34.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

שיעורי בית מגיאורגיה – ח”כ גדעון סער

מה שקורה בימים אלה בגיאורגיה אינו רק מלחמה אזורית בקווקז. זה אפילו אינו רק התסריט, החוזר על עצמו, של הקרבת בת ברית מערבית מול יריב חזק ממנה. למאמר המקורי לחצו כאן

אנו חוזים, בשידור חי, בפרימתו של הסדר העולמי. כ-15 שנה לאחר קריסת הקומוניזם, מתחילת שנות ה-90, שררה במערכת הבין-לאומית הגמוניה אמריקאית מוחלטת. הגמוניה זו התערערה בשנים האחרונות.

באזורנו קרא “ציר הרשע”, המונהג על ידי איראן, תיגר על ההגמוניה האמריקאית. על ציר זה הכריז נשיא ארה”ב ג’ורג’ בוש מלחמה לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. בוש ללא ספק הבין היטב את גודל האתגר של הפונדמנטליזם האסלאמי, אבל כשיעזוב בוש את הבית הלבן בעוד חמישה חודשים, יהיה ציר זה חזק יותר לאין ערוך מאשר היה אז.

המערכה בעיראק כבר הצביעה על התייצבות דלה בהרבה מאחורי הקואליציה הבין-לאומית בראשות ארה”ב, לעומת זו שהובילה לאפגניסטן.

בשנים האחרונות הידרדרו מערכות היחסים האישיות והמדינתיות בין בוש לפוטין ובין ארה”ב לרוסיה. רוסיה מעולם לא זנחה את שאיפתה לחזור ולהיות מעצמה, והיא פירשה את ההתנהלות האמריקאית כלפיה כמזלזלת וכחסרת רגישות לאינטרסים החיוניים שלה.

בעיקר עוררה את חמתם של פוטין ורוסיה טיפוחה של אוריינטציה פרו-מערבית ובמידה רבה אנטי-רוסית, בחצר האחורית שלה – באוקראינה ובגיאורגיה. רוסיה גמלה בהתנכרות למהלכים האמריקאים בזירה הבין-לאומית, כגון הסנקציות נגד איראן.

רוסיה בעידן פוטין לא הסתפקה רק בהפניית כתף קרה לארה”ב בזירה הגלובלית. היא גם הלכה והתרחקה מהמודל של הדמוקרטיה המערבית וביססה בתוכה דגם של משטר אוטוריטארי, הרחוק ממנו. “קץ ההיסטוריה” של פוקויאמה מעולם לא נראה היסטורי יותר.

כל מי שהאמין בעולם חד מעצמתי מובהק, שבו די להתקבל בכבוד בבית הלבן כדי להבטיח את האינטרסים הלאומיים – התעורר בסוף השבוע למציאות.

גיאורגיה של סקאשווילי, המונהגת על ידי דור צעיר, מערבי במובהק ומנוכר לשכנה הגדולה ממזרח, נותרה לבדה. מהמערב היא קיבלה לפי שעה, הודעות גינוי של משרדי החוץ מלוא החופן ולא הרבה יותר מזה. ג’ורג’ בוש, שלא היסס להשתמש במהלך כהונתו בכוח צבאי, לא יכול היה להושיע.

גיאורגיה מתחננת להפסקת אש והמערב הדמוקרטי מחזיק לה אצבעות.

ישראל צריכה להבין שהתשתית של המערכת הבין-לאומית, כפי שהייתה קיימת בשנות התשעים ובמחצית הראשונה של העשור הנוכחי, השתנתה. האינטרס הלאומי מחייב קריאה נכונה של המציאות הגלובלית.

כדאי להכין היטב את שיעורי הבית.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

קריאת השכמה

אלי חזן

משמעותה האמיתית של ההצבעה באו”ם

אריק זיו ויזר

דמוגרפיה פלשתינית בגרוש ויחסי ישראל מצרים ומנהיגי המפרץ הפרסי

אריק זיו ויזר

הקרב על הדמוקרטיה הישראלית נערך בליכוד

אלי חזן

מתי באמת עזבה אילת שקד את הליכוד?

אלי חזן

בגין המנהיג, מאין באת ולאן תשוב

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן