו כתובות על קירות ודלתות בתי השימוש: ‘יהודים החוצה!’ ואני, ספרות של בתי שימוש לוקח ברצינות.” כאן, הדריך הדרכה צבאית את אנשי גדוד העבודה לאחר שהכיר דמות ציונית מופלאה אחרת – מניה שוחט. זה מה שקורה כאשר יהודייה רוסייה מופלאה חוברת ליהודי אוסטרי מופלא לפחות כמוה ושניהם פועלים למען הציונות.

 

העשור השלישי של המאה ה – 20 הוא עשור מאוד משמעותי בחייו וזאת משום שהוא החל בקריירה עיתונאית כנציג בית ההוצאה לאור “אולשטיין” במזרח הקרוב. הרופא, איש הצבא, איש המעשה הציוני בעל המניות הרבות ביצירת האלטרנטיבה לתנועת העבודה, יהפוך מכאן גם לעיתונאי ולסופר ולמומחה לאיסלאם.

אלפי מאמרים בשלל נושאים כתב פון וייזל. הוא צוטט לא אחת ומאמריו תרגמו לשפות רבות ואף סינית. הוכחה למעמדו באה בצורה הבאה : מלכים וסולטנים, שליטים ואמירים – כולם אירחו אותו וביקשו לשמוע את דבריו. המלך המצרי פואד הראשון ביקש ממנו להתלוות אליו לביקור בגרמניה לסייע לו ואף לשמש לו כמתורגמן. ביקוריו ברבות ממדינות ערב ובמזרח הרחוק יצרו לו תדמית מסעירה והוא אף כונה “לורנס איש ערב היהודי”.

 

וחשוב להדגיש : בכל חייו, גם כאשר פעל במקומות בהם היה היהודי היחיד אל מול מוסלמים או ערבים שלא חיבבו במיוחד את התנועה הציונית, הרי שהוא רתם את כל מעשיו למען עם ישראל והקמת מדינה ליהודים בארץ ישראל.

 

לאחרונה, התפרסמה כתבה על הצפלין שהגיע ב – 1929 לארץ ישראל. הוא הגיע לכאן בפורים אותה שנה ומי שזכה לעלות יחד עימו השמימה היו חמישה שרים גרמניים, עיתונאי מצרי, אנגלי ושני אמריקאים, אלמנת הגראף צפלין ואישי ציבור. וגם פון וייזל. ד”ר הרמן בדט, מראשי מיניסטריון הפנים הפרוסי, יהודי שומר מצוות, קרא יחד עם פון וייזל את מגילת אסתר מעל העיר תל אביב כשהמונים נרגשים מריעים להם. מעל ים המלח, השקה פון וייזל את הנוסעים יין כרמל מזרחי והצהיר בגאווה : “לחיי עם ישראל ומדינתו”.

 

ברור לכל כי קצרה היריעה מלספר את המשך תולדות חייו. הם יבואו בשלמותם לאחר שניבה פון וייזל תסיים את כתיבת הביוגרפיה. אבל אני חש שאת הסיפור הבא יש לספר כבר עכשיו :

 

במלחמת השחרור והוא בן 52 התגייס לחיל התותחנים וקיבל עליו את המשימה להיות מפקד על תותחים מודל 1908. הוא הוצב במסגרת השירות בצה”ל שקם זה עתה בגזרה הדרומית מול הצבא המצרי. לקוראינו שאינם בקיאים בעובדות נזכיר כי הצבא המצרי במלחמת השחרור היה על סף פלישה לתל אביב. פון וייזל מנהל קרבות אל מול הצבא הזה ולאחר מכן כותב לאישתו : “אני כיוונתי. ה’ פגע”. הצבא המצרי נסוג.

 

בניגוד למנהיגים דגולים אחרים כמו זאב ז’בוטינסקי שלא זכו לראות בתחייה הציונית או בשחרור חבלי מולדת היסטוריים כמו ירושלים, הרי שפון וייזל חי עד גיל 78 ונפטר ב – 1974 במושבה גדרה. תולדותיו כאמור מזכירים את חייו של הרפתקן. גם אם לא אינדיאנה ג’ונס במדויק הרי שבעיניי הוא הדמות הכי קרובה לאותה דמות בדיונית.

 

אלו שהכירו את פעילותו העניפה העניקו לו כינויים או שמות תואר אין סוף אבל אני חושב שהמונח הטוב ביותר לתאר את התופעה הוא המונח שתבע מזכירו האישי אורי אבנרי, כן, אותו אבנרי : “פון וייזליזם”.

 

לנו, כדור ההמשך נותר רק להנות מהסיפורים עליו אך אנו נדרשים לדון בשאלות הבאות : כיצד זה נעלמו קורות חייו מתולדות ההיסטוריה של התנועה הרוויזיוניסטית? כיצד הוא לא שולב בתוך תנועת החרות? כיצד הוא הודר מהמרחב הפוליטי שהוא בעצמו הניח את היסודות אליו ?

 

הפתרונים, אולי יגיעו, בהמשך.

בתמונה : פון וייזל הצעיר. באדיבות משפחת פון וייזל 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

להצטחק כל הדרך מצוותא

אריק זיו ויזר

טבח כפר קאסם : לומדים את הלקח

אריק זיו ויזר

מעצבה המודרני של ההיסטוריה היהודית

אלי חזן

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן

הפוסל את התורם לחברה במומו פוסל

אריק זיו ויזר

מורשת אולמרט והגנרל המהולל – אלי חזן

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן