32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת תולדות – מערכת של אהבה ושנאה בין אחים מתחילה בהורים

אחד הנושאים המרכזיים בפרשת השבוע, הוא המאבק בין יעקב לעשו. מערכת זו, של אהבה ושנאה מתחילה בהורים: "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו, ורבקה אוהבת את יעקב"( בראשית, כ"ה, כ"ח). "וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו, אֶת-יַעֲקֹב, עַל-הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ אָבִיו; וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ, יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי, וְאַהַרְגָה, אֶת-יַעֲקֹב אָחִי"( שם ,כ"ו, מ"א)

עשיו מכר את בכורתו ליעקב, וממילא גם הברכות מגיעות לו ולא לעשיו. עשיו אינו מספר לאביו שאיננו עוד בכורו . יעקב נוטל בדין את הברכות, שיצחק רצה להעניק לעשיו,  אך עשיו אינו מקבל את העובדה שיעקב מצא דרך לקבל את שלו, והופך להיות לשונאו של יעקב. "וישטם עשו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו…".

יעקב נאלץ להימלט מפני אחיו לפדן ארם. השנאה בין האחים היא סמל לשנאה בין העמים לדורות. כך מברך יצחק את יעקב: "יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים", ואת עשו הוא מברך: "ואת אחיך תעבוד".

עשיו  הוא  אדום הופך לסמל השנאה של העמים לישראל. עשיו הוא הרודף הגדול שמלחמתו ורדיפתו אינה פוסקת לעולם. הידיעה הברורה " עשיו שונא ליעקב" אינה מונעת את יעקב מן הניסיון לרצות את עשיו. יחסו של יעקב לעשיו איננו נובע רק מפחד, שהרי גם בשעה שידו של יעקב על העליונה, אין הוא מכה בעשיו ללא רחם, ויעקב אינו מגלה שנאה תחת שנאה.

מערכת זו, של אהבה ושנאה מתחילה בהורים: "ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו, ורבקה אוהבת את יעקב".

ההורים צריכים להיזהר מאוד שלא לעשות איפה ואיפה בין הילדים, לקרב את כולם בצורה שווה ולתת יחס דומה ואהבה לכולם שאם לא כן הרי הם ההורים מביאים לידי כך שהאחים ואחיות יחיו בריב ובכעס תמידי זה על זה, ולעתים זה יכול להמשך לנצח.

שבת שלום ומבורך

מירושלים עיר הנצח

אלי כהן



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אורן חזן הוא בושה : סטטוס של יוסי אחימאיר

עינר אביב

"שרה נתניהו מהווה מודל השראתי עבורי"

אריק זיו

לאן מפה, אביגדור?

אלי חזן

הרמת כוסית של ראש הממשלה לקראת הפסח

עינר אביב

חוד החנית

אריאל אילוז

אלוף יואב גלנט, שיקר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן