20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

רוני שטרן עומד כאבן לצד שר האוצר שטייניץ

השביתה: השר שטייניץ ורוני שטרן


אין ספק שעובדי הקבלן מופלים כלכלית ותעסוקתית. מדינה מצפונית כפי שאנחנו שואפים להיות, אינה יכולה להרשות לעצמה העסקת שוק של “עבדים” – חסרי זכויות (גם זכויות שהמדינה עצמה קבעה בחוק כזכויות מינימליות לעובדים, ללא כל ביטחון תעסוקתי, חשופים להתעמרות הן של המעסיקים הישירים שלהם והן של מספקי העבודה, אשר רובם מהמגזר הציבורי.

אני אסכים עם כל מי שיאמר, מימין ומשמאל כי אנו אמורים לפעול בעניין זה, אולם סובר אני כי שתי פעולות מסכנות את החוסן הכלכלי של מדינתנו ואף יגרמו לפליטתם של עובדים למעגל האבטלה.

  1. שביתה כללית
  2. הטמעת כל עובדי הקבלן כעובדים מן המניין במשרדי ממשלה ורשויות מקומיות.

ניהול הכלכלה הישראלית, כמו בכל מדינה, הוא עניין מורכב. על מעצבי המדיניות לאזן בין האינטרסים הברורים של עובדי הקבלן לבין אלו של מעסיקיהם, של הרשויות המעסיקות אותם ושל תושבי הרשויות, לדאוג לשיעורי האבטלה, למפות ולסייע דרך הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה לנפלטים ממעגל העבודה ולשמור על תקינות תקציבית למען כלל הציבור הישראלי. הרשויות המקומיות כבר הודיעו שקליטת עובדי הקבלן כעובדי הרשות תביא להעלאת הארנונה. רק לאחרונה עלו בכל רחבי הארץ גלי מחאה על העלאה של כ- 2% בארנונה ויש רשויות בהן נערכו הפגנות על היטל אבטחה. אותם אזרחי רשויות הדורשים בהפגנות לקלוט את עובדי הקבלן כעובדי הרשות- האם יודעים הם כי יאלצו לשלם על כך? ואם יסרבו, והרשות תיכנע, האם מודעים הם לכך כי תחול הרעה בשירותים המתקבלים מהעירייה? התקציב קשיח. ניתן להעסיק בו מספר מסוים של עובדי קבלן, או הרבה פחות עובדי רשות. התרגלנו שמנקים לנו בוקר בוקר את הרחוב? תורידו את רף הדרישות שלנו מהעירייה, או נשלם יותר הרבה יותר .לאילו שאינם יודעים – עלות מעביד לשכר עובד עומדת על כ-40% מעל הנטו. שכר המינימום עומד היום על 4100 ש”ח. ובמידה והעובד יהיה “של” הרשות, היא תשלם 5740שח תוסיפו עלויות עקיפות, תכפילו במאות עובדים ותקבלו גרעון ענק אשר יאלץ את הרשויות והממשלה לפטר עובדים,לכן אנו אמורים להחליט האם עלייה בשכר של כ-20% ללא תנאים סוציאליים עדיפה על עבודה עם תנאים סוציאליים כאשר חלק מהעובדים יפלט למעגל האבטלה והאמינו לי, מוטב עבודה תמורת שכר גבוה יותר על הרגשת המובטלים?????  .

ועדיין לא נגענו בשביתה עצמה. איך בדיוק חושב עיני להיטיב עם השכבות החלשות, אלו שנאלצים להתפרנס כעובדי קבלן, אם דאגתו עולה למשק הישראלי שניים וחצי מיליארד שקל ליום? ידו של עיני אשר פוזל כנראה בכל אקט לאומי גם להתמודדויות מבית על משרתו הנחשקת כחבר כנסת קלה על הדק השביתה. המו”מ לא מוצה. כמו כן, לא ניתן לנהלו באופן גורף המשטיח את סוגיית עובדי הקבלן באופן שמקשה על ניהול מו”מ. למשל – אין דין מורים עובדי קבלן כדין עובדי ניקיון. למה? כי החינוך הוא של המדינה, מטעם המדינה ונוגע בכל אחדמאיתנו והעסקת מורים כעובדי קבלן היא בעייתית ובלתי נתפסת. מדינה אשר מעוניינת להחדיר ערכים בילדיה, אמורה להעסיק את המורים המסורים ולא להפקירם לחברות קבלניות- עניין אסטרטגי. לצידם של המורים, יש אכן המוני עובדי קבלן שהמדינה צריכה לתת להם את ההגנה לה הם זכאים: לוודא שקיבלו שכר הוגן, יחס הוגן כחוק, תנאים סוציאליים. היא לא אמורה להעסיק אותם.

אז אם נסכם את המלצותיי לעניין זה, מלבד ההימנעות משביתה ,הרי שעל מעצבי המדיניות והעוסקים בנושא להבחין בין קטגוריות שונות של עובדי קבלן, לתעדף מקצועות אסטרטגיים כגון מורים ורופאים ולכפות על המעסיקים הישירים והעקיפים של עובדי הקבלן כללים בסיסיים של העסקה הוגנת ועל פי חוק.

ובא לציון גואל.

עקב דאגתי לעובדים כולם, נאלץ אני להסכים הפעםעם השר שטייניץ וזאת שלא כהרגלי .

 

 

רוני שטרן העומד להתמודד כנציג הליכוד

במשבצת הגליל והעמקים לכנסת ישראל.

טל. 0544614494



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הכנסת כמחוקק וריבון מול פרשנות בית המשפט העליון

אריק זיו ויזר

“הסחר הסודי”

מנדי ספדי

היזהרו מפופוליזם

אלי חזן

הרשימה מסתדרת לנתניהו

פוסט בינגו

גאווה ישראלית : ביקורת הספרים של מרטין אינדיק על “בגין” של אבי שילון

אלי חזן

הזדמנות החזרה לחומש

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן