26.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
סקירת אתרי אקטואליה

רה”מ על משבר שכונת האולפנה בבית אל: “לא אתן את ידי לפינוי”

נמשך העימות בממשלה על רקע הפינוי הצפוי • בצבא הציעו: נכשיר את השליטה בקרקע • הבעיה: יש החלטה של בג”ץ, והיועמ”ש הוא שצריך למצוא פתרון
שלמה צזנה ואפרת פורשר

על רקע העימות החריף בממשלה סביב נושא שכונת בית האולפנה בבית אל, ניצב ראש הממשלה בפני דילמה לא פשוטה: אם להרחיב את צו התפיסה הצבאי לקרקע פלשתינית כדי להכשיר את השכונה ולמנוע את הפינוי, או לעמוד בהבטחתו מנאום בר-אילן בזמנו שלא לעשות כן.

כזכור, בג”ץ הורה למדינה לפנות עד תחילת מאי את המבנים היושבים על קרקע פלשתינית פרטית בבית אל. אלא שאחת הדרכים המשפטיות המוצעות לנתניהו כדי למנוע את הריסת הבתים שבגבעת האולפנה היא להרחיב את צו התפיסה הצבאי באזור, כך שיכלול את אדמת המריבה כאדמת מדינה. מדובר בצעד שישראל לא ביצעה במשך שנים, ושראש הממשלה התחייב בשורה של במות בינלאומיות שלא לעשות – לא להפקיע אדמות של פלשתינים.

אפשרות אחרת שמציעה המדינה למועצה המקומית בית אל היא להפשיר שטח של 21 דונמים בתוך היישוב אשר ייעודו ציבורי ולאפשר בו בנייה למגורים, שאליה יעברו המשפחות המתגוררות בחמשת המבנים האמורים להיות מפונים.

גורם ביטחוני בכיר אמר אתמול כי נוסף על האפשרות של הרחבת צו התפיסה, ביצוע הוראת בג”ץ מחייב פשרה מצד המתנחלים, כך שיזכו בשטח אחר אך יפנו את השטח הקיים. “אי אפשר לאחוז במקל משני קצותיו”, אמר הבכיר.

בתוך כך, ראשי המינהל האזרחי בשטחים מגבים את שר הביטחון אהוד ברק. בשיחות סגורות הבהיר האלוף איתן דנגוט, ראש המינהל, כי הנושא הוא משפטי ורחוק מעניין פרסונלי הנוגע לברק. לדבריו, השר פועל מתוך אחריות ומתוך שיקולים רחבים.

רה”מ הבהיר בשיחות עם שרים מהליכוד כי לא ייתן את ידו לפינוי של גבעת האולפנה. נתניהו אף הבהיר כי אין שום סיבה לכעוס על שר הביטחון, שמתואם איתו, מאחר שמדובר בהחלטה של בג”ץ, וכי מי שצריך לספק פתרון הוא היועץ המשפטי לממשלה. ברק אמר אתמול כי הפתרון הטוב ביותר הוא שהמבנים יוכשרו באמצעות רכישת הקרקע, אך אם לא כך יהיה, אין מנוס מפינוי.

אחרי איומיו של השר בוגי יעלון כי הממשלה תתפרק אם הגבעה תיהרס, השמיע אתמול השר דניאל הרשקוביץ עמדה דומה: “אין מצב שגבעת האולפנה תפונה בעת כהונה של הממשלה הזאת. אם זה יקרה, נקדים את הבחירות”.

בתוך כך, כמה מאות חברי מרכז הליכוד מכל רחבי הארץ הגיעו אתמול לשכונת האולפנה והשתתפו בכינוס החירום שאירגנו פורום מנהיגות יהודית ביו”ש והמטה הלאומי בליכוד. שום שר לא הגיע לכינוס וח”כ דני דנון אמר בו: “האחריות היא של ראש הממשלה, אבל אני אומר היום: אנחנו בעד פינוי – של ברק מהממשלה”.

*   *   *

דין בית אל כדין ת”א

היו תקדימים לפתרון בעיות דומות, גם בשטחים • הדרג המדיני יכול לסייע ליועמ”ש להסדיר את הבנייה בשכונת האולפנה ולמנוע הריסה

לפני כמעט 40 שנה הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז אהרן ברק לפתוח בחקירה פלילית נגד אשר ידלין, שעמד להתמנות לנגיד בנק ישראל. ברק הבהיר ש”דין ידלין כדין בוזגלו”, משמע אין הבדל בפני החוק בין החזק לחלש. ידלין אכן נידון לחמש שנות מאסר.

תתפלאו, אבל את “מבחן בוזגלו” יש להחיל בימים אלה גם על גבעת האולפנה בבית אל, כי אילו לא היה מדובר בשיכוני האולפנה בבית אל, אלא בשיכוני רמת אביב, או בקריית נורדאו בנתניה, וביום בהיר אחד היה מתברר שעשרות משפחות חיות שם על קרקע פרטית שנמכרה ליזם שלא כדין – אין ספק: הפרקליטות ובתי המשפט היו מוצאים את הדרך לפצות את בעל הקרקע פיצוי נאות, ולא היו מעלים על דעתם להרוס בנייה רוויה בת”א ובנתניה ולפנות את תושביהן.

אבל כשמדובר בבוזגלו, כלומר כשהטעות, בהנחה שהיתה טעות, נוגעת לתושבים ישראלים שחיים בשטחי יהודה ושומרון, השיקול הוא פוליטי, ו”השכל הישר” נעלם והפרקליטות ובתי המשפט ושר הביטחון נוקטים את שיטת ייקוב הדין את הגבעה.

כבר היו תקדימים לפתרון בעיות דומות באמצעות פיצוי לבעלי קרקע פרטית שעל אדמתם נבנו שיכונים, אפילו בשטחים. בברקן שבשומרון גילה יום אחד סוחר הקרקעות משה זר, כי על הקרקעות שלו מתנוססים לתפארת שיכוני דירות מאוכלסים. המדינה, כמו ב”גבעת האולפנה”, סייעה להקים את השיכונים הללו, העניקה משכנתאות ומענקי עידוד לדייריהם, וכשהתגלתה הטעות לא העלתה על הדעת לפנות ולהרוס, אלא פיצתה את זר.

היועץ המשפטי וינשטיין וסגנו מייק בלאס מכירים את התקדימים הללו. הם גם יודעים שאין שום דמיון בין בתי הקומות בבית אל לבין “מאחז”. יש בידם כלים להסדיר את הבנייה ולמנוע הריסה, ואם הם מתקשים נפשית בכך, הדרג המדיני יוכל לסייע להם. על שולחנו מונחות חוות דעת של משפטנים בכירים ששירטטו את הפתרון המשפטי. אחד מהם היה פעם מתמחה של אהרן ברק.

יותר מ-1,100 יח”ד בשטחי יו”ש, על פי נתוני המינהל האזרחי, הוקמו על קרקע פרטית. כ-7,000 איש חיים שם. מי שיהרוס את גבעת האולפנה ולא ינפיק פתרון מערכתי, אפילו חקיקתי, לאתרים הללו, ימצא עצמו במוקדם או במאוחר מתמודד עם פינוי בסדר גודל של גוש קטיף.

האם יעלה על הדעת שלשם מבקשת הממשלה להוביל אותנו? אם במזרח ירושלים ובגליל ובנגב ובשטחי יו”ש נמצאה הדרך להכשיר בנייה ערבית לא חוקית בהיקף של עשרות אלפי יח”ד – גם אצל היהודים ביו”ש, בהיקפים קטנים בהרבה, הדבר אפשרי.

נדב שרגאי
 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סקר וואלה:סער וארדן המצטיינים במושב הקיץ

אריק זיו ויזר

“הטרדות הפכו כלי לחיסול יריבים פוליטיים”

אלי חזן

חשיפת ‘ארץ ישראל שלנו’ :זכות השיבה של ערביי ישראל, מתחילה ב”פארק איילון קנדה” בחסות הקרן קיימת לישראל

אריק זיו ויזר

לו ביידן היה יהודי

אלי חזן

עדותה של ז’וטה הרטמן מלוחמות אצ”י במרד גטו וארשה

אלי חזן

נתניהו ופרץ מתעמתות ולא בכנסת

אלי חזן
דילוג לתוכן