40.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

שאלת גבולות ארץ ישראל

מה בין גבולות הארץ לבין המציאות ? זאב בן יוסף משיב 

 

 

 

רבים מדברים על “ארץ ישראל השלמה” או “ארץ ישראל בגבולותיה ההיסטוריים” אבל רבים לא בדיוק יודעים על מה בדיוק מדובר. זאב ז’בוטינסקי קבע בשירו “שמאל הירדן” שארץ ישראל משתרעת על שתי גדות הירדן: “מִשְׂתָרַעֲת מִיָם יְשִימוֹנָה, וְהַיָּרְדֵן – בַּאֶמְצָע”. כלומר – רוחב ארץ ישראל מתחיל מהים התיכון במערב עד ישימון המדבר במזרח, המהווה את גבול ירדן ועיראק דהיום.

בשיר זה ז’בוטינסקי איננו מגדיר את גבולות ארץ ישראל מצפון ומדרום. נראה שהוא מניח מראש שאנו מכירים את הגבולות של הארץ בזמן מלכויות דוד ושלמה, אלכסנדר ינאי ושלומציון – מנהר פרת בצפון (שכולל את כל שטח סוריה) עד עציון גבר (אילת) בדרום.

 

 

הגבולות בזמן דוד ושלמה (990 – 928 לפנה”ס)

 

 

לאחר מות המלך שאול, איחד דוד המלך שנית את הממלכה המובסת, ובסדרת ניצחונות הצליח להבטיח את עצמאותה, דיכא את הפלִשתים ואף כבש את ירושלים המבוצרת מידי היבוסים וקבע אותה כעיר בירה. דוד היה מצביא ומנהיג צבאי, הוביל את ממלכת ישראל לשיא גודלה (מנהר הפרת בצפון ועד לעציון גבר שבדרום) לאחר שכבש ארבע ממלכות מצפון וממזרח: ארם דמשק, עמון, מואב ואדום.

בתקופת מלכות שלמה הגיעה הממלכה לשיא השפעתה. שלמה נמנע ממלחמות, אך בזכות עושרו הרב נפלו ארצות אחדות תחת השפעתה של ממלכת ישראל המאוחדת: “שלום היה לו מכל עבריו מסביב”.

ארץ ישראל בשיא גודלה בתקופת דוד ושלמה החזיקה מעמד במשך 62 שנה (990 – 928 לפניה”ס).

 

 

הגבולות בזמן ינאי ושלומציון (103 – 67 לפנה”ס)

 

 

בסוף תקופת הבית השני, בזמן מלכות אלכסנדר ינאי ושלומציון המלכה, הגיע שטח ממלכת יהודה כמעט לגבולות דוד ושלמה, למעט רוב הנגב שנותר בידי הנבטים, אך בתוספת כל אזור החוף, כולל פלשת, שלפני כן היה כולו בידי הפיניקים והפלִשתים.

תקופת שלטונו של אלכסנדר ארכה 27 שנים‏ והתאפיינה במלחמות תכופות.

ככל הנראה, לשלומציון אשתו הייתה מעורבות כלשהי בענייני המדינה בתקופת שלטון אלכסנדר. יוסף בן-מתתיהו מציין ש”המלך אלכסנדרוס ואשתו” מינו את אנטיפס האדומי, סבו של הורדוס, למושל אדום‏, מינוי שעתיד היה להביא את סופה של שושלת בית חשמונאי.

תקופת מלכות המלכה שלומציון נחשבת לתקופת תור הזהב בכל ימי הבית השני. היא שמרה על גבולות הממלכה היהודית ובארץ היו רגיעה ושגשוג כלכלי, הלכה לעולמה בגיל 73, בשנת 67 לפניה”ס, לאחר שמשלה 9 שנים.‏

תקופת ינאי ושלומציון נמשכה משנת 103 עד 67 לפניה”ס (34 שנים).

 

כלומר: ארץ ישראל בגבולותיה המירביים הייתה בשליטה יהודית – 96 שנים.

 

 

חבל עזה – חלק מארץ ישראל?

 

 

חבל עזה (פלשת) משתרע ברצועה צרה מאשדוד בצפון עד רפיח בדרום. אזור זה היה תחת שליטה מלאה או חלקית על ידי הפלִשתים עד שנת 63 לפנה”ס.

בזמן דוד ושלמה שלטה שם ממלכה פלִשתית עצמאית, אך כפופה לממלכת ישראל, בדומה לממלכת אדום.

אלכסנדר ינאי כבש את פלשת בשנת 63 לפנה”ס. היא נשארה תחת שלטון יהודי עד שכבש פומפיוס הרומאי את ארץ ישראל בשנת 100 לפנה”ס.

כלומר: חבל עזה (פלשת) היה בשליטה יהודית מלאה רק 37 שנה.

האם לאור זה יכול מישהו לטעון שחבל עזה איננו חלק מארץ ישראל? – בסוף בסוף הכול תלוי בעיני המתבונן ובהשקפת עולמו. אם ישאלו אותי – זה בהחלט חלק בלתי נפרד ממולדת עם ישראל, למרות הכול.

 

 

ויתור על חלקי מולדת בגבולותיה ההיסטוריים

 

 

צריך לציין כי למרות שזאב ז’בוטינסקי נתפס תמיד, בעיקר על ידי השמאל הפוליטי, כקיצוני שאיננו מוכן לוותר על אף שעל, ז’בוטינסקי עצמו כבר ויתר מראש על חלק מארץ ישראל בגבולותיה ההיסטוריים השלמים, בכך שהגדיר את גבולות הארץ משני עברי הירדן רק על פי גבולות המנדט הבריטי שנקבעו על ידי שרי החוץ של בריטניה וצרפת – סייקס ופיקו, ולאחר מכן אושררו על ידי חבר הלאומים (כפי שכונה האו”ם לפני מלחמת העולם השנייה). שטח זה כשלעצמו מהווה קיצץ משמעותי ביותר של גבולות הארץ ההיסטוריים, כיוון שהוא איננו כולל את שטח סוריה, עד נהר פרת.

 

 

“אִם אָרְצִי דָלְלָה וְקָטוֹנָה – הִיא שֶלִי מֵראֹשָה עַד קִיצָה”

 

 

ראוי לשים לב שגם ז’בוטינסקי, ה”קיצוני” לכאורה, מבין שלעיתים אין ברירה אלא להשלים עם האילוצים לוותר, זמנית לפחות, על חלק מארץ ישראל השלמה בגבולותיה ההיסטוריים, לא רק מדן ועד הפרת (הוויתור של גבולות המנדט לעמת הגבול הצפוני ההיסטורי) אלא אף הרבה יותר מזה. כשהוא אומר “כולה שלי” כוונתו רק לארץ ישראל בגבולותיה המנדטוריים המגיעים בצפון רק עד הדן, ולא הגבולות ההיסטוריים המגיעים עד נהר פרת.

אולם באותו שיר שלו, “שמאל הירדן”, הוא גם כותב: “אם ארצי דללה וקטונה” כשכוונתו לגדה המזרחית של הירדן שהבריטים מסרו לערבים, דבר שהקטין בכ-75% את השטח שהבריטים וחבר הלאומים הבטיחו ליהודים כבית לאומי. בכל מקרה הוא מציין בשירו כי גם אם נאלצים אנו לוותר על חלק מהארץ, עדיין אנו חייבים לזכור ולהזכיר ללא הרף שמולדתנו היא כולה שלנו, אפילו אם לא כולה בשליטתנו הריבונית: “אִם אָרְצִי דָלְלָה וְקָטוֹנָה – הִיא שֶלִי מֵראֹשָה עַד קִיצָה”.

מאוחר יותר, גם מנחם בגין, גם תנועת החרות, גם הליכוד וגם התנועה לארץ ישראל השלמה, ויתרו למעשה על חלק ניכר ממשטחי המולדת ההיסטוריים בכך שהגדירו את הגדה המערבית של הירדן – “ארץ ישראל השלמה”.

 

 

הכותב, זאב בן-יוסף, ששמו נקרא על שם ז’בוטינסקי, הוא מנכ”ל חטיבת בוגרי בית”ר, חבר מרכז הליכוד מטעם המייסדים, עיתונאי, פובליציסט ועורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הביטחון היחסי והכלכלה המלבלבת

חיים פוזן

סקנדינביה לא ממש סוציאליסטית

מדלן גרנט

אריק שרון שאני מכיר

אלי חזן

ארנס:הכול נובע מאי השלמת המלאכה במבצע עופרת יצוקה

אריק זיו ויזר

פרשת בלק ספר במדבר

אריק זיו ויזר

אשקלונה בליכוד ?

אלי חזן
דילוג לתוכן