26.1 C
תל אביב
16 באפריל 2024
ליכודניק
יוסי אחימאיר

תזכורת למתמודדים: חוקת הליכוד /מאת:יוסי אחימאיר

המספר הולך וגדל, הכמות הולכת ותופחת. כוונתנו למנדטים. ליתר דיוק: כמות המנדטים שמעניקים הסקרים לליכוד. המספר האחרון שננקב בסקר הוא – 35. הרבה מעבר למפלגת השלטון הנוכחי, “קדימה”. גם ביחד עם “העבודה” השתיים אינן מצליחות לאיים על הליכוד.
אלה ימים של “הכל סקרים”. “מדבר סקר תרחק” – אמר פעם החכם-בפוליטיקאים מדור הנפילים ד”ר יוסף בורג ז”ל. והוא צדק. הסקרים משקפים את שעתם. אבל הסקרים יכולים ללמד על מגמה. והמגמה הברורה היא, שאת מקום מפלגת “העבודה” בשמאל תופסת “קדימה”, ואילו הליכוד חוזר למעמד של מפלגת שלטון. הליכוד ועימו הימין כולו מתחזקים והולכים. בסקרים כמובן…

השאלה הגדולה היא, אם מגמה זו – משאת הנפש של כל נאמני ארץ-ישראל – תתמיד עד לבחירות בעוד כחודשיים, או שמא גלגל הסקרים עוד יתהפך. התשובה המיידית היא כמובן: הכל פתוח, הכל צפוי, הכל תלוי במהלכים שעוד יתרחשו, אבל הרבה תלוי גם בתוצאות הפריימריס הקרובים במפלגות ובמיוחד בליכוד.

הבחירות המקדימות ב”עבודה” עוררו עניין רק בגלל התקלה הטכנית שגרמה לדחייה בשלושה ימים. מה שיקרה ביום חמישי יעניין רק כמה קשישים ועסקנים אפורים, עיתונאים ואולי גם סוציולוגים, שיבכו את הצטמקות תנועתם של ברל ובן-גוריון. אכן, במידה מסויימת גם יריביה של מפלגה זו חשים צביטה בלב לאור המספר החד-ספרתי בסקרים. איפה, איפה היא מפא”י ההיסטורית, זו שבשמה נזכר במפורש צמד המלים הטעון “ארץ-ישראל”?…

הפריימריס החשובים באמת יהיו בליכוד. תוצאותיהם יקבעו אם אכן יגשימו הסקרים את עצמם ביום הבחירות עצמו ויזניקו את הליכוד לאזור ה-40 מנדטים. במה תלוי הדבר? – קודם כל ברשימה שירכיבו חברי הליכוד ברחבי הארץ. התהיה זו נבחרת כוכבים מקרית, או אולי בכל זאת רשימה שמרבית השמות בה מזוהים עם המצע הכתוב?

טעות היא לחשוב, שהליכוד עם הנבחרת הזוהרת שלו צריך לטשטש את האידיאולוגיה ולהצטייר יותר כמפלגת מרכז ופחות כמפלגת ימין. הליכוד חייב להזכיר מחדש את מצעו, שלא שונה מזה כמה שנים, ובמיוחד את הסעיף הראשון בו, לאמור: התנועה הלאומית-ליברלית חותרת לשמירת זכותו של העם היהודי על ארץ-ישראל כזכות נצחית שאיננה ניתנת לערעור, ליישובם ולפיתוחם של כל חלקי ארץ-ישראל ולהחלת ריבונות המדינה עליהם.

יהיו כאלה שאולי ירימו גבה: הליכוד והחלת ריבונות ישראל על יו”ש? אכן נכון, שריר וקיים. זהו במפורש דבר המצע – ליתר דיוק: חוקת התנועה – לידיעת מי שעודנו מאמין בתכנית-פעולה כתובה ורשמית. יש לקוות כי “המצטרפים”, אישים כמו משה יעלון, עוזי דיין, אסף חפץ, טל ברודי, קראו את המצע הזה בטרם קפצו למימי הליכוד.

על עשרות אלפי הבוחרים בפריימריס להביא בחשבון משפטים מחייבים אלה בחוקה, בבואם לסמן את המועמדים המועדפים עליהם ברשימת הליכוד וביניהם אלה שזה מקרוב באו. בכך יגדילו את הסיכוי שמספר המנדטים ביום האמת יהיה תואם את מספרם בסקרים העכשוויים.

המחוייבות העקרונית של הליכוד לארץ-ישראל וליישובה היא היא המבדלת אותו מ”קדימה” ומ”העבודה”. לא יהיה זה נכון להעלים אותה ולדבר בשפה רפה על הזכות היהודית, על ההתיישבות, על העמידה בלחצים, על התגובה ההולמת למיתקפה הנמשכת מהרצועה.

הן זה מה שמצפה הציבור ברובו מנתניהו ומנבחרתו, ציבור רחב שמאס בשלטון השמאל הגלום באולמרט-לבני, ציבור שאינו רואה כל הבדל בין הראשון לשניה וסולד מהבוץ שמטיחה “גברת קלין” ביו”ר הליכוד, בעצת יועציה. ציבור שמצפה למנהיגות חדשה שתזקוף את קומת העם בישראל, ואשר ברוח העקרונות המוצהרים, אבל משום-מה מוצנעים, תנהיג כראוי, ברמה, את ישראל בשנים הבאות מול המבחנים הקשים-באמת המצפים לנו.

צריך אפוא להזכיר ליו”ר הליכוד ולחבריו, כי חוקת הליכוד ככתבה וכלשונה חייב להיות נקודת המוצא למדיניותה העוצמתית של הממשלה הבאה, שהוא יעמוד בראשה.

כאשר נציגי הליכוד בממשלה ובכנסת הבאות יפנימו מחדש עקרונות-ברזל אלה, ולא יצניעו אותם, כי אז תהיה ברורה לכל המדיניות שתנהג מול האויב, זה הקרוב כמו גם זה הרחוק: כניסה למו”מ בלא תנאים מוקדמים על הסכמי שלום בר-קיימא מצד אחד, עמידה בלתי-מתפשרת על ביטחוננו ואי תזוזה מקווים אדומים ידועים מצד שני – תוך נכונות לוויתורים במסגרת מה שח”כ נתניהו הגדיר היטב בזמנו: הדדיות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יוסי אחימאיר הראש הבית”רי והראש המתימאטי

אריק זיו ויזר

ציפי או שאול – מה זה משנה? מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

הימין מתחזק, האקדמיה משמאילה /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

מה היא עשתה בשביל עיטור? /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

דרבן זה כאן, ב”הארץ” /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר

מכינים את הסיבוב הבא – בצל ה”רגיעה /מאת:יוסי אחימאיר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן