22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
אלי חזן

רמת הלימודים: שינוי היחס למורים

ראוי שההורים שביקשו בקיץ 2011 ללמד את ילדיהם על צדק חברתי ישימו דגש גם על הצדק והכבוד כלפי המורים.

מקום שיבושים ושביתות נפתחה שנת הלימודים תשע"ב ללא תקלות זו השנה השלישית ברציפות. אלא שהשנה נפתחה בסימן כמה בשורות חשובות, אף אם הן גם שנויות במחלוקות: זו השנה שבה מתחילים ביישום רפורמת "עוז לתמורה" בבתי הספר התיכוניים וממשיכים ביישום רפורמת "אופק חדש" בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים. רפורמות שישנו לטוב ולרע את מצב המורים והתלמידים ויסמנו מפנה בקיפאון המערכת. יתר על כן, זו השנה שבה שנת הלימודים מתחדשת בסימן המחאה החברתית שזיעזעה את אמות הסיפים במדינת ישראל. עבור רבים זו העת שמשמשת קו פרשת מים באשר לזכויותינו ובאשר לחובת המדינה כלפי אזרחיה. זו השנה שבה מושגי היסוד של הדיון הציבורי במדינת ישראל השתנו לבלי הכר.

 

בהקשר הזה, בשבוע שלפני פתיחת שנת הלימודים התפתח דיון די נרחב, אקטואלי ורלוונטי באשר למצב מערכת החינוך. אלא שכשם שדורשי הצדק החברתי במאהלי המחאה השונים בארץ פנו שוב ושוב לשאלות כלכליות בעוד הם זונחים את השאלות הערכיות בדבר יחס האדם לחברו, מה שבלט בהיעדרו מהשיח על החינוך היה דיון חשוב: היחס של ההורים ובעיקר של התלמידים אל המורות והמורים.

וזו למעשה נקודה מכרעת לשיפור רמת הלימודים. שהרי, ובלי להכליל, בכיתות רבות במערכת החינוך בארץ אפשר למצוא יחס קטסטרופלי כלפי מורים ומורות, יחס שלעיתים בא לידי ביטוי באלימות פיזית ובאלימות מילולית, ועם יחס כזה אי אפשר יהיה להעלות את רמת ההישגים של התלמידים.

 

אמת. לא מעט מורים במערכת עדיין אינם מתאימים לה. לא מעט מורים גם לא ראויים להיות מורי דרך. אבל רוב המורים מצוינים וערכיים, והפגיעה בסמכותם מקרינה גם על האפשרות לקדם את רמת התלמידים. הבעיה קשורה גם להורים רבים אשר מגבים את היחס המבזה כלפי המורות והמורים. ההורים, אגב, צריכים להבין שמתן גיבוי ליחס מזלזל במורים יפגע גם בסמכות ההורים עצמם מול ילדיהם. מעגל האימה הזה, יש בו כדי להשפיע השפעה ניכרת על מצבה הרעוע של המערכת החינוכית גם בתוך הבית וגם בתוך הכיתות.

אשר על כן, מי שרוצה להעלות את רמת ההישגים של התלמידים צריך להבין שהשינוי המרכזי של שנת הלימודים הנוכחית צריך להתבטא ביחס למורים, על משל דרך ארץ קדמה לתורה. זה חשוב לא רק למען המורים ולא רק למען הישגי התלמידים אלא גם משום שהיחס למורים עשוי להשפיע על היחסים העתידיים שבין האדם לחברו.

 

רפורמות יכולות להזרים הון כלכלי למערכת, אך אם ההון האנושי ימשיך להיפגע עקב חוסר כבוד של ההורים והתלמידים למורים, יצא שכרנו בהפסדנו. ראוי שההורים שביקשו בקיץ 2011 ללמד את ילדיהם על צדק חברתי ישימו דגש גם על הצדק והכבוד כלפי המורים.

 

פורסם בעיתון "ישראל היום"



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם ירושלים תימכר לחרדים ?

אלי חזן

הדרך של עוזי לירושלים

אלי חזן

די להלקאה העצמית – הגיע הזמן לפעול

אלי חזן

הצדק המאוחר של מרד גטו ורשה

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן
דילוג לתוכן